2015-07-20, 03:47
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Vad menar du med det? Att de r "lttare" att klara sig i Uppsala/Lund? Klla tack.

Snarare tvrt om skulle jag vilja sga.
GU skandalerna runt 06 dr bl.a. DT anklagade GU fr att flja pengarna och lmnade i protest p grund av att flera "kpt" Professorstitel. Sedan hade jag valt ett universitet i en studentstad framfr storstad alla dagar i veckan.

Sedan var det riktigt nra att SU frlora sitt examenstillstnd fr ngot r sedan p grund av juristprogrammets bristande kvalit.

Men visst r det mjligt att gra karrir oavsett universitet.

Tror det var sagt med glimten i gat s tror du kan chilla lite...
Btw, skulle rekommendera att ta allt som kommer ur DTs mun med en grvskopa salt.
Citera
2015-07-20, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ngra inlgg upp. (FB) Juristprogrammet

Om du inte litar p kllan (som r mig sjlv!) kan du PM:a mig s ska jag skicka statistiken.

Man kan s klart hvda att lundensarna r mycket smartare (det visas vl tydligt av deras .5p hgre antagningspong osv), men om man istllet vill vara en icke-retard tycks det faktiskt vara s att - fr 2014 iaf - det var betydligt lttare att f AB p LU n p GU.

Varfr d?

Har redan min examen och ett bra jobb. Tycker det r trist att lsa, att folk har synpunkter p Lund, speciellt d man sjlv studerat dr och kan garantera att det r en felfri utbildning. Du fr det att lta som att det rcker med att bli antagen p LU fr att f positiva tentamens besked, men visst tror ni att det r en AB-fabrik r det bara att frska byta. Gr sker att tillgodorkna ngon kurs. Vad jag vet har Lund aldrig legat risigt till i ngon granskning utfrd av hgskoleverket vilket man inte kan sga om alla andra lrosten.

Hur som helst nskar jag alla studenter vl.
Citera
2015-07-20, 08:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Har redan min examen och ett bra jobb. Tycker det r trist att lsa, att folk har synpunkter p Lund, speciellt d man sjlv studerat dr och kan garantera att det r en felfri utbildning. Du fr det att lta som att det rcker med att bli antagen p LU fr att f positiva tentamens besked, men visst tror ni att det r en AB-fabrik r det bara att frska byta. Gr sker att tillgodorkna ngon kurs. Vad jag vet har Lund aldrig legat risigt till i ngon granskning utfrd av hgskoleverket vilket man inte kan sga om alla andra lrosten.

Hur som helst nskar jag alla studenter vl.

Jag tror inte det r ltt dr heller. Det r skert en utmrkt utbildning. Ngon undrade hur man kunde retas med folk. Tack fr hjlpen
Citera
2015-07-20, 09:53
Medlem
Menardus avatar
Om jag gick juristlinjen och skulle parallellt plugga psykologi p heltid, men p distans. r sannolikheten strre att psykologstudierna pverkar juridikresultaten negativt/positivt? Det kommer innebra mindre fokus p juridiken jmfrt med om jag bara lser juridik samtidigt knns psykologi som en viktig del inom rttsvsendet.

Va sger ni andra?
Citera
2015-07-20, 10:39
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6212500
Hr kanske inte helt till den hr trden men P4 Uppland lade upp en intervju med Uppsala Tingsrtts nya chef Catharina Barketorp. Hon pratar lite grann om utbildningen och en hel del om domaryrket och allt mjligt om domstolsarbetet och tar upp en rtt intressant historia frn rttegngen kring helikopterrnet dr hon ryter ifrn mot Leif Silbersky och klagaren fr bristande respekt mot ett vittne.

Vldigt intressant att lyssna p och ngot jag kan rekommendera ven om det inte direkt hr till trden utan handlar mer om domstolsarbete.
Citera
2015-07-20, 16:08
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Om jag gick juristlinjen och skulle parallellt plugga psykologi p heltid, men p distans. r sannolikheten strre att psykologstudierna pverkar juridikresultaten negativt/positivt? Det kommer innebra mindre fokus p juridiken jmfrt med om jag bara lser juridik samtidigt knns psykologi som en viktig del inom rttsvsendet.

