Citat:
Tack för dina synpunkter.
På vilket sätt skulle det inte tjäna något att läsa kurslitteraturen i förväg? Vad är ditt förslag för hur jag ska spendera denna tid? Vill vara ett steg före mina kurskamrater. Jag vill dessutom få bra (högsta betyg) på de första tentorna så att självförtroende ökar och på så sätt också motivationen för att kunna orka plugga till jurist i 4.5 år.
Vänligen
På vilket sätt skulle det inte tjäna något att läsa kurslitteraturen i förväg? Vad är ditt förslag för hur jag ska spendera denna tid? Vill vara ett steg före mina kurskamrater. Jag vill dessutom få bra (högsta betyg) på de första tentorna så att självförtroende ökar och på så sätt också motivationen för att kunna orka plugga till jurist i 4.5 år.
Vänligen
Det krävs inte två månaders förstudier för att få högsta betyg på den lättaste kursen på juristprogrammet. Eventuella steg du är före dina kurskamrater kanske låter dig briljera i klassen de första två-tre lektionerna. Därefter är de andra ifatt, och du kommer ändå läsa på till varje enskilt tillfälle och sitta och tentaplugga hårt precis som alla andra. Du kommer också få det svårare att tillgodogöra dig juridiken utan undervisning.
Med det sagt är det naturligtvis inget "fel". Det är inte som om du blir dummare. Jag tror bara värdet av det är ytterst försumbart. Jag tror genuint man tjänar mer på att ägna sommarlovet (eller vintern i ditt fall) på att försöka få sitt liv i ordning, vad nu det innebär.
Om du flyttar till Stockholm hade jag ägnat de närmsta två månaderna på att skriva brev till varenda jävla privata hyresvärd i stan. I mitt eget fall ägnade min sommar innan JP åt superi och svineri, arbete (ytterst lite) och allmän douchighet. Jag prickade AB-gränsen på JIK:en och är inte särskilt begåvad, så två sådana månader minus lite alkoholintag borde räcka för att du ska ace:a skiten.