2014-07-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Är reserv nummer 16 i Uppsala och nummer 10 i Umeå. Hur ser mina chanser att få en plats ut? BF kvoten är det som jag sökt genom f.ö.

Hur många antagna? Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
Citera
2014-07-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Behövs ju knappast under T1, var ju standard för många att vara ute minst tre gånger i veckan och ändå hänga med i pluggandet.

Hehe sant. Men många fick ju B, BA på den lättaste terminen också.
Citera
2014-07-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Hur många antagna? Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.

Då jag har gott om tid kollade jag upp. BF = 2 antagna, 103 reserver.

Det ser alltså väldigt mörkt ut. Vad är BF för kvot? Betyg Folkhögskola?
Citera
2014-07-14, 18:01
Medlem
mattekilles avatar
Undrar lite kring studieteknik.

Har alltid själv haft lätt för att läsa, memorera, och ta in texter. Har en bra studieteknik och brukar inte tröttna, även om texten jag läser är tråkig. Vad skulle ni säga är det avgörande för att få bra eller dåliga betyg på juristprogrammet? Är det att plugga som en tok, nästan hela den lediga tiden (maximera antalet timmar), eller kan man nå bra betyg genom förhållandevis lite tid (jämfört med andra studenter), men genom att plugga kontinuerligt och inte bara en massa inför tentorna? Hur mycket beror på "fallenhet" för att läsa (vilket jag har), eller är det något alla kan bara viljan finns?

Kort sagt: mycket info att dunka in i skallen, hur gör man det bäst?
Senast redigerad av mattekille 2014-07-14 kl. 18:04.
Citera
2014-07-14, 19:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Då jag har gott om tid kollade jag upp. BF = 2 antagna, 103 reserver.

Det ser alltså väldigt mörkt ut. Vad är BF för kvot? Betyg Folkhögskola?
BF är folkhögskola om jag inte minns helt galet. Sedan tror jag att man kan få max "4" som högsta betyg från folkhögskolan, och att det därför är svårt att ta sig in på högskolan. Det torde ju bli lottning mellan alla med högsta betyg, då kvoten är så liten.

Citat:
Ursprungligen postat av mattekille

Har alltid själv haft lätt för att läsa, memorera, och ta in texter. Har en bra studieteknik och brukar inte tröttna, även om texten jag läser är tråkig. Vad skulle ni säga är det avgörande för att få bra eller dåliga betyg på juristprogrammet? Är det att plugga som en tok, nästan hela den lediga tiden (maximera antalet timmar), eller kan man nå bra betyg genom förhållandevis lite tid (jämfört med andra studenter), men genom att plugga kontinuerligt och inte bara en massa inför tentorna? Hur mycket beror på "fallenhet" för att läsa (vilket jag har), eller är det något alla kan bara viljan finns?

Kort sagt: mycket info att dunka in i skallen, hur gör man det bäst?
Studietekniken varierar från person till person. Vissa gillar att studera i grupp, andra tycker att det är bäst att plugga själv, för att sedan diskutera då och då med sina kursare. Jag ska inte recensera olika tekniker just då det är ett så individuellt val, utan istället kan jag berätta lite kort vilken typ av teknik jag själv föredrar.

Personligen uppskattar jag att sitta själv och studera inför seminarierna och sluttentan. Detta innebär ju inte att jag sitter 40 h per vecka helt själv, utan självklart sitter jag och snackar med kursare och vänner. I Uppsala har vi också basgruppsmöten inför varje seminarium där svårare frågor kan tas upp. Det är viktigt att vara väl förberedd inför dessa möten, det finns inte något värre än idioter som kommer helt oförberedda och som inte förstår grunderna. Är alla väl inlästa så kan man direkt hoppa till den svåra delen av frågan, och på så sätt lära sig mer.

