Citat:
Ursprungligen postat av
Menardu
Om jag gick juristlinjen och skulle parallellt plugga psykologi p heltid, men p distans. r sannolikheten strre att psykologstudierna pverkar juridikresultaten negativt/positivt? Det kommer innebra mindre fokus p juridiken jmfrt med om jag bara lser juridik samtidigt knns psykologi som en viktig del inom rttsvsendet.
Va sger ni andra?
Den kalla och hrda sanningen fr en jur.stud. r att betygen frn juristprogrammet r viktigast av allt. Det spelar inte ngon roll om du doktorerat i psykologi eller FEK vid sidan om, utan goda betyg frn juristprogrammet kommer vissa vgar att vara evigt stngda. Parallella studier leder utan tvekan till att juridikstudierna pverkas negativt, vilket r tmligen uppenbart d du inte har mjlighet att lgga ned lika stor tid p dessa studier.
Jag har sjlv lst FEK vid sidan om, dock endast fr tingspong och inte fr att det p annat stt skulle "hjlpa mig i karriren", vilket innebar att jag kunde lgga ned minimal tid p ekonomistudierna och att jag inte satsade p mer n godknt. Du, andra sidan, verkar vilja anvnda studierna i psykologi ven efter juristexamen, mjligtvis fr att pvisa fr arbetsgivare att du har en bred kompetens. Det r sjlvklart bra att vara kunnig inom flera omrden, men kunskap inom psykologi, FEK, NEK, kriminologi etc. kommer aldrig ngonsin att vga upp dliga betyg. Ingen kan sledes hnvisa till "parallella studier" fr att bortfrklara dliga betyg.
Mitt rd r sledes att du, till en brjan, inte studerar dubbelt utan endast knner av stmningen, studierna samt farten p juristprogrammet, fr att sedan tnka ver om parallella studier r ngonting fr dig. Men du br alltid ha i bakhuvudet att det inte r en god id, om juristbetygen blir lidande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Dessutom r juridik ett socialt yrke som krver sociala frdigheter och till det kan psykologi vara bra, du kan hantera klienter och andra i nskad riktning.
Majoriteten av dessa "mjuka kunskaper" r emellertid ngonting som inte kan lras ut, utan som man lr sig i skarpt lge nr man t.ex. fr sitta med p klientmten, vara med i domstol eller ngonting liknande. r man som jur.stud. intresserad av psykologi, r det enligt mig betydligt bttre att vlja en kurs p frdjupningsniv som handlar om psykologi, sociologi eller mjligtvis frhandlingskunskaper.