2015-12-01, 20:51
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Tack för dina synpunkter.

På vilket sätt skulle det inte tjäna något att läsa kurslitteraturen i förväg? Vad är ditt förslag för hur jag ska spendera denna tid? Vill vara ett steg före mina kurskamrater. Jag vill dessutom få bra (högsta betyg) på de första tentorna så att självförtroende ökar och på så sätt också motivationen för att kunna orka plugga till jurist i 4.5 år.

Vänligen

Det krävs inte två månaders förstudier för att få högsta betyg på den lättaste kursen på juristprogrammet. Eventuella steg du är före dina kurskamrater kanske låter dig briljera i klassen de första två-tre lektionerna. Därefter är de andra ifatt, och du kommer ändå läsa på till varje enskilt tillfälle och sitta och tentaplugga hårt precis som alla andra. Du kommer också få det svårare att tillgodogöra dig juridiken utan undervisning.

Med det sagt är det naturligtvis inget "fel". Det är inte som om du blir dummare. Jag tror bara värdet av det är ytterst försumbart. Jag tror genuint man tjänar mer på att ägna sommarlovet (eller vintern i ditt fall) på att försöka få sitt liv i ordning, vad nu det innebär.

Om du flyttar till Stockholm hade jag ägnat de närmsta två månaderna på att skriva brev till varenda jävla privata hyresvärd i stan. I mitt eget fall ägnade min sommar innan JP åt superi och svineri, arbete (ytterst lite) och allmän douchighet. Jag prickade AB-gränsen på JIK:en och är inte särskilt begåvad, så två sådana månader minus lite alkoholintag borde räcka för att du ska ace:a skiten.
Citera
2015-12-01, 20:56
Medlem
För ett par veckor sedan publicerades resultatet från ordinarie tentamen i skatterätt 15 HP vid SU.

SKATT-L (nya): AB 23,7 %, BA 24,2 %, B 42,5 % och U 9,7 %.

En anmärkningsvärd andel B på denna tenta, eller hur?
Citera
2015-12-01, 21:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flejsbaek2580
För ett par veckor sedan publicerades resultatet från ordinarie tentamen i skatterätt 15 HP vid SU.

SKATT-L (nya): AB 23,7 %, BA 24,2 %, B 42,5 % och U 9,7 %.

En anmärkningsvärd andel B på denna tenta, eller hur?

"Ska" vara runt 30, så inte jätteanmärkningsvärt.

Apropå ingenting är här allmän rättslära HT2015, om någon är nyfiken.

AB 25.28 procent
BA 43.25 procent
B 6.741 procent
U 24.71 procent
Citera
2015-12-01, 21:08
Medlem
Wintexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det krävs inte två månaders förstudier för att få högsta betyg på den lättaste kursen på juristprogrammet. Eventuella steg du är före dina kurskamrater kanske låter dig briljera i klassen de första två-tre lektionerna. Därefter är de andra ifatt, och du kommer ändå läsa på till varje enskilt tillfälle och sitta och tentaplugga hårt precis som alla andra. Du kommer också få det svårare att tillgodogöra dig juridiken utan undervisning.

Med det sagt är det naturligtvis inget "fel". Det är inte som om du blir dummare. Jag tror bara värdet av det är ytterst försumbart. Jag tror genuint man tjänar mer på att ägna sommarlovet (eller vintern i ditt fall) på att försöka få sitt liv i ordning, vad nu det innebär.

Om du flyttar till Stockholm hade jag ägnat de närmsta två månaderna på att skriva brev till varenda jävla privata hyresvärd i stan. I mitt eget fall ägnade min sommar innan JP åt superi och svineri, arbete (ytterst lite) och allmän douchighet. Jag prickade AB-gränsen på JIK:en och är inte särskilt begåvad, så två sådana månader minus lite alkoholintag borde räcka för att du ska ace:a skiten.

Tack för ditt svar.

Jag har en tendens att bli loj när jag inte håller igång så för att klara mig så måste jag alltid hålla bollen i rullning och då är all festande uteslutet. Det är givetvis olika från person till person, i ditt fall verkar det ha funkat ypperligt.

Jag bor i Stockholm så boendet är det inga problem med. Jag skulle dock vilja fråga dig om det finns någon övergripande bok om juridik som du rekommenderar (förutom de som finns i kurslitteraturen) som jag kan läsa. Har väldigt begränsade kunskaper inom juridik och vill gå grundläggande kunskaper.

Vänligen
Citera
2015-12-01, 21:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Tack för ditt svar.

Jag har en tendens att bli loj när jag inte håller igång så för att klara mig så måste jag alltid hålla bollen i rullning och då är all festande uteslutet. Det är givetvis olika från person till person, i ditt fall verkar det ha funkat ypperligt.

Jag bor i Stockholm så boendet är det inga problem med. Jag skulle dock vilja fråga dig om det finns någon övergripande bok om juridik som du rekommenderar (förutom de som finns i kurslitteraturen) som jag kan läsa. Har väldigt begränsade kunskaper inom juridik och vill gå grundläggande kunskaper.