Va sger ni andra?

Dina betyg kommer troligen inte bli bttre av att du pluggar JP och PP samtidigt, snarare kommer du f smre betyg d du fr mer att gra och mindre tid att gra det p. Jag hller annars med om att psykologi, i hg utstrckning, kan vara ett bra mne att veta om vad betrffar juridik. Man r mer kompetent att stta sig in i motstndarens situation och agera drefter. Dessutom r juridik ett socialt yrke som krver sociala frdigheter och till det kan psykologi vara bra, du kan hantera klienter och andra i nskad riktning.

Fast om du nu redan vet att dina betyg kommer bli lidande av att du samtidigt pluggar PP, skulle jag rekommendera dig att enbart plugga JP. PP r snarare att anse som ett komplement till JP och inte tvrtom. Utan goda betyg kommer du, av vad jag hrt, inte kunna vara verksam inom rttsvsendet.
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-20 kl. 16:14.
Citera
2015-07-20, 16:27
Medlem
Citat:

Va sger ni andra?

Det enda rationella r vl att anta att de kommer inverka negativt p dina betyg. Inom vilka juristyrken r psykologi anvndbart? klagare? Domare? Jag r ganska sker att det, i alla fall p UU, finns frdjupningskurser inom rttspsykologi. Om det r av rent karrirsmssiga skl som du vill dubbla med psykologi s skulle jag med styrka avrda dig. Om viljan att lsa psykologi kan hrledas ur ett flammande intresse fr mnet - go for it.
Citera
2015-07-20, 22:22
Medlem
Impossible.Ms avatar
Ni som inte har raka AB;n eller ngot enstaka betyg som inte r AB, vad beror det p? r det p grund av att ni inte r beredda p att lgga den stora mngd tid som krvs eller har ni helt enkelt inte det "intellekt" som pyrkas? rliga svar uppskattas

Kan man likstlla ett B eller BA med att man inte fr A i matematik eller r det som att man inte fr A i Samhllskunskap? Hos samhllsvetenskapliga mnen tenderar fallet vara att man inte orkar lgga tid p att f A, hade man gjort det hade man ftt ett A, medan ett uteblivet A i matematik oftast beror p att man inte har den matematiska frmga som krvs - undantag finns givetvis. Ni fattar vad jag vill komma...
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-20 kl. 22:46.
Citera
2015-07-20, 23:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Va sger ni andra?
Den kalla och hrda sanningen fr en jur.stud. r att betygen frn juristprogrammet r viktigast av allt. Det spelar inte ngon roll om du doktorerat i psykologi eller FEK vid sidan om, utan goda betyg frn juristprogrammet kommer vissa vgar att vara evigt stngda. Parallella studier leder utan tvekan till att juridikstudierna pverkas negativt, vilket r tmligen uppenbart d du inte har mjlighet att lgga ned lika stor tid p dessa studier.

Jag har sjlv lst FEK vid sidan om, dock endast fr tingspong och inte fr att det p annat stt skulle "hjlpa mig i karriren", vilket innebar att jag kunde lgga ned minimal tid p ekonomistudierna och att jag inte satsade p mer n godknt. Du, andra sidan, verkar vilja anvnda studierna i psykologi ven efter juristexamen, mjligtvis fr att pvisa fr arbetsgivare att du har en bred kompetens. Det r sjlvklart bra att vara kunnig inom flera omrden, men kunskap inom psykologi, FEK, NEK, kriminologi etc. kommer aldrig ngonsin att vga upp dliga betyg. Ingen kan sledes hnvisa till "parallella studier" fr att bortfrklara dliga betyg.

