Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Folk här säger att de per dag pluggar 40 timmar och det är ingen tillförlitlig indikator på något annat än hur mycket tid de är beredda att lägga per dag på sina studier, så min fråga är - hur mycket ska göras på en dag i snitt?
Det känns lönlöst att läsa 200 sidor per dag om man bara lyckas ta till sig en väldigt liten mängd info, snarare bör man läsa 50-60 sidor och reflektera kring det man läst och det man fått ta del av vid seminarier, föreläsningar etc.
40 timmar/dag är omöjligt. 40h/vecka är ett godtagbart snitt, men det är individuellt. Själv studerade jag allt från 6-8h/dag beroende på kurs. Kursen jag svettades mest med var helt klart skatterätten. Sedan kan du läsa tidigare kursutvärderingar och se på ett ungefär hur mycket tidigare studenter lagt ner på kursen.
Var påläst inför samtliga föreläsningar, med påläst menar jag att du läst igenom relevant rättsområde som är aktuellt inför föreläsningen, det blir på så sätt lättare att hänga med, ingen förväntar sig att du ska kunna allt, utan anledningen till att man läser in sig på ett område är att man kan delta aktivt i diskussioner, och fråga om det inte är något man begriper. Det blir därtill mycket lättare när du repeterar vid ett senare tillfälle. Sedan är det enligt mig inte lämpligt att sitta passiv i ett hörn om man studerar juridik.