Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Hur mycket engelska förekommer på utbildningen och på vilket sätt tar denna engelskan uttryck, är det via text eller ska man tala på engelska?
I Uppsala är det tyvärr för litet undervisning på engelska. På grundkurserna är det bara några få böcker och artiklar som är på engelska, medan fördjupningskurserna kan ha något fler verk alternativt ges på engelska. Personligen tycker jag att varje kurs borde ha minst en bok på engelska samt några få undervisningsmoment på engelska. För personer som börjar arbeta inom byråbranschen blir ju engelskan i mångt om mycket ett arbetsspråk, då en stor del av handlingarna som upprättas skrivs på engelska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Icecrypt08
1. Ingen tingsrätt kräver raka AB:n eftersom man måste räkna bort poäng.
2. Jag håller inte med om att 40 h i snitt alltid räcker, i alla fall inte på SU där korta kurser ofta har väldigt mycket material medans de lite längre kurserna har en normal nivå och vissa som skatterätten snittar man nog 30 h då det inte är mycket att läsa.
3. Att säga att alla kan få 70 % AB:n när du själv säger att det var du och två till som fick "raka" AB:n säger rätt tydligt att det inte är enkelt att få en hög andel AB.
1. Att man får räkna bort 25 kurspoäng är underförstått när man talar om att sitta ting, varför "raka AB:n" i det sammanhanget självklart syftar till resterande kurspoäng. I förra antagningen var poängen för Lunds TR (med reservation för eventuell reserv) 346, vilket innebär raka AB:n och full meritpoäng.
2. Du säger att vissa kurser på SU hamnar ovanför 40 h/vecka, vissa på 40 h/vecka medan vissa andra hamnar långt under 40 h/vecka, vilket torde resultera i ett snitt kring 40 h/vecka.
3. Läs vad jag skrev. Jag skrev inte att det var tre stycken på hela programmet (uppenbarligen) utan att jag, förutom mig själv, visste om två andra personer som fick samma snitt. Naturligtvis kan alla få 70 %, då utbildningen i sig inte är krävande rent intellektuellt, utan det som krävs är att man sätter sig ned, gör det man ska, har visst intresse för juridik m.m. Personerna som får dåliga betyg är sådana som inte är intresserade av juridik eller har andra aktiviteter vid sidan om som prioriteras framför juridikstudierna.