2013-10-25, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vet ej, men jag brukar jämföra själen med en förare som styr ett fordon. Kan man säga att föraren är helt oberoende av fordonet? Föraren behöver ju fordonet för att förflytta sig till en viss plats.

Den analogi minns jag från annanstans. Den är bedrövlig.
Citera
2013-10-25, 18:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tycker inte att den är bedrövlig. Du får tycka vad du vill.
Citera
2013-10-25, 18:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vet ej, men jag brukar jämföra själen med en förare som styr ett fordon. Kan man säga att föraren är helt oberoende av fordonet? Föraren behöver ju fordonet för att förflytta sig till en viss plats.

Citat:

Citat:
Jag tycker inte att den är bedrövlig. Du får tycka vad du vill.

Du har väl redan glömd kritiken av den som allegori per se.

Desutom är det absurd att du för att undvika en rationell förklaring ger dig in på att bygga dessa semantik-akrobatiska scenarior betsående av spekulationer, hitta-på koncepter och rena argumentationsfel, när ett enkelt svar finns framför näsen av dig.
Citera
2013-10-25, 18:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Du har väl redan glömd kritiken av den som allegori per se.

Desutom är det absurd att du för att undvika en rationell förklaring ger dig in på att bygga dessa semantik-akrobatiska scenarior betsående av spekulationer, hitta-på koncepter och rena argumentationsfel, när ett enkelt svar finns framför näsen av dig.
Ökande komplexitet är väl inget svar på varför drivkraften/jaget existerar. Just nu har vi inget vetenskapligt svar på den frågan, så allt blir spekulationer tills dess. Jag spekulerar att själen/drivkraften är orsaken till varför människan handlar, vilket är logiskt. Hade vi inte haft en drivkraft så hade vi inte utfört några handlingar. Var drivkraften sitter, det vet ingen, inte du heller. Eller vet du det?
Citera
2013-10-25, 19:31
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ökande komplexitet är väl inget svar på varför drivkraften/jaget existerar. Just nu har vi inget vetenskapligt svar på den frågan, så allt blir spekulationer tills dess. Jag spekulerar att själen/drivkraften är orsaken till varför människan handlar, vilket är logiskt. Hade vi inte haft en drivkraft så hade vi inte utfört några handlingar. Var drivkraften sitter, det vet ingen, inte du heller. Eller vet du det?

Det du frågar är väl ur en religiös synpunkt ursprunget på liv? Eller gör man en handling genom att bara existera?
Citera
2013-10-25, 19:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ökande komplexitet är väl inget svar på varför drivkraften/jaget existerar.

Jo, och ett ganske bra svar.

Citat:
Just nu har vi inget vetenskapligt svar på den frågan, så allt blir spekulationer tills dess.

Komplexitets-forskning är mycket ung, men redan nu ger den en basis för hur medvetande börjar.

Citat:
Jag spekulerar att själen/drivkraften är orsaken till varför människan handlar, vilket är logiskt. Hade vi inte haft en drivkraft så hade vi inte utfört några handlingar. Var drivkraften sitter, det vet ingen, inte du heller. Eller vet du det?

Drivkraften är den enkelt observerbara asymmetriska kosmiska dynamiken i en komplex form; inget märkvärdigt.

Och om du kanske bekymrar dig över hurvida detta är reduktionism eller positivistisk materialism så impliceras sånt inte i komplexitet.
Citera
2013-10-25, 19:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Liknelsen säger inget så länge du då inte preciserar vad "färden" med bilden är en liknelse av.

I vilket fall kan ju en människa lämna bilen och fortsätta till fots. Så i viss mån säger du att de är frikopplade... ja såvida inte bilen krashar då blir såväl människa som bil mos.

Nej, Kunskap1. Ju mer jag tänker på den här liknelsen ju sämre blir den. Vad MENAR du egentligen?
Citera
2013-10-26, 01:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför frågor inom psykologi/neurologi är nog de svåraste frågorna av den karaktären som finns att svara på korrekt. Spåna kan man väl göra men vad ger det? Kan lika gärna fråga småungen i så fall

Jag tror du kommer bli besviken faktiskt.
Och jag skall förklara varför.

Om Gud nu hade velat skapa en värld och en period där han testar människan.
Tänk efter nu, varför skapade han då ett universum så stort att det synliga innehåller 300 sextillion (3×10^23) stjärnor. Men man beräknar att hela universum är minst 10^23 gånger större? Det hade räckt med en sol och vår jord för att greja det hela.
Betänk då att han skapade i stället minst 3*10^46 stjärnsystem extra...

Finns ingen rim och reson där.

Hela idén är bara bisarr.
Citera
2013-10-26, 01:42
Medlem
Rorbassons avatar
Bra fråga, har vi en själ.
Har vi någonting som Lever vidare efter det att vår kropp har gett upp.
Det tror,vet, jag inte.
Klart slut.
När du trampar ihäl en myra så tror jag inte att den har en själ som hoppar över till något annat levande eller dött väsen.
Jag tror att vi bara är här en gång. Detvillsäga allting är verkligen svart när vi är döda.....
Bittert.
Men för helvete, se till att du har roligt när du får vara med när jorden snurrar.
Citera
2013-10-26, 09:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det kan vara så enkelt att vissa upplever att de har en själ, medan andra inte upplever något alls? De har registrerat orden 'uppleva' och 'medvetande' och 'själ', men har lika svårt att klassificera dessa ord som färgblinda har att klassificera färger?
Citera
2013-10-26, 10:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Liknelsen säger inget så länge du då inte preciserar vad "färden" med bilden är en liknelse av.

I vilket fall kan ju en människa lämna bilen och fortsätta till fots. Så i viss mån säger du att de är frikopplade... ja såvida inte bilen krashar då blir såväl människa som bil mos.

Nej, Kunskap1. Ju mer jag tänker på den här liknelsen ju sämre blir den. Vad MENAR du egentligen?
Det