2015-07-06, 21:43
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag ser i din posthistorik att du besvarat andras frågor om detta med att LU/UU är definitivt bättre. Lite dumt kanske. Det är som The_Keeper säger. Det här är Sverige; något Harvard finns inte.

Nä. Det innebär att de som antas har högre betyg från svenska gymnasiet.

Men lärarna bryr sig inte om vad antagningspoängen är. De vill ha forskningsmedel och slippa se studenter (hehe). Dessutom vågar jag påstå att en lärares pedagogiska förmåga sällan är det avgörande för huruvida hen får en tjänst eller ej.

För att ni inte ska tro att jag är en bitter SU:are rakt igenom är jag efter 2/3 av utbildningen ganska övertygad om att man överlag får en "bättre" utbildning på UU (säkert LU också). However, jag tror

1) skillnaden är marginell,
2) tas igen väldigt snabbt i arbetslivet,
3) inte är skäl nog att välja undervisningsort utifrån (jämfört med t.ex. var du vill bo).

Spelar väl å andra sidan ingen roll att jag besvarat denna frågan själv förut? Fullt normalt att tveka då man hör motsatsen till det man själv trott.

Hursomhelst, jag tror dock ändå att lärosätet spelar roll. Det är generellt enklare att få höga betyg vid sämre lärosäten. Exempelvis tror jag att en toppstudent från Örebros universitets juristprogram blir omsprungen av en student från UU/LU med kanske inte fullt så bra betyg. Det är rimligt.
Citera
2015-07-06, 21:45
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwindelfrei
Spelar väl å andra sidan ingen roll att jag besvarat denna frågan själv förut? Fullt normalt att tveka då man hör motsatsen till det man själv trott.

Rent generellt är det väl dumt att svara på frågor man inte har en susning om.

Citat:
Hursomhelst, jag tror dock ändå att lärosätet spelar roll. Det är generellt enklare att få höga betyg vid sämre lärosäten. Exempelvis tror jag att en toppstudent från Örebros universitets juristprogram blir omsprungen av en student från UU/LU med kanske inte fullt så bra betyg. Det är rimligt

Visst. Ha så kul i Umeå! (FB) Juristprogrammet
Citera
2015-07-06, 21:59
Medlem
Citat:

Nä. Det innebär att de som antas har högre betyg från svenska gymnasiet.
Vilket rimligtvis är korrelerat med hur duktiga de är som studenter.
Citera
2015-07-06, 22:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vilket rimligtvis är korrelerat med hur duktiga de är som studenter.

God I wish it was true. Och även om jag höll med dig tycks hur duktig du var i gymnasieskolan inte vara en bra indikator på hur bra du klarar av juristprogrammet (där alla var duktigast i gymnasieskolan). Men det är väl lite utanför frågan.

Och skillnaden i antagningspoäng mellan de sex lärosätena är liten; ett pappa-ringer-läraren-och-tjatar-MVG hit eller dit. I vilket fall är det knappast så att en superlektor bara "hmm, LU har visst 0.4p högre intag i år. Det måste vara den optimala arbetsplatsen för mig!".

Det är ganska larvigt att använda sig av antagningspoäng som ett bevis för något alls. Umeå ligger åt helvete; SU har större intag; och folk tror UU/LU är bättre (rätt eller fel). Men vad gymnasiestudenterna väljer säger inget alls om kvalitén på utbildningen.
Senast redigerad av Sobofied 2015-07-06 kl. 22:15.
Citera
2015-07-06, 22:20
Medlem
Citat:
God I wish it was true. Och även om jag höll med dig tycks hur duktig du var i gymnasieskolan inte vara en bra indikator på hur bra du klarar av juristprogrammet (där alla var duktigast i gymnasieskolan).

Och skillnaden i antagningspoäng mellan de sex lärosätena är liten; ett pappa-ringer-läraren-och-tjatar-MVG hit eller dit. I vilket fall är det knappast så att en superlektor bara "hmm, LU har visst 0.4p högre intag i år. Det måste vara den optimala arbetsplatsen för mig!".
Givetvis finns det de som blommar upp under sin universitetstid och de som inte klarar av trycket eller börjar prioritera annat.

Men sannolikheten att en god student på gymnasiet fortsätter att vara det på universitetet är högre än att en kass på gymnasiet blir en god på universitetet.

Juriststudier skiljer sig dock rätt markant från gymnasiestudier så viss skillnad finns ju.
Ingen klarar sig undan arbete på universitetet medan gymnasiet kan klaras av genom att helt enkelt vara smart och utan ansträngning.
Citera
2015-07-06, 22:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Givetvis finns det de som blommar upp under sin universitetstid och de som inte klarar av trycket eller börjar prioritera annat.

Men sannolikheten att en god student på gymnasiet fortsätter att vara det på universitetet är högre än att en kass på gymnasiet blir en god på universitetet.

Jo, det är sant. Olyckligtvis tror jag inte gymnasiebetygen säger särskilt mycket är om vem som är en god student. Jag är också manodepressivt övertygad om att svenska gymnasiet är dåligt på att förbereda folk för universitetsstudier. Men whatever really.

Citat:
Ingen klarar sig undan arbete på universitetet medan gymnasiet kan klaras av genom att helt enkelt vara smart och utan ansträngning.

Min poäng är ungefär att du klarar dig utan båda två.
Citera
2015-07-06, 23:07
Medlem
Citat:
Hursomhelst, jag tror dock ändå att lärosätet spelar roll. Det är generellt enklare att få höga betyg vid sämre lärosäten. Exempelvis tror jag att en toppstudent från Örebros universitets juristprogram blir omsprungen av en student från UU/LU med kanske inte fullt så bra betyg. Det är rimligt.

Det där finns det väl ingen som helst substans bakom.
Citera
2015-07-07, 06:54
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Det finns dock viss korrelation mellan de två.

Hög intagningspoäng innebär duktigare studenter.
Högre prestige på skola ger bättre lärare.

Sen finns det alltid en viss variation, givetvis. Kvalitet på utbildning är ju heller inte helt lätt att mäta. Det finns alltför många variabler.

Jag håller inte med din slutsats men om det är den slutsatsen man drar så har stockholm fortfarande studenterna med högst intagningspoäng. Skillnaden är att stockholm tar in ca 300 - 320 studenter per år medans lund tar in 200 - 210 och uppsala 225 - 235. Således tas det in ca 100 fler studenter i stockholm och om man tar bort de sista 100 och kollar vad för poäng studenterna fr.o.m 200 har kommer den siffran såklart vara högre än de andra. Detta är naturligt eftersom det är mer människor som söker till SU och därmed är det fler människor som har höga intagningspoäng.

Jag tycker dock återigen att din slutsats är obefogad och får sådana här vibbar från dig:
http://www.dn.se/debatt/problematiskt-och-vilseledande-om-hogskoleprovet/
Citera
2015-07-07, 21:29
Medlem
nvm
Senast redigerad av Wickedness 2015-07-07 kl. 21:35.
Citera
2015-07-07, 23:22
Medlem
Citat:
Vilket lärosäte erbjuder bästa juridiska utbildning? Är det fortfarande Lund och Uppsala eller börjar Stockholm knappa igen?

Pratade med en jur.stud vid SU idag som sa att Stockholms universitet är i särklass bäst i Sverige vad gäller juridik. Jag blev tämligen överraskad. Lunds har ju högst intag, tätt följt av Uppsala.

De olika lärosätena är förmodligen likvärdiga på det stora hela, kanske GBG undantaget. SU skulle som sagt haft likvärdiga eller högre intagningspoäng om man inte tog in 100+. För att befästa att lärosäte inte spelar någon roll är det bara att kolla medarbetare på valfri stor byrå - du kommer inte hitta en majoritet UU/LU gentemot SU och inte heller någon markant skillnad gentemot nyare lärosäten om man tar hänsyn till antalet examinerade.
Citera
2015-07-08, 03:32
Medlem
Citat:

Juriststudier skiljer sig dock rätt markant från gymnasiestudier så viss skillnad finns ju.

på vilket sätt?

tyckte nog att universitetsstudier rent generellt skiljer en del från gymnasiet. det är eget ansvar till 110%.

och inga bonuspoäng för fjäsk. och mer anonymt...

men annars är det väl bara att plugga. plugga. plugga. plugga. plugga med bra organiserad/strukterad studieteknik dvs.
Citera
2015-07-08, 11:09
Medlem
Om man har som mål att jobba inom affärsjuridik, vad är att föredra, FEK eller NEK?
Naturligtvis är detta vid sidan av juridikstudierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in