Citat:
Du får gärna leva i tron om att endast intelligenta människor studerar till jurist, och att enbart dessa människor erhåller goda betyg. Får det dig att må bättre efter dryga fyra terminer på programmet är det ju bra för dig, men det är inte någonting som stämmer med verkligheten på programmet. Jag påstår endast att utifrån dina kriterier så kräver juristprogrammet det du hävdar att det inte gör. Tack för exemplet men jag tror att alla juristprogram, i alla fall SU, huvudsakligen använder PBL för sina tentor, om du nu trodde någonting annat. Analys kan t.ex. vara att läsa en text och utifrån det stora problemet identifiera de mindre frågorna. Återigen tror jag inte att du vet vad ordet analys betyder, det kan till exempel vara att förklara vad någonting är, exempelvis vad är en tredjemansskada och när aktualiseras detta inom skadeståndsrätten. Att uppfatta/förstå en princip eller kunskap, t.ex. hur relaxation tillämpas eller när preventiv nödvärn aktualiseras kräver "intellektuellt arbete". Sedan om du nu vill kalla detta för "utantillkunskap" är upp till dig. Men utifrån ditt ordval, och den definition som finns, är det intellektuellt att förstå och tillämpa dessa kunskaper.
Ämnen som kräver djupodlande analys, förståelse och en tänkande människa är rättsfilosofi. Inte den rättsfilosofi vi studerar på programmet, då den närmare kan liknas med en typ av idéhistoria där vi ska lära oss vilka gubbar som tyckt vad, utan en djupare mer akademisk rättslära.

Acceptera det och gå vidare.