Citat:
Ursprungligen postat av
Menardu
Om jag gick juristlinjen och skulle parallellt plugga psykologi på heltid, men på distans. Är sannolikheten större att psykologstudierna påverkar juridikresultaten negativt/positivt? Det kommer innebära mindre fokus på juridiken jämfört med om jag bara läser juridik samtidigt känns psykologi som en viktig del inom rättsväsendet.
Va säger ni andra?
Den kalla och hårda sanningen för en jur.stud. är att betygen från juristprogrammet är viktigast av allt. Det spelar inte någon roll om du doktorerat i psykologi eller FEK vid sidan om, utan goda betyg från juristprogrammet kommer vissa vägar att vara evigt stängda. Parallella studier leder utan tvekan till att juridikstudierna påverkas negativt, vilket är tämligen uppenbart då du inte har möjlighet att lägga ned lika stor tid på dessa studier.
Jag har själv läst FEK vid sidan om, dock endast för tingspoäng och inte för att det på annat sätt skulle "hjälpa mig i karriären", vilket innebar att jag kunde lägga ned minimal tid på ekonomistudierna och att jag inte satsade på mer än godkänt. Du, å andra sidan, verkar vilja använda studierna i psykologi även efter juristexamen, möjligtvis för att påvisa för arbetsgivare att du har en bred kompetens. Det är självklart bra att vara kunnig inom flera områden, men kunskap inom psykologi, FEK, NEK, kriminologi etc. kommer aldrig någonsin att väga upp dåliga betyg. Ingen kan således hänvisa till "parallella studier" för att bortförklara dåliga betyg.
Mitt råd är således att du, till en början, inte studerar dubbelt utan endast känner av stämningen, studierna samt farten på juristprogrammet, för att sedan tänka över om parallella studier är någonting för dig. Men du bör alltid ha i bakhuvudet att det inte är en god idé, om juristbetygen blir lidande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Dessutom är juridik ett socialt yrke som kräver sociala färdigheter och till det kan psykologi vara bra, du kan hantera klienter och andra i önskad riktning.
Majoriteten av dessa "mjuka kunskaper" är emellertid någonting som inte kan läras ut, utan som man lär sig i skarpt läge när man t.ex. får sitta med på klientmöten, vara med i domstol eller någonting liknande. Är man som jur.stud. intresserad av psykologi, är det enligt mig betydligt bättre att välja en kurs på fördjupningsnivå som handlar om psykologi, sociologi eller möjligtvis förhandlingskunskaper.