2015-07-19, 18:15
Medlem
Ang. detta med att köpa lagbok; hela SFS finns ju i en rad olika former på nätet, så göra hemuppgifter går ju så länge man har en uppkoppling.

Att ha en fysisk lagbok handlar väl snarare om att det är den enda godkända förförfattningssamlingen som är tillåten på tentamen (och du kan knappast dra iväg med bibliotekets ref. böcker in i tentasalen).
Citera
2015-07-19, 18:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Ang. detta med att köpa lagbok; hela SFS finns ju i en rad olika former på nätet, så göra hemuppgifter går ju så länge man har en uppkoppling.

Att ha en fysisk lagbok handlar väl snarare om att det är den enda godkända förförfattningssamlingen som är tillåten på tentamen (och du kan knappast dra iväg med bibliotekets ref. böcker in i tentasalen).

På SU har nästan varje kurs en separat författningssamling. Du kommer behöva den på JIK:en och processrätten endast.

Hade jag gått om programmet hade jag lånat en lagbok inför de två tentorna och sparat massa pengar. Jobbigt med understrykandet bara. Oh well.
Citera
2015-07-19, 20:19
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Är 1.3 på högskoleprovet vad som krävs för att komma in på JP just nu? Min sambos syster kom knappt in med 1.8. För något år sedan.

Var mer en spydig kommentar. Gäller endast ÖU och UMU. Med 1,80 kommer du nästan in på samtliga program i Swe.
Citera
2015-07-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad

Jag tycker att en fysisk lagbok har ett pedagogiskt värde.
Citera
2015-07-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Jag har omkring 10 böcker från litteraturlistan för JP;s två första kurser ´Grundläggande juridisk metod´och ´Offentlig rätt´ och undrar om de alla böckerna skall läsas inför tentan, eller om det bara är några kapitel från varje bok?

Nu är huvudsaken inte att du har läst, utan att du har förstått. Det brukar framgå via föreläsningar, seminarium och tidigare tentamensfrågor vad man bör lägga extra krut på.

Men aktuella böcker för kurs ett (grundläggande juridisk metod) är ramen för tentamenstillfälle ett.

Aktuella böcker för kurs 2 (offentligrätt) är ramen för tentamenstillfälle två.
Citera
2015-07-19, 23:06
Medlem
nowlickits avatar
Går första terminen på gu till hösten men har börjat nojja över att jag skippade Lund... Några upplyftande ord?
Citera
2015-07-19, 23:23
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit
Går första terminen på gu till hösten men har börjat nojja över att jag skippade Lund... Några upplyftande ord?
Finns många fagra damer på GU, alltid något om allt annat skulle skita sig.

Du kommer säkert stortrivas på GU, ha roligt på insparken och se framemot 4,5 års hårt slit!
Citera
2015-07-19, 23:48
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Oftast hela boken, men det är alltid några delar som man brukar kunna skippa. Sedan märker du under utbildningen vad som bör läsas, varför det är onödigt att sitta med det under sommarlovet.

Folk här säger att de per vecka pluggar 40 timmar och det är ingen tillförlitlig indikator på något annat än hur mycket tid de är beredda att lägga per vecka på sina studier, så min fråga är - hur mycket ska göras på en vecka i snitt?

Det känns lönlöst att läsa 200 sidor per dag om man bara lyckas ta till sig en väldigt liten mängd info, snarare bör man läsa 50-60 sidor och reflektera kring det man läst och det man fått ta del av vid seminarier, föreläsningar etc.
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-20 kl. 00:10.
Citera
2015-07-19, 23:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit

Du slipper alltför många skåningar?

https://www.youtube.com/watch?v=6B7ASQzZ2bY
Citera
2015-07-19, 23:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Folk här säger att de per dag pluggar 40 timmar och det är ingen tillförlitlig indikator på något annat än hur mycket tid de är beredda att lägga per dag på sina studier, så min fråga är - hur mycket ska göras på en dag i snitt?

Nja, det förekommer en hel del andra siffror också. Ibland klarar man sig på bara 28h om dagen.

Citat:
Det känns lönlöst att läsa 200 sidor per dag om man bara lyckas ta till sig en väldigt liten mängd info, snarare bör man läsa 50-60 sidor och reflektera kring det man läst och det man fått ta del av vid seminarier, föreläsningar etc.

Folk pluggar olika. FIND YOUR OWN PATH*
Senast redigerad av Sobofied 2015-07-19 kl. 23:54. Anledning: så länge den involverar att göra gamla tentor i obscen mängd
Citera
2015-07-20, 00:14
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nja, det förekommer en hel del andra siffror också. Ibland klarar man sig på bara 28h om dagen.

Folk pluggar olika. FIND YOUR OWN PATH*

Ändrat.

Fast hur tänker folk som per dag väljer att ta sig igenom 200 sidor? Är de inte medvetna om att det mesta går åt skogen och att bara en liten del blir kvar (förutsatt att man inte har ett extraordinärt intellekt/minne)?

Hur gör du, ge mig tips ?
Citera
2015-07-20, 00:22
Medlem
Citat:
Folk här säger att de per dag pluggar 40 timmar och det är ingen tillförlitlig indikator på något annat än hur mycket tid de är beredda att lägga per dag på sina studier, så min fråga är - hur mycket ska göras på en dag i snitt?

40 timmar/dag är omöjligt. 40h/vecka är ett godtagbart snitt, men det är individuellt. Själv studerade jag allt från 6-8h/dag beroende på kurs. Kursen jag svettades mest med var helt klart skatterätten. Sedan kan du läsa tidigare kursutvärderingar och se på ett ungefär hur mycket tidigare studenter lagt ner på kursen.

Var påläst inför samtliga föreläsningar, med påläst menar jag att du läst igenom relevant rättsområde som är aktuellt inför föreläsningen, det blir på så sätt lättare att hänga med, ingen förväntar sig att du ska kunna allt, utan anledningen till att man läser in sig på ett område är att man kan delta aktivt i diskussioner, och fråga om det inte är något man begriper. Det blir därtill mycket lättare när du repeterar vid ett senare tillfälle. Sedan är det enligt mig inte lämpligt att sitta passiv i ett hörn om man studerar juridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in