2015-07-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Ändrat.

Fast hur tänker folk som per dag väljer att ta sig igenom 200 sidor? Är de inte medvetna om att det mesta går åt skogen och att bara en liten del blir kvar (förutsatt att man inte har ett extraordinärt intellekt/minne)?

Hur gör du, ge mig tips ?
Ingen lär sig 200 sidor per dag. Det är omöjligt.
Som en jämförelse har tolkskolan, en utbildning med extremt duktiga elever, mellan 100-300 glosor att lära sig. Per vecka. Då tillkommer naturlugtvis annat men det är defacto vad en mycket klipsk individ klarar.

De som läser, och förstår, 200 sidor per dag är skickliga att sålla och lära sig metoder och principer. Sedan är de skickliga på att tillämpa principerna.
Citera
2015-07-20, 00:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ändrat.

Fast hur tänker folk som per dag väljer att ta sig igenom 200 sidor? Är de inte medvetna om att det mesta går åt skogen och att bara en liten del blir kvar (förutsatt att man inte har ett extraordinärt intellekt/minne)?

Hur gör du, ge mig tips ?

Jag har säkert läst 200 sidor totalt någon gång, men i snitt? Det blir ett antal omläsningar isf. Kudos till dem som pallar med det.

Hur jag pluggar varierar lite från kurs till kurs. Överlag kan man säga att jag läser litteraturen tidigt och snabbt (det brukar inte finnas så mycket annat att göra första veckorna) men lär mig mest av rättsfall, case-baserad undervisning och extentor. I vissa kurser jag knappt öppnat vissa böcker utan att ta nämnvärd skada av det. Med tiden lär man sig se vad som är viktigast att fokusera på. Ex - i familjerätt kanske det är klokast att fokusera på bodelning snarare än regler om vigselförättare, och i straffrätt kanske du inte behöver memorera vad som är brott mot strålskyddslagen ( (FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff? )

Överlag upplever jag att litteraturen på SU i slutändan har ganska lite att göra med ditt betyg, men det är säkert som allt annat mycket individuellt. Jag har haft väldigt bra lärare.
Citera
2015-07-20, 00:45
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Finns många fagra damer på GU, alltid något om allt annat skulle skita sig.

Du kommer säkert stortrivas på GU, ha roligt på insparken och se framemot 4,5 års hårt slit!

Inte så mycket jobbmängden som oroar, gillar inte att de andra stora verkar se ned på GU. Föredrar när det är tvärtom

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du slipper alltför många skåningar?

https://www.youtube.com/watch?v=6B7ASQzZ2bY

Nice, majoriteten av mina ärkefiender är skåningar
Citera
2015-07-20, 00:53
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit
Inte så mycket jobbmängden som oroar, gillar inte att de andra stora verkar se ned på GU. Föredrar när det är tvärtom

Påpeka att det är de som går på en AB-fabrik.
Citera
2015-07-20, 01:05
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit
Går första terminen på gu till hösten men har börjat nojja över att jag skippade Lund... Några upplyftande ord?

Vi är frikostiga med betygen, alternativt smartare än Uppsalaborna och det är allmänt känt att GU lär ut bäst; http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/
Citera
2015-07-20, 01:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Vi är frikostiga med betygen, alternativt smartare än Uppsalaborna och det är allmänt känt att GU lär ut bäst; http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/

Det är faktiskt helt tvärtom numera! (FB) Juristprogrammet .
Citera
Medlem
nowlickits avatar
Citat:

AB-fabrik hit och dit... vi göteborgare är lite slöare, fysiskt likväl som mentalt
Citera
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Jag har säkert läst 200 sidor totalt någon gång, men i snitt? Det blir ett antal omläsningar isf. Kudos till dem som pallar med det.

Hur jag pluggar varierar lite från kurs till kurs. Överlag kan man säga att jag läser litteraturen tidigt och snabbt (det brukar inte finnas så mycket annat att göra första veckorna) men lär mig mest av rättsfall, case-baserad undervisning och extentor. I vissa kurser jag knappt öppnat vissa böcker utan att ta nämnvärd skada av det. Med tiden lär man sig se vad som är viktigast att fokusera på. Ex - i familjerätt kanske det är klokast att fokusera på bodelning snarare än regler om vigselförättare, och i straffrätt kanske du inte behöver memorera vad som är brott mot strålskyddslagen ( (FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff? )

Överlag upplever jag att litteraturen på SU i slutändan har ganska lite att göra med ditt betyg, men det är säkert som allt annat mycket individuellt. Jag har haft väldigt bra lärare.

Tack för ditt utförliga svar

Hur ofta möter man en tentafråga som man inte har någon aning om på grund av att man prioriterat bort den faktakunskaps som krävs?
Citera
2015-07-20, 01:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tack för ditt utförliga svar

Hur ofta möter man en tentafråga som man inte har någon aning om på grund av att man prioriterat bort den faktakunskaps som krävs?

Det har faktiskt aldrig hänt mig! Att förbereda sig rätt brukar gå bra. Däremot har det i efterhand någon enstaka gång visat sig att jag har allvarliga begåvningsrelaterade brister som framträtt extra tydligt när det handlat om att förstå en tentafråga. Mitt bästa tentatips är att läsa noga och skriva tydligt.
Citera
2015-07-20, 01:43
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Det har faktiskt aldrig hänt mig! Att förbereda sig rätt brukar gå bra. Däremot har det i efterhand någon enstaka gång visat sig att jag har allvarliga begåvningsrelaterade brister som framträtt extra tydligt när det handlat om att förstå en tentafråga. Mitt bästa tentatips är att läsa noga och skriva tydligt.

Perfekt
Citera
2015-07-20, 02:14
Medlem
Citat:

Vad menar du med det? Att de är "lättare" att klara sig i Uppsala/Lund? Källa tack.

Snarare tvärt om skulle jag vilja säga.
GU skandalerna runt 06 där bl.a. DT anklagade GU för att följa pengarna och lämnade i protest på grund av att flera "köpt" Professorstitel. Sedan hade jag valt ett universitet i en studentstad framför storstad alla dagar i veckan.

Sedan var det riktigt nära att SU förlora sitt examenstillstånd för något år sedan på grund av juristprogrammets bristande kvalité.

Men visst är det möjligt att göra karriär oavsett universitet.
Citera
2015-07-20, 03:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Vad menar du med det? Att de är "lättare" att klara sig i Uppsala/Lund? Källa tack.

Några inlägg upp. (FB) Juristprogrammet

Om du inte litar på källan (som är mig själv!) kan du PM:a mig så ska jag skicka statistiken.

Man kan så klart hävda att lundensarna är mycket smartare (det visas väl tydligt av deras .5p högre antagningspoäng osv), men om man istället vill vara en icke-retard tycks det faktiskt vara så att - för 2014 iaf - det var betydligt lättare att få AB på LU än på GU.

Citat:
Snarare tvärt om skulle jag vilja säga.

Varför då?
Senast redigerad av Sobofied 2015-07-20 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in