Hur mycket man behöver studera beror på många faktorer. T.ex. hur man är som person, vilket ämne det är (hur intressant man tycker ämnet är har stor påverkan på hur enkelt det är) samt vilken period man är inne i. Det ligger ju i sakens natur att tempot får skruvas upp när det är dags för tentaplugget, eller när det är slutspurt på en PM. Men några veckor på 40 h är snarare ett undantag när det kommer till löpande studier. Vissa terminer är det viktigt att inte halka efter, då det kan var svårt att komma ikapp utan att plugga för länge per vecka, men gör man bara det man ska är det hur lugnt som helst.

Vid vilket lärosäte kommer du att studera? Då upplägget ser mycket annorlunda ut beroende på vilket lärosäte man studerar vid tror jag du kommer få bättre hjälp om du berättar det.
Citera
2014-07-14, 21:52
Medlem
mattekilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vid vilket lärosäte kommer du att studera? Då upplägget ser mycket annorlunda ut beroende på vilket lärosäte man studerar vid tror jag du kommer få bättre hjälp om du berättar det.

SU
Citera
2014-07-15, 01:30
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rascoosc
Har förstått att vissa Juristprogram som Lund och Uppsala har terminstentor. Är det någon som vet hur det är med Göteborg? Hur är schemat? Är man i skolan för föreläsningar mycket eller lite?

Göteborg har tentor när kursen tar slut... En termin kan man ha ett flertal olika kurser. Första terminen har man exempelvis två tentor som är på 15 hp var. (Om det är så nu vet jag inte dock). En termin är 30hp. Du läser alltså två månader, har en tenta, sen läser du två månader till och har en tenta i slutet på terminen. (lustigt nog i mitten på januari).

Du är i skolan på föreläsningar 2-3 h per dag ungefär. Resterande tid är egen läsning...

Om du löser boendet så hade jag rekommenderat att testa på Göteborg. Inte enbart ur utbildningssynpunkt. (Känner tyvärr ingen som bytt från Göteborg till Lund så kan inte svara för hur lika de grundläggande kurserna är, men det bör någon på studievägledningen i Lund kunna svara på). Men även för att du får komma bort ett tag, träffa sjukt mycket nytt folk och helt enkelt uppleva en annan stad.

Har inte Lund sin grundkurs förresten? Sökte du den?

Citat:
True. Det enda lärosätet jag aktivt skulle tacka nej till är Umeå universitet. Fast när jag tänker efter så skulle jag också tacka nej till Stockholms högskola, LU, GU, ÖU och LU.

Bah! Uppsala, sicken stroppig stad!

Jag gillar dock att du tackar dubbel-nej till Lund!
Senast redigerad av wh0re 2014-07-15 kl. 01:37.
Citera
2014-07-15, 06:52
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
BF är folkhögskola om jag inte minns helt galet. Sedan tror jag att man kan få max "4" som högsta betyg från folkhögskolan, och att det därför är svårt att ta sig in på högskolan. Det torde ju bli lottning mellan alla med högsta betyg, då kvoten är så liten.

Studietekniken varierar från person till person. Vissa gillar att studera i grupp, andra tycker att det är bäst att plugga själv, för att sedan diskutera då och då med sina kursare. Jag ska inte recensera olika tekniker just då det är ett så individuellt val, utan istället kan jag berätta lite kort vilken typ av teknik jag själv föredrar.

Personligen uppskattar jag att sitta själv och studera inför seminarierna och sluttentan. Detta innebär ju inte att jag sitter 40 h per vecka helt själv, utan självklart sitter jag och snackar med kursare och vänner. I Uppsala har vi också basgruppsmöten inför varje seminarium där svårare frågor kan tas upp. Det är viktigt att vara väl förberedd inför dessa möten, det finns inte något värre än idioter som kommer helt oförberedda och som inte förstår grunderna. Är alla väl inlästa så kan man direkt hoppa till den svåra delen av frågan, och på så sätt lära sig mer.

Hur mycket man behöver studera beror på många faktorer. T.ex. hur man är som person, vilket ämne det är (hur intressant man tycker ämnet är har stor påverkan på hur enkelt det är) samt vilken period man är inne i. Det ligger ju i sakens natur att tempot får skruvas upp när det är dags för tentaplugget, eller när det är slutspurt på en PM. Men några veckor på 40 h är snarare ett undantag när det kommer till löpande studier. Vissa terminer är det viktigt att inte halka efter, då det kan var svårt att komma ikapp utan att plugga för länge per vecka, men gör man bara det man ska är det hur lugnt som helst.

