2015-07-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Man brukar säga att en lagsamling "håller" i omkring två år, varför det ibland kan vara bättre att köpa den seanser upplagan. Sedan spelar det såklart stor roll vilket ämne du läser.

Köp den gröna, den kostar ju inte i närheten av 2 000 kr.

Jag har aldrig använt den gröna, men vet att folk har klarat sig bra med den i Lund.

Egentligen vet jag inte om jag skulle rekommendera en ny lagbok. Jag använder personligen sällan den när det inte är tenta, och det känns kanske måttligt ekonomiskt att köpa en ny i det läget. En något äldre som man kompletterar med utskrifter fungerar utmärkt, i regel.
Citera
2015-07-14, 14:06
Medlem
Citat:
Det är registrering på Juristprogrammet i Uppsala den 24 augusti på fm och en välkomstföreläsning på em.

Undervisningsstart är den 31 augusti.

Du kan se mera information på Studentportalen.

Skriv in kod 2JJ3** och välj sedan ht-15.

Det kommer mera information efter urval 2.

Vart ska jag använda koden? Inget av alternativen som ges här [https://konto.weblogin.uu.se/] godkänner varken mitt personnummer eller koden.

edit: Misstog koden för ett lösenord men insåg nu att det är namnet på första kursen.
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-07-14 kl. 14:47.
Citera
2015-07-14, 15:06
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag funderar på att införskaffa kurslitteraturen för ´Grundläggande juridisk metod´ och ´Offentlig rätt´ från Campusbokhandeln redan nu, är det någon vidare idé eller bör man vänta tills kursstart då kanske det är mer ekonomiskt och/eller lättillgängligt?

Kurslitteraturen som finns uppe på GU;s plattform, kan man utgå från att den inte kommer revideras eller på något sätt ändras?

Länkarna till litteraturlistan:

http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO101_Litteratur_13943_H15.pdf
http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO102_Litteratur_15045_H15.pdf

Någon med erfarenhet från HHGS Handelsboden vad angår pris?
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-14 kl. 15:12.
Citera
2015-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Jag funderar på att införskaffa kurslitteraturen för ´Grundläggande juridisk metod´ och ´Offentlig rätt´ från Campusbokhandeln redan nu, är det någon vidare idé eller bör man vänta tills kursstart då kanske det är mer ekonomiskt och/eller lättillgängligt?

Kurslitteraturen som finns uppe på GU;s plattform, kan man utgå från att den inte kommer revideras eller på något sätt ändras?

Länkarna till litteraturlistan:

http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO101_Litteratur_13943_H15.pdf
http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO102_Litteratur_15045_H15.pdf

Någon med erfarenhet från HHGS Handelsboden vad angår pris?
Har Handelsboden ens öppet under sommaren?
Men i vilket fall så brukar de erbjuda paketpriser när kurserna väl närmar sig, det kanske har fixat det redan nu så att det blir ytterliggare någon krona billigare. Sen bör du även fundera på att köpa begagnat, lär komma upp någon facebookgrupp för det snart, kommer spara dig många kronor.
Citera
2015-07-14, 20:06
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarden
Har Handelsboden ens öppet under sommaren?
Men i vilket fall så brukar de erbjuda paketpriser när kurserna väl närmar sig, det kanske har fixat det redan nu så att det blir ytterliggare någon krona billigare. Sen bör du även fundera på att köpa begagnat, lär komma upp någon facebookgrupp för det snart, kommer spara dig många kronor.

Handelsboden öppnar inte förrän 14 aug.

Är 2800 kr för terminens litteratur ett någorlunda rimligt pris (inkl. lagbok)?
Citera
2015-07-14, 22:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jag läste ditt inlägg, och jag skrev att du sa att det var huvudregeln, vilket innebär att den ibland måste brytas men du menade att det bryts p.g.a. ett visst ämne i en kurs är komplicerad eller att man får uppgifter och inte för att olika kurser är helt olika. Det är skillnad på att skriva kurs (d.v.s. det jag gjorde) och ämne/uppgifter (d.v.s. det du gjorde). Återigen du sa det som att 40 h per vecka räcker att lägga ner i "genomsnitt" vilket kan ökas beroende på ämne och uppgifter vilket inte stämmer eftersom vissa KURSER kräver mer än andra. Jag tror inte jag kan klargöra detta mer.
Jag valde medvetet att tala om "ämnen" och inte "kurser", så att alla lärosätens upplägg kunde klämmas in. Alla lärosäten har, som du säkerligen vet, inte upplägget att ett ämne är en kurs, utan vissa lärosäten har terminskurser, vilket innebär att flera ämnen studeras under en kurs. Av denna anledning är det av värde att tala om ämnen och inte enbart kurser, då ett resonemang som utgick från kurser skulle bli tämligen märkligt utifrån att en kurs ibland innehåller flera ämnen. För att ge ett exempel på en kurs där flera ämnen studeras kan jag ta T4 i Uppsala, där studenterna läser straff- och processrätt. Straffrätten är tämligen simpel, vilket gör att man inte behöver lägga ned 40 h/vecka, medan vissa delar av processrätten kräver att man sitter med Ekelöf något mer än snittet. Utslaget på en hel termin blir det dock omkring 40 h/vecka, vilket var det jag skrev i mitt första inlägg.

