2015-07-13, 15:50
Medlem
Om man inte är så bra på det juridiska tänket men börjar plugga minst 14 timmar om dagen, kan man då bli en lika bra student och jurist som någon som har båda föräldrar och syskon som är framgångsrika jurister?
Citera
2015-07-13, 15:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Om man inte är så bra på det juridiska tänket men börjar plugga minst 14 timmar om dagen, kan man då bli en lika bra student och jurist som någon som har båda föräldrar och syskon som är framgångsrika jurister?
Ja. Juridiken ligger verkligen inte i generna, utan i betongröven och i intresset. Möjligtvis kan en person vars föräldrar och syskon är jurister ha större insyn i branschen genom att ha deltagit i samtal vid middagsbordet eller varit med på kontoret någon gång, men det leder ju inte till att vederbörande automatiskt är en god jurist.

Sedan handlar det inte direkt om hur mycket man studerar, utan hur man studerar. Har du dålig studieteknik blir du inte bättre om du sitter dygnet runt och bara läser utan något mål.
Citera
2015-07-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja. Juridiken ligger verkligen inte i generna, utan i betongröven och i intresset. Möjligtvis kan en person vars föräldrar och syskon är jurister ha större insyn i branschen genom att ha deltagit i samtal vid middagsbordet eller varit med på kontoret någon gång, men det leder ju inte till att vederbörande automatiskt är en god jurist.

Sedan handlar det inte direkt om hur mycket man studerar, utan hur man studerar. Har du dålig studieteknik blir du inte bättre om du sitter dygnet runt och bara läser utan något mål.

Va roligt, men hur menar du med studietekniken och vilken skulle du föredra för en juridikstudent?
Citera
2015-07-13, 16:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Va roligt, men hur menar du med studietekniken och vilken skulle du föredra för en juridikstudent?
Studietekniken är individuell och någonting du utvecklar under dina studier. Vad har du för teknik just nu? Den kan med fördel jämföras med olika tekniker som redan behandlats i tråden.

Sedan har personer med jurister i släkten oftast ett större stöd hemifrån, kontakter i branschen, möjlighet att arbeta extra på byråer m.m. vilket är gynnsamt för studierna och den fortsatta karriären.
Senast redigerad av eXtremo 2015-07-13 kl. 16:17.
Citera
2015-07-13, 16:22
Medlem
Citat:
Studietekniken är individuell och någonting du utvecklar under dina studier. Vad har du för teknik just nu? Den kan med fördel jämföras med olika tekniker som redan behandlats i tråden.

Sedan har personer med jurister i släkten oftast ett större stöd hemifrån, kontakter i branschen, möjlighet att arbeta extra på byråer m.m. vilket är gynnsamt för studierna och den fortsatta karriären.

Vilka tekniker har tagits upp i tråden? Som jag förstått är du en ambitiös juridikstudent med tävlingsanda, hur pluggar du och hur många timmar per dag? Vad skulle du rekommendera osv?

Jo, jag har förstått att det kan underlätta en hel del att ha jurister i släkten. Själv har jag tyvärr inga kontakter alls, med anda ord är kunskap och toppbetyg den enda utvägen för mig.
Citera
2015-07-13, 16:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vilka tekniker har tagits upp i tråden? Som jag förstått är du en ambitiös juridikstudent med tävlingsanda, hur pluggar du och hur många timmar per dag? Vad skulle du rekommendera osv?

Jo, jag har förstått att det kan underlätta en hel del att ha jurister i släkten. Själv har jag tyvärr inga kontakter alls, med anda ord är kunskap och toppbetyg den enda utvägen för mig.
Jag är färdig jurist. Det finns som sagt många tekniker i tråden och jag har inte tid att ta upp dessa nu, utan ett gott råd att att faktiskt söka i tråden.
Citera
2015-07-13, 16:26
Medlem
Citat:
Jag är färdig jurist. Det finns som sagt många tekniker i tråden och jag har inte tid att ta upp dessa nu, utan ett gott råd att att faktiskt söka i tråden.

Ok, tack!
Citera
2015-07-13, 18:10
Medlem
Kanske OT men visste inte vart jag skulle posta:

Ni som studerar juristprogrammet vid Umeå universitet: var i stan hålls majoriteten av föreläsningarna? Juridicum tycks ligga i centrala Umeå men universitetet ligger 3-4 km bort enligt maps. Hur ligger det till? Var hålls föreläsningarna oftast?
Senast redigerad av Ordix 2015-07-13 kl. 18:13.
Citera
2015-07-13, 18:25
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Köp. Du kommer säkerligen vilja stryka under, rita och skriva i böckerna.

Beroende på lärosäte finns det olika metoder som är olika bra för att köpa böckerna.

Juristprogrammet i GU

Hur mycket går böckerna för en kurs på sammanlagt i snitt?
Citera
2015-07-13, 19:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Juristprogrammet i GU

Har dessvärre ingen aning nu när vi talar om GU, men det bör finnas några skribenter i tråden som studerar där och kan komma med goda råd! Hur mycket det kostar beror på, det varierar ganska mycket från kurs till kurs (i alla fall när vi talar om UU), och huruvida du köper böckerna begagnat eller inte.
Citera
2015-07-13, 19:53
Medlem
Citat:
Juristprogrammet i GU

Har för mig att det var cirka 4000 kr per termin under det första året. Första terminen var inkl. lagbok då. Litteraturlistorna för alla kurser finna tillgängliga på öppna sidorna på GUL så bara att kolla upp det själv. Om du köper litteraturen begagnat av någon äldre student får du nog för T1 betala mellan 800-1500 kr ungefär tror jag, men då får du lägga till kostnaden för en lagbok med.
Citera
2015-07-13, 20:18
Medlem
Citat:
Juristprogrammet i GU

Läst klart, i Lund, men har du ens en gång försökt själv? Svårt att tänka mig att sådan information inte står på institutionens plattform/hemsida.

http://law.handels.gu.se/digitalAssets/1494/1494961_utbplan_juristprogrammet_faststa--lld_140523.pdf
Som du ser består T1 av följande kurser:
(Kurskod) HRO101 (Kursens namn) Grundläggande juridisk metod (Högskolepoäng) 15 HP

Gör nu samma sak med andra kursen offentlig rätt själv.

Googlar du sedermera kurskoden eller söker i institutionens databas finner du följande länk:
http://gul.gu.se/public/courseId/68675/lang-en/publicPage.do

Där har du litteraturlistan för HT 15
http://kursplaner.gu.se/svenska/HRO101_Litteratur_13943_H15.pdf

1) Kopiera litteraturen 2) Klistra in i adlibris/CB och se pris.

Länk till obligatoriska kurser:
http://gul.gu.se/public/courseId/38966/lang-en/listUnderlyingEvents.do

Länk till adlibris:
https://www.adlibris.com/se

Länk till campusbokhandeln:
http://campusbokhandeln.se

Lycka till hoppas jag var tillräckligt pedagogisk.
Senast redigerad av Nittiotva 2015-07-13 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in