Jag har inte den erfarenheten. Jag är klar med två terminer nu och har aldrig haft en 40 timmars vecka. Har inte gått en helg där jag inte varit tvungen att plugga p.g.a. mängden som behöver göras. Således håller jag inte med alls. Jag är inte hundra på hur mycket mina kurskamrater lägger ner men jag har väldigt svårt att tro att de flesta inte lägger ner mer minst 45 - 50 h i veckan som regel. Men som sagt endast två terminer in i programmet.
Citera
2014-07-15, 07:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jag har inte den erfarenheten. Jag är klar med två terminer nu och har aldrig haft en 40 timmars vecka. Har inte gått en helg där jag inte varit tvungen att plugga p.g.a. mängden som behöver göras. Således håller jag inte med alls. Jag är inte hundra på hur mycket mina kurskamrater lägger ner men jag har väldigt svårt att tro att de flesta inte lägger ner mer minst 45 - 50 h i veckan som regel. Men som sagt endast två terminer in i programmet.
Att regelbundet lägga ned 45-50 timmar är slöseri med tid. Det är självklart en lämplig nivå när man t.ex. skriver PM, och inte är klart när sista veckan innan inlämning kommer. Men att lägga ned så mycket tid varje vecka är överdrivet mycket. Jag har klarat mig genom sju terminer med högsta betyg, och har inte alls suttit 45-50 timmar per vecka eller studerat varje helg.
Citera
2014-07-15, 08:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattekille

Har alltid själv haft lätt för att läsa, memorera, och ta in texter. Har en bra studieteknik och brukar inte tröttna, även om texten jag läser är tråkig.

Då har du väldigt bra förutsättningar.

Citat:
Vad skulle ni säga är det avgörande för att få bra eller dåliga betyg på juristprogrammet?

för mig:

A) Disciplinerat pluggande - skjut inte upp saker
B) hitta en/flera bra studiekamrater - de pushar dig (man kommer förberedd till pluggmöten), kan saker du inte kan, och är bra att diskutera med.
C) Göra gamla tentor x1000
D) Själva tentan. Något självklart, men ibland är skillnaden mellan BA och AB att det kommer rätt fråga eller att man inte slarvar.

Citat:
Är det att plugga som en tok, nästan hela den lediga tiden (maximera antalet timmar), eller kan man nå bra betyg genom förhållandevis lite tid (jämfört med andra studenter), men genom att plugga kontinuerligt och inte bara en massa inför tentorna?

Det är här det beror väldigt mycket på vem du är. I mitt fall pluggar jag kontinuerligt under kursen men inte en överjävlig massa timmar och ökar sedan takten (ganska rejält) inför tentan. I mitt fall kan jag ärligt säga att pluggat "jävligt mycket", eg >50 h, under två kurser på SU: CC, som var heltkukCP - och straffrätten, som jag tyckte var så fruktansvärt kul att jag fortsatte efter att kursen var över.

Citat:
Hur mycket beror på "fallenhet" för att läsa (vilket jag har), eller är det något alla kan bara viljan finns? Kort sagt: mycket info att dunka in i skallen, hur gör man det bäst?

Även någon utan fallenhet för att läsa kan få höga betyg, men då kräver det mer jobb.
Citera
2014-07-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08

Du bör nog se över din studieteknik, för "varje helg och minst 45-50 timmar i veckan" känns oerhört mycket!
Citera
2014-07-15, 10:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Att regelbundet lägga ned 45-50 timmar är slöseri med tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Du bör nog se över din studieteknik, för "varje helg och minst 45-50 timmar i veckan" känns oerhört mycket!

Äsch, det här beror ju helt på en hel rad olika förutsättningar. Jag säger inte att ni har fel, men att så pass kategoriskt generalisera utifrån era egna personliga erfarenheter och förutsättningar är ju inte särskilt ödmjukt. Eller rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in