2013-10-30, 17:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Eller så kan du sluta uttala dig om saker varken du eller någon annan inte vet något om. T ex framtidens datorer.

NÄHÄ???

???

Därför att...?
Upplevelsen är grunden för allt som beskrivs. Och ingenting verkligt kan beskrivas fullständigt.
Citera
2013-10-30, 17:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sluta slingra dig. Kommer det en "själa"-definition från dig eller inte?
Nej, jag tänker inte försöka definiera själen. Möjligen skulle jag kunna beskriva min själ som jag bortsett från mina erfarenheter...
Citera
2013-10-30, 17:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Upplevelsen är grunden för allt som beskrivs.

Behövar vi verkligen ha et varv med pådyvlar-teistisk empiri/subjektivt/objektivt/epistemologi till motiverat av ditt behov för att kunne stoppa in dina arguments from ignorance?

Citat:
Och ingenting verkligt kan beskrivas fullständigt.

Vilket är en självklarhet för oss som har klivit ur filosofi-sandlådan, så vi behövar inte dina platityder.
Citera
2013-10-30, 17:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag tänker inte försöka definiera själen. Möjligen skulle jag kunna beskriva min själ som jag bortsett från mina erfarenheter...

Så ditt deltagande på denna tråd är alltså meningslöst, eftersom inte en kotte kommer att förstå vad du refererar till.
Citera
2013-10-30, 17:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så ditt deltagande på denna tråd är alltså meningslöst, eftersom inte en kotte kommer att förstå vad du refererar till.
Kottarna ska inte sitta med internet.
Efteråt har man dock urskilt fyra huvudståndpunkter: den platonska, den aristoteliska, den konceptualistiska och den nominalistiska.

Den konceptualistiska ståndpunkten menar att formerna inte finns färdiga i tingen, men att människan har en intellektuell förmåga att genom abstraktion skapa begrepp, koncept, i medvetandet. Dessa abstraktioner handlar alltså om att skapa begrepp enligt en strukturell ordning i medvetandet. Abstraktionerna innebär att allmänbegrepp som människa, godhet, liv, inte har någon egen existens, utan bara är begrepp som bygger på likheter mellan de enskilda tingen.

Enligt den nominalistiska ståndpunkten finns inte universalierna. När man talar om de abstraktifierade termerna, som "skönhet", "människa" och "rättvisa", är det bara läten, latin "flatus vocis", man åstadkommer. De som uttalar sådana ord producerar alltså bara ljud utan verkligt innehåll. Nominalisten Roscelin av Compiègne, teolog under skolastiken, menade att universalierna enbart är universella ord som inte besitter någon verklighet.

Wikipedia
Citera
2013-10-30, 17:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den konceptualistiska ståndpunkten menar att formerna inte finns färdiga i tingen, men att människan har en intellektuell förmåga att genom abstraktion skapa begrepp, koncept, i medvetandet. Dessa abstraktioner handlar alltså om att skapa begrepp enligt en strukturell ordning i medvetandet. Abstraktionerna innebär att allmänbegrepp som människa, godhet, liv, inte har någon egen existens, utan bara är begrepp som bygger på likheter mellan de enskilda tingen.

Och detta är din ursäkt för inte att kunne definiera en abstraktion?

Så nån kan alltså på allvar starta en tråd om 'transmofoglyfiering av ambroja' i någott religiöst korståg, men hävda en icke-definitionsrätt p.g.a. "det är abstrakt".

Citat:
När man talar om de abstraktifierade termerna, som "skönhet", "människa" och "rättvisa", är det bara läten, latin "flatus vocis", man åstadkommer. De som uttalar sådana ord producerar alltså bara ljud utan verkligt innehåll. Nominalisten Roscelin av Compiègne, teolog under skolastiken, menade att universalierna enbart är universella ord som inte besitter någon verklighet.

Alltså liksom ordet "själ" som utan definition .... och följaktligen utan belägg .... bara är en meningslös ljud.
Citera
2013-10-30, 17:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Hög sannolikhetsgrad... HAHAHAHA att du påstår att de som själva inser hur lite de vet... att dom skulle komma nära den sanningen när dom fortfarande skrapar lite på ytan från fel håll det är sann humor du

Du menar alltså att vetenskapen INTE menar att medvetandet uppstår i hjärnan???

Gå och lägg dig.
Citera
2013-10-30, 17:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kan klassificera en sak men inte definiera den.

Ordleken fortsätter alltså? När kommer vi till "ordleken = själen finns"?

Citat:
Din definition av Newtons modell av gravitationen visar vad jag skrev: modeller kan definieras men inte verkliga företeelser. De är vad de är - oberoende av definitioner.

Gravitationen ÄR verklig.

Citat:
Försök beskriva något som du uppfattar att själen ÄR.

Varför frågar du mig? Jag tror inte ens på den. Är det inte DIN sida som borde beskriva den?
Citera
2013-10-30, 17:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Upplevelsen är grunden för allt som beskrivs. Och ingenting verkligt kan beskrivas fullständigt.

Gäsp.
Citera
2013-10-30, 18:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Gå och lägg dig.
Vetenskapen menar ingenting. Men många vetenskapsmän har nog den personliga uppfattningen. Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte. Medvetandet är mer avlägset från de vetenskapliga metoderna än "tiden" innan "Big Bang".
Citera
2013-10-30, 18:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Gäsp.
Jag rekommenderar att du läser en introduktion i datalogi, om du kan programmera (egentligen inte nödvändigt men gör studiet mer konkret). Så att du kan ta ditt förnuft till fånga.
Citera
2013-10-30, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vetenskapen menar ingenting.

Det var som tusen; all den forskning och inte nått minste "menande"

Citat:
Men många vetenskapsmän har nog den personliga uppfattningen. Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte.

Jo.

Citat:
Medvetandet är mer avlägset från de vetenskapliga metoderna än "tiden" innan "Big Bang".

Nej.

Men det kan ju givetvis vara din motvilja mot riktig vetenskapen/filosofin som gör dig blind och döv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in