Appliceras detta resonemang på hela utbildningen, d.v.s. T1–T9, får vi ett genomsnitt på omkring 40 h/vecka. I och med att det är ett genomsnitt innebär det att nedlagd tid under åren kan variera, och därmed vara högre eller lägre, vilket i så fall beror på vilket ämne som studeras samt givetvis vilka moment som aktualiseras, t.ex. PM, hemtentor och rättsfallskoncentrat.

Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Du verkar ha uppfunnit ett nytt ord "rent intellektuellt" eftersom det uppenbarligen inte betyder det du tror det betyder. Jag misstänkte detta redan när du skrev det och därför hänvisade jag till NE men detta verkade inte fungera. Problemet är att du säger emot dig själv. Att identifiera frågan är att göra en slutledning och utgör en analys av frågan. Detta är "rent intellektuellt" arbete. Förståelse för ett rättsområde är också krävande "rent intellektuellt" då man ska uppfatta diverse principer och kunskaper. Du kanske letar efter något annat ord som utbildningen inte är men här har du helt enkelt fel.
Så du påstår att endast människor med exceptionell intelligens får goda betyg på juristprogrammet? Skrattretande.

Nu är jag medveten om att alla lärosäten inte tillämpar PBL, utan att vissa tyvärr har tendensen att uttryckligen ställa en fråga till studenterna (detta är tämligen beklagligt, då det inte motsvarar den verklighet som väntar efter examen). För att ge en god illustration kommer här ett PBL-scenario användas. På tentorna får studenterna en ganska lång text innehållandes ett antal problem, det är alltså ungefär som om en klient skulle berätta om vad som hade hänt. Ur denna text ska vi plocka ut problemen och lösa rättsfrågorna, d.v.s. i princip som en verksam jurist arbetar. Det krävs inte någon analys av frågan för att plocka ut problemen, utan endast ett betongarsle för att sitta ned och läsa doktrinen och nöta gamla tentafrågor under tentaplugget. Att hävda att juristprogrammet kräver intelligens vore att grovt överskatta utbildningen och studenterna på programmet. Att "uppfatta diverse principer och kunskaper" kräver inte heller intelligens, utan ren utantillkunskap.
Citera
2015-07-14, 23:34
Medlem
Citat:

Det är svårt att svara på om du bör vänta. Böckerna kan ta slut. T1:an köpte jag helt nytt. Sedan träffade jag ett par ambitiösa damer under nollningen som kunde tänka sig att sälja sin litteratur för en skälig summa. Men det var sällan jag köpte begagnat, föredrog nytt, utom lagböckerna som fanns tillgängliga hos TR för en skälig summa.

Citat:

Tror en litteraturlista ska vara fastställd 5 veckor innan kursstart men kan ändras t.o.m. veckan eller senast två veckor innan kursstart (sällan sådant sker). Kanske skiljer sig från program till program sådant brukar stå under rubriken ”studenters rättigheter/läroplan/kursplan” eller något liknande.

Står det att du ska ha boken xy upplaga 13, och upplaga 14 finns tillgänglig beställer du såklart upplaga 14.

Citat:
Handelsboden öppnar inte förrän 14 aug.

Är 2800 kr för terminens litteratur ett någorlunda rimligt pris (inkl. lagbok)?

Hela terminen eller bara kursen? Det ser väldigt billigt ut.
Citera
2015-07-14, 23:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Det är svårt att svara på om du bör vänta. Böckerna kan ta slut. T1:an köpte jag helt nytt. Sedan träffade jag ett par ambitiösa damer under nollningen som kunde tänka sig att sälja sin litteratur för en skälig summa. Men det var sällan jag köpte begagnat, föredrog nytt, utom lagböckerna som fanns tillgängliga hos TR för en skälig summa.
Kan tillägga att det oftast är enklare att kränga vidare böckerna om de inte vandrat runt för mycket, så nya kan nästan vara att föredra.
Citera
2015-07-14, 23:49
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
...nöta gamla tentafrågor ...

Vart får man tag på gamla tentafrågor, syftar huvudsakligen på utbildningens två första kurser (Grundläggande juridisk metod och Offentlig rätt)?
Citera
2015-07-15, 00:04
Medlem
Citat:
Vart får man tag på gamla tentafrågor, syftar huvudsakligen på utbildningens två första kurser (Grundläggande juridisk metod och Offentlig rätt)?

De finns säkert tillgängliga att ladda hem, annars borde de rimligtvis finnas tillgängliga på expeditionen, varför får du lära dig i offentligrätten.
Citera
2015-07-15, 00:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Begär ut dem om du vill ha frågorna nu, annars kan du säkerligen köpa kompendier när du är där eller ladda ned från lärosätets internetportal.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
De finns säkert tillgängliga att ladda hem, annars borde de rimligtvis finnas tillgängliga på expeditionen, varför får du lära dig i offentligrätten.
Citera
2015-07-15, 08:23
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Jag valde medvetet att tala om "ämnen" och inte "kurser", så att alla lärosätens upplägg kunde klämmas in. Alla lärosäten har, som du säkerligen vet, inte upplägget att ett ämne är en kurs, utan vissa lärosäten har terminskurser, vilket innebär att flera ämnen studeras under en kurs. Av denna anledning är det av värde att tala om ämnen och inte enbart kurser, då ett resonemang som utgick från kurser skulle bli tämligen märkligt utifrån att en kurs ibland innehåller flera ämnen. För att ge ett exempel på en kurs där flera ämnen studeras kan jag ta T4 i Uppsala, där studenterna läser straff- och processrätt. Straffrätten är tämligen simpel, vilket gör att man inte behöver lägga ned 40 h/vecka, medan vissa delar av processrätten kräver att man sitter med Ekelöf något mer än snittet. Utslaget på en hel termin blir det dock omkring 40 h/vecka, vilket var det jag skrev i mitt första inlägg.

Appliceras detta resonemang på hela utbildningen, d.v.s. T1–T9, får vi ett genomsnitt på omkring 40 h/vecka. I och med att det är ett genomsnitt innebär det att nedlagd tid under åren kan variera, och därmed vara högre eller lägre, vilket i så fall beror på vilket ämne som studeras samt givetvis vilka moment som aktualiseras, t.ex. PM, hemtentor och rättsfallskoncentrat.

Och som jag sa från början har inte alla lärosäten samma typ av kurser eller en terminskurs. I SU finns kurser som har flera ämnen exempelvis civilrätt tre (familjerätt och arbetsrätt), men kursen blir helvetiskt p.g.a. att det endast är en 10.5 p kurs med två duggor, två tentor och en uppsats att skriva. Inte för att ämnena i sig är speciellt svåra. Således utgör kursen och inte ämnena ett problem som gör att man måste spendera mer än 40 h per vecka. Därför sa jag att 40 h per vecka är något som absolut inte stämmer under en termin eftersom vi inte har termins kurser och vissa terminer har värre kurser än andra.

Huruvida det kan röra sig om 40 h per vecka över hela utbildningen så kan det nog stämma.

Citat:
Så du påstår att endast människor med exceptionell intelligens får goda betyg på juristprogrammet? Skrattretande.

Nu är jag medveten om att alla lärosäten inte tillämpar PBL, utan att vissa tyvärr har tendensen att uttryckligen ställa en fråga till studenterna (detta är tämligen beklagligt, då det inte motsvarar den verklighet som väntar efter examen). För att ge en god illustration kommer här ett PBL-scenario användas. På tentorna får studenterna en ganska lång text innehållandes ett antal problem, det är alltså ungefär som om en klient skulle berätta om vad som hade hänt. Ur denna text ska vi plocka ut problemen och lösa rättsfrågorna, d.v.s. i princip som en verksam jurist arbetar. Det krävs inte någon analys av frågan för att plocka ut problemen, utan endast ett betongarsle för att sitta ned och läsa doktrinen och nöta gamla tentafrågor under tentaplugget. Att hävda att juristprogrammet kräver intelligens vore att grovt överskatta utbildningen och studenterna på programmet. Att "uppfatta diverse principer och kunskaper" kräver inte heller intelligens, utan ren utantillkunskap.

Jag påstår endast att utifrån dina kriterier så kräver juristprogrammet det du hävdar att det inte gör. Tack för exemplet men jag tror att alla juristprogram, i alla fall SU, huvudsakligen använder PBL för sina tentor, om du nu trodde någonting annat. Analys kan t.ex. vara att läsa en text och utifrån det stora problemet identifiera de mindre frågorna. Återigen tror jag inte att du vet vad ordet analys betyder, det kan till exempel vara att förklara vad någonting är, exempelvis vad är en tredjemansskada och när aktualiseras detta inom skadeståndsrätten. Att uppfatta/förstå en princip eller kunskap, t.ex. hur relaxation tillämpas eller när preventiv nödvärn aktualiseras kräver "intellektuellt arbete". Sedan om du nu vill kalla detta för "utantillkunskap" är upp till dig. Men utifrån ditt ordval, och den definition som finns, är det intellektuellt att förstå och tillämpa dessa kunskaper.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-07-15 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in