Vänligen

Jag brukar rekommendera http://www.bokus.com/bok/9789147114504/civilratt/ isf. "Finna rätt" som du säkert har på listan är nog var jag skulle börja läsa om du nu tänker göra det.
Citera
2015-12-01, 21:15
Medlem
Tänkte passa på att fråga dig sobo om hur du kände kring straffrätten? Har du några allmänna tips inför den stundande tentan?

Tack på förhand
Citera
2015-12-01, 21:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tänkte passa på att fråga dig sobo om hur du kände kring straffrätten? Har du några allmänna tips inför den stundande tentan?

Tack på förhand

Jag är ganska straffrättslagd och tyckte väldigt bra om kursen. Jag hade tur med lärare, grupp och tid i livet.

Generellt kan man nog påstå att kursen är bland de svårare under den obligatoriska delen (att döma av betygen). /hets

Något förenklat kan man hävda att tentan "alltid" (dvs, inte alltid men en god presumtion) innehåller:

a) lite fakta (flervalsfrågor t ex). Detta är så klart svårt att plugga på mer än att mata in skiten i skallen. Det gör man ju ändå.
b) allmänna frågor. A1-B2 och säkert någon fuling med medverkan eller så. Jag tyckte själv osjälvständiga brottsformer var bland det svårare.
c) Samhällsfrågan/teori. Man kan antagligen få någon ledning från en aktuell samhällsfråga (tiggeri, hårdare straff för sexbrottslingar osv) och Petters föreläsningar. Oftast handlar det om att ha koll på bestraffningsideologi. Läs Kap 1 i KG och allmänt i Sarneckis bok.
d) påföljd. Det har hänt att tentor inte innehållit påföljdsfrågor men det är ytterst osannolikt. I min mening är det betydligt lättare att nöta in alla frågor rörande påföljdsbestämning än A1-B2. Missa inte de poängen alltså (typiska fel är att dubbelräkna eller inte dubbelräkna vissa saker och att inte vara ytterst noga i frågan. redogör för tillämplig straffskala även när det verkar onödigt osv).

Ganska ofta förekommer också:

e) något av doktorandernas områden, ex. underlåtenhetsbrott eller miljö
f) något "svårt" brott, ex. urkundsförfalskning.

A, E och F är svårt att förutse; C kräver lite argumentationsförmåga; B & D bör vara ditt fokus.

Så vägen till bra betyg på straffrätten är alltså att lära sig bedöma när ett brott har begåtts och vilken påföljd som isf ska komma ifråga. Hoppas det hjälpte.
Senast redigerad av Sobofied 2015-12-01 kl. 21:32.
Citera
2015-12-01, 21:47
Medlem
Tack så jättemycket för ett utförligt och matnyttigt svar! Jag misstänkte att du skulle säga att det är en av de svårare under den obligatoriska delen, tror det beror mycket på att den är lite annorlunda från tidigare kurser. Tack igen i alla fall, tentapluggandet inte långt bort!
Citera
2015-12-01, 21:56
Medlem
Angående kursens svårighet, Vad blev det för betygsfördelning på din termin?
Citera
2015-12-01, 22:16
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Angående kursens svårighet, Vad blev det för betygsfördelning på din termin?

AB 14.20 procent
BA 56.21 procent
B 25.44 procent
U 4.142 procent
Citera
2015-12-02, 19:20
Medlem
Hej!

Någon här som sökte Delphis stipendium? Vore kul att höra hur andra tacklade caset
Citera
2015-12-03, 08:15
Medlem
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha era tankar om ett dilemma jag ställts inför, även om jag kanske redan nu kan lista ut svaret.

Till att börja med så läser jag det affärsjuridiska programmet i Linköping. Detta valde jag för att hålla så många dörrar som möjligt öppna i och med att kombinationen av ekonomi/juridik lät som ett sunt upplägg på förhand. Med tiden har jag dock insett att jag kanske stängt fler dörrar än vad jag öppnat nya, om ni förstår vad jag menar. Känslan jag får är att utbildningen kanske inte helt och hållet räcker till. Därför skickade jag tidigare i höstas in en spontanansökan till de olika universiteten i landet där man kan börja juristprogrammet även till våren. Detta gjorde jag helt enkelt bara för att se hur mina gymnasiebetyg står sig och vilken eventuell reservplats jag kanske skulle kunna hamna på. Efteråt kollade jag tidigare års antagningsstatistik för att se vad som krävts andra vårterminen. Då märkte jag att mina betyg faktiskt kanske var tillräckliga för att bli antagen. Till Stockholms universitet ska tilläggas.

Min fråga till er är således: vad tycker ni jag ska göra om jag eventuellt hamnar i det läget att jag får en plats i Stockholm? Ta den direkt? Hoppas att jag får chansen igen när jag läst klart min nuvarande utbildning för att endast behöva komplettera vissa kurser? Läsa dubbelt? Etc.

Tilläggas bör att jag här i Linköping har ett väldigt bra socialt liv på alla sätt och vis. Studentlivet är verkligen underbart. I Stockholm känns det som att man kanske skulle bli något mer isolerad, för att inte säga ensam. Någon som har läst vid SU och kan berätta lite om studentlivet för en juriststudent där?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in