2015-07-01, 21:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Helst både och
Inte för att vara den som är den, men hör du av dig till institutionen torde du kunna få ett svar ganska snabbt, kanske till och med direkt över telefon.
Citera
2015-07-02, 12:57
Medlem
Någon som sitter inne på en version av lex förklaris med bra bildkvalité? Undrar även om ni funnit detta dokument hjälpsamt under studierna?
Citera
2015-07-02, 17:09
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Helst både och

Jag sitter med en lista, eller snarare prefektens beslut, över de som blivit antagna till juristprogrammet HT15 i Lund via UJIK. Detta dock för att jag själv är en av de lyckliga som fick AB på tentan.

Skulle kunna skicka den till dig. Frågan är dock varför du skulle vilja veta exakt vem som tagit sig in den vägen?
Citera
2015-07-02, 18:09
Medlem
Hej folket i tråden

Likt andra postare i tråden, ägnar jag sommaren åt att förbereda mig för juristlinjen på SU till hösten.

Är klar med kurslitteraturen på introduktionskursen, har övat på lite ex-tentor och tänkte nu börja skriva på rättsfallskoncentratet (som är den enda individeulla skriftliga inlämningen på kursen, utöver tenta?).

Eftersom amanuenserna är på semester och inte svarar på mail, tänkte jag höra här.

Får man själv välja rättsfall? (förutsatt att det är ett HD-avgörande ur NJA 1).
Vad är lämplig längd? (snackar vi två sidor eller tolv?).

Tacksam för info!
Citera
2015-07-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Hej folket i tråden

Likt andra postare i tråden, ägnar jag sommaren åt att förbereda mig för juristlinjen på SU till hösten.

Är klar med kurslitteraturen på introduktionskursen, har övat på lite ex-tentor och tänkte nu börja skriva på rättsfallskoncentratet (som är den enda individeulla skriftliga inlämningen på kursen, utöver tenta?).

Eftersom amanuenserna är på semester och inte svarar på mail, tänkte jag höra här.

Får man själv välja rättsfall? (förutsatt att det är ett HD-avgörande ur NJA 1).

Tacksam för info!

Om du menar juridisk introduktionskurs på SU så ska du skriva koncentrat till ett rättsfall som de väljer ut (så var det iallafall förra terminen när jag skrev). Ett rättsfall består av 4 delar (bakgrund, rättsfråga, HDs lösning, egen kommentar) som totalt inte upptar mer än en sida. Så ett koncentrat=en sida. Det gäller att hålla sig kortfattad och kunna välja ut relevant information.
Senast redigerad av pluggisenn 2015-07-02 kl. 18:28.
Citera
2015-07-02, 19:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Hej folket i tråden

Tacksam för info!
Att sitta och förbereda sig är, vilket nämnts flera gånger tidigare, slöseri med tid. I all välmening råder jag dig att göra någonting mer konstruktivt såsom arbeta, dricka öl, bada, ligga m.m.
Citera
2015-07-02, 20:10
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwindelfrei
Jag sitter med en lista, eller snarare prefektens beslut, över de som blivit antagna till juristprogrammet HT15 i Lund via UJIK. Detta dock för att jag själv är en av de lyckliga som fick AB på tentan.

Skulle kunna skicka den till dig. Frågan är dock varför du skulle vilja veta exakt vem som tagit sig in den vägen?

Så slipper jag ju kolla genom institutionen
Citera
2015-07-02, 20:30
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Så slipper jag ju kolla genom institutionen

Frågan kvarstår varför du över huvud taget vill veta namnen på de studenter som erhållit AB på tentamen. Ge mig en legitim förklaring så skickar jag gladeligen dig listan.
Citera
2015-07-02, 20:40
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Frågan kvarstår varför du över huvud taget vill veta namnen på de studenter som erhållit AB på tentamen. Ge mig en legitim förklaring så skickar jag gladeligen dig listan.

Vill kolla hur vissa presterat mot föregående år
Citera
2015-07-02, 20:50
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tips från coachen: Går utmärkt att begära ut från institutionen.
Citera
2015-07-02, 20:50
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:

Du vill alltså ha statistik, och inte veta vem som kom in.

Det var hursomhelst 18 personer som har blivit antagna till juristprogrammet (där bland jag själv), dock var det 22 personer som erhöll betyget AB totalt. Det krävs att man sökt till juristprogrammet som sitt förstahandsval för att kunna få en plats, vilket uppenbarligen alla som fick AB inte gjort. Möjligt också att någon avstod från sin plats.

Förstår heller inte vad du egentligen menar med "hur vissa presterade mot föregående år"? Man får bara läsa UJIK en gång.

Du får nog kontakta Juridicum om du vill ha mer statistik.
Senast redigerad av Schwindelfrei 2015-07-02 kl. 20:57.
Citera
2015-07-02, 21:01
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Du vill alltså ha statistik, och inte veta vem som kom in.

Det var hursomhelst 18 personer som har blivit antagna till juristprogrammet (där bland jag själv), dock var det 22 personer som erhöll betyget AB totalt. Det krävs att man sökt till juristprogrammet som sitt förstahandsval för att kunna få en plats, vilket uppenbarligen alla som fick AB inte gjort. Möjligt också att någon avstod från sin plats.

Förstår heller inte vad du egentligen menar med "hur vissa presterade mot föregående år"? Man får bara läsa UJIK en gång.

Du får nog kontakta Juridicum om du vill ha mer statistik.

Tack för infon

Har tre bekanta som skrivit tentan och därav nyfiken. Alla tre pluggar/har pluggat på LTH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in