Mitt rd r sledes att du, till en brjan, inte studerar dubbelt utan endast knner av stmningen, studierna samt farten p juristprogrammet, fr att sedan tnka ver om parallella studier r ngonting fr dig. Men du br alltid ha i bakhuvudet att det inte r en god id, om juristbetygen blir lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Dessutom r juridik ett socialt yrke som krver sociala frdigheter och till det kan psykologi vara bra, du kan hantera klienter och andra i nskad riktning.
Majoriteten av dessa "mjuka kunskaper" r emellertid ngonting som inte kan lras ut, utan som man lr sig i skarpt lge nr man t.ex. fr sitta med p klientmten, vara med i domstol eller ngonting liknande. r man som jur.stud. intresserad av psykologi, r det enligt mig betydligt bttre att vlja en kurs p frdjupningsniv som handlar om psykologi, sociologi eller mjligtvis frhandlingskunskaper.
Citera
2015-07-20, 23:43
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ni som inte har raka AB;n eller ngot enstaka betyg som inte r AB, vad beror det p? r det p grund av att ni inte r beredda p att lgga den stora mngd tid som krvs eller har ni helt enkelt inte det "intellekt" som pyrkas? rliga svar uppskattas

Kan man likstlla ett B eller BA med att man inte fr A i matematik eller r det som att man inte fr A i Samhllskunskap? Hos samhllsvetenskapliga mnen tenderar fallet vara att man inte orkar lgga tid p att f A, hade man gjort det hade man ftt ett A, medan ett uteblivet A i matematik oftast beror p att man inte har den matematiska frmga som krvs - undantag finns givetvis. Ni fattar vad jag vill komma...
Oftast stter man p ngot omrde inom juridiken som r ngot s frbannat trkigt och verkligen en pina att ta sig igenom. D blir det naturligt att man kanske inte ger 100% och inte stter de dr extra pongen p tentan som krvs fr AB. Om man gr ut med alla AB r man helt enkelt envis som bara fan och har pluggat fr att frtjna det.

Jag skulle inte vilja likstlla det med matematik d det inte har ett dugg med juridik att gra. S om du vill jmfra s jmfr det med samhllskunskap, d det r trots allt ett samhllsmne.
Citera
2015-07-20, 23:57
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Oftast stter man p ngot omrde inom juridiken som r ngot s frbannat trkigt och verkligen en pina att ta sig igenom. D blir det naturligt att man kanske inte ger 100% och inte stter de dr extra pongen p tentan som krvs fr AB. Om man gr ut med alla AB r man helt enkelt envis som bara fan och har pluggat fr att frtjna det.

Jag skulle inte vilja likstlla det med matematik d det inte har ett dugg med juridik att gra. S om du vill jmfra s jmfr det med samhllskunskap, d det r trots allt ett samhllsmne.

Varfr envis och inte mlmedveten?

Matematik handlar i grund och botten om problemlsning och om att man kan applicera det man lrt sig fr att lsa praktiska fall - handlar inte juridik om att man skall samla, tolka och tillmpa juridiska rttskllor fr att lsa rttsliga problem? Men syftet med att jag anvnde matematik som exempel r att mnet i sig r betydligt svrare och gynnas av att man r ngorlunda begvad. Det r inget man enkelt kan bli bttre p jmfrt med samhllsvetenskap dr det rcker med att man memorerar in all fakta och gr ngon versiktlig reflektion. Jag pratar om matematik p avancerad niv och inte gymnasiematte.
Citera
2015-07-21, 02:20
Medlem
Citat:

Frgan verkar vara stlld med utgngspunkt i att AB r regel p programmet - s r det inte. Hr i trden vet jag att det har hvdats att snittbetyget snarare r BA hos your average juriststudent. Skulle jag vga mig p en gissning tror jag att disciplin, intresse och frstelse r A och O. Som synes gr dessa vl hand i hand med varandra; lgg ner nog med tid -> engagemang uppstr -> frstelsen kommer som en bieffekt.

Jag vill instmma i det eXtremo varit inne tidigare p i trden: det krvs inte ngon kolossal tankeprestation fr att hva in AB:n. Hittills har jag presterat bra, samtidigt som jag vet att vissa med smre betyg vida trumfar mig avseende intelligens och logiskt tnkande osv.

Vill tillgga att jag inte tycker att programmet r ltt. Tvrtom r det utmanande och krver en helhjrtad insats - jag har absolut ftt kmpa.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-07-21 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in