Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Då jag har gott om tid kollade jag upp. BF = 2 antagna, 103 reserver.
Det ser alltså väldigt mörkt ut. Vad är BF för kvot? Betyg Folkhögskola?
BF är folkhögskola om jag inte minns helt galet. Sedan tror jag att man kan få max "4" som högsta betyg från folkhögskolan, och att det därför är svårt att ta sig in på högskolan. Det torde ju bli lottning mellan alla med högsta betyg, då kvoten är så liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
mattekille
Undrar lite kring studieteknik.
Har alltid själv haft lätt för att läsa, memorera, och ta in texter. Har en bra studieteknik och brukar inte tröttna, även om texten jag läser är tråkig. Vad skulle ni säga är det avgörande för att få bra eller dåliga betyg på juristprogrammet? Är det att plugga som en tok, nästan hela den lediga tiden (maximera antalet timmar), eller kan man nå bra betyg genom förhållandevis lite tid (jämfört med andra studenter), men genom att plugga kontinuerligt och inte bara en massa inför tentorna? Hur mycket beror på "fallenhet" för att läsa (vilket jag har), eller är det något alla kan bara viljan finns?
Kort sagt: mycket info att dunka in i skallen, hur gör man det bäst?

Studietekniken varierar från person till person. Vissa gillar att studera i grupp, andra tycker att det är bäst att plugga själv, för att sedan diskutera då och då med sina kursare. Jag ska inte recensera olika tekniker just då det är ett så individuellt val, utan istället kan jag berätta lite kort vilken typ av teknik jag själv föredrar.
Personligen uppskattar jag att sitta själv och studera inför seminarierna och sluttentan. Detta innebär ju inte att jag sitter 40 h per vecka helt själv, utan självklart sitter jag och snackar med kursare och vänner. I Uppsala har vi också basgruppsmöten inför varje seminarium där svårare frågor kan tas upp. Det är viktigt att vara väl förberedd inför dessa möten, det finns inte något värre än idioter som kommer helt oförberedda och som inte förstår grunderna. Är alla väl inlästa så kan man direkt hoppa till den svåra delen av frågan, och på så sätt lära sig mer.
Hur mycket man behöver studera beror på många faktorer. T.ex. hur man är som person, vilket ämne det är (hur intressant man tycker ämnet är har stor påverkan på hur enkelt det är) samt vilken period man är inne i. Det ligger ju i sakens natur att tempot får skruvas upp när det är dags för tentaplugget, eller när det är slutspurt på en PM. Men några veckor på 40 h är snarare ett undantag när det kommer till löpande studier. Vissa terminer är det viktigt att inte halka efter, då det kan var svårt att komma ikapp utan att plugga för länge per vecka, men gör man bara det man ska är det hur lugnt som helst.
Vid vilket lärosäte kommer du att studera? Då upplägget ser mycket annorlunda ut beroende på vilket lärosäte man studerar vid tror jag du kommer få bättre hjälp om du berättar det.