Citat:
Ursprungligen postat av
Icecrypt08
Jag läste ditt inlägg, och jag skrev att du sa att det var huvudregeln, vilket innebär att den ibland måste brytas men du menade att det bryts p.g.a. ett visst ämne i en kurs är komplicerad eller att man får uppgifter och inte för att olika kurser är helt olika. Det är skillnad på att skriva kurs (d.v.s. det jag gjorde) och ämne/uppgifter (d.v.s. det du gjorde). Återigen du sa det som att 40 h per vecka räcker att lägga ner i "genomsnitt" vilket kan ökas beroende på ämne och uppgifter vilket inte stämmer eftersom vissa KURSER kräver mer än andra. Jag tror inte jag kan klargöra detta mer.
Jag valde medvetet att tala om "ämnen" och inte "kurser", så att alla lärosätens upplägg kunde klämmas in. Alla lärosäten har, som du säkerligen vet, inte upplägget att ett ämne är en kurs, utan vissa lärosäten har terminskurser, vilket innebär att flera ämnen studeras under en kurs. Av denna anledning är det av värde att tala om ämnen och inte enbart kurser, då ett resonemang som utgick från kurser skulle bli tämligen märkligt utifrån att en kurs ibland innehåller flera ämnen. För att ge ett exempel på en kurs där flera ämnen studeras kan jag ta T4 i Uppsala, där studenterna läser straff- och processrätt. Straffrätten är tämligen simpel, vilket gör att man inte behöver lägga ned 40 h/vecka, medan vissa delar av processrätten kräver att man sitter med Ekelöf något mer än snittet. Utslaget på en hel termin blir det dock omkring 40 h/vecka, vilket var det jag skrev i mitt första inlägg.
Appliceras detta resonemang på hela utbildningen, d.v.s. T1–T9, får vi ett genomsnitt på omkring 40 h/vecka. I och med att det är ett genomsnitt innebär det att nedlagd tid under åren kan variera, och därmed vara högre eller lägre, vilket i så fall beror på vilket ämne som studeras samt givetvis vilka moment som aktualiseras, t.ex. PM, hemtentor och rättsfallskoncentrat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Icecrypt08
Du verkar ha uppfunnit ett nytt ord "rent intellektuellt" eftersom det uppenbarligen inte betyder det du tror det betyder. Jag misstänkte detta redan när du skrev det och därför hänvisade jag till NE men detta verkade inte fungera. Problemet är att du säger emot dig själv. Att identifiera frågan är att göra en slutledning och utgör en analys av frågan. Detta är "rent intellektuellt" arbete. Förståelse för ett rättsområde är också krävande "rent intellektuellt" då man ska uppfatta diverse principer och kunskaper. Du kanske letar efter något annat ord som utbildningen inte är men här har du helt enkelt fel.
Så du påstår att endast människor med exceptionell intelligens får goda betyg på juristprogrammet? Skrattretande.
Nu är jag medveten om att alla lärosäten inte tillämpar PBL, utan att vissa tyvärr har tendensen att uttryckligen ställa en fråga till studenterna (detta är tämligen beklagligt, då det inte motsvarar den verklighet som väntar efter examen). För att ge en god illustration kommer här ett PBL-scenario användas. På tentorna får studenterna en ganska lång text innehållandes ett antal problem, det är alltså ungefär som om en klient skulle berätta om vad som hade hänt. Ur denna text ska vi plocka ut problemen och lösa rättsfrågorna, d.v.s. i princip som en verksam jurist arbetar. Det krävs inte någon analys av frågan för att plocka ut problemen, utan endast ett betongarsle för att sitta ned och läsa doktrinen och nöta gamla tentafrågor under tentaplugget. Att hävda att juristprogrammet kräver intelligens vore att grovt överskatta utbildningen och studenterna på programmet. Att "uppfatta diverse principer och kunskaper" kräver inte heller intelligens, utan ren utantillkunskap.