Citat:
Ursprungligen postat av
Schwindelfrei
Precis. Lunds universitet och Uppsala universitet är ju två anrika lärosäten vilka torde anses som "bättre" att examineras från, i synnerhet när det gäller juridik? :S
Jag ser i din posthistorik att du besvarat andras frågor om detta med att LU/UU är definitivt bättre. Lite dumt kanske. Det är som The_Keeper säger. Det här är Sverige; något Harvard finns inte.
Citat:
Det finns dock viss korrelation mellan de två.
Hög intagningspoäng innebär duktigare studenter.
Nä. Det innebär att de som antas har högre betyg från svenska gymnasiet.
Citat:
Högre prestige på skola ger bättre lärare.
Men lärarna bryr sig inte om vad antagningspoängen är. De vill ha forskningsmedel och slippa se studenter (hehe). Dessutom vågar jag påstå att en lärares pedagogiska förmåga sällan är det avgörande för huruvida hen får en tjänst eller ej.
För att ni inte ska tro att jag är en bitter SU:are rakt igenom är jag efter 2/3 av utbildningen ganska övertygad om att man överlag får en "bättre" utbildning på UU (säkert LU också). However, jag tror
1) skillnaden är marginell,
2) tas igen väldigt snabbt i arbetslivet,
3) inte är skäl nog att välja undervisningsort utifrån (jämfört med t.ex. var du vill bo).
Of course, det är flashback och de flesta skribenterna är jurstuds (men det finns poster från folk med rekryteringsansvar som säger samma sak). Bättre svar (men samma) får du av att fråga arbetsgivarna eller göra en statistisk analys.