Citat:
Ursprungligen postat av
Labyrinthine
Lång och välskriven text.
Intressanta reflektioner!
Till att börja med tycker jag att det låter som att du läser på SU. Rent allmänt låter mycket av det du säger sant. Att vi på GU börjar med en kurs där ca. hälften underkänns tror jag dessutom gör att många upplever det än värre här. Dessutom tror jag att våra allmänt erkända tuffa betygsgränser (inte nominellt, vi har ca 75 % för AB och 50 % för B, utan vad som faktiskt krävs) bidrar till att många känner lite extra press. Men i det stora hela tror jag att dina iakttagelser stämmer för många studenter på samtliga orter.
Jag, och antagligen ett antal med mig, är väl då undantagen som bekräftar regeln. Jag har vare sig kuggat eller blankat en tenta men tycker att programmet är slitsamt. För det första är det mycket material att ta sig igenom. Men framför allt tycker jag att betygspressen är tuff. Egentligen kanske det inte är en betygspress i klassen utan snarare min egen press på mig själv. Jag hade säkerligen känt samma press på ett annat program.
Ett program med bara U eller G hade dock varit väldigt skönt, tycker jag.
Slutsats? För min del är det betygspressen som gör att jag tycker att programmet är tufft (även om jag kanske inte lider av psykisk ohälsa). Att bara läsa mycket och trycka in information hade inte varit något större problem om jag inte tänkte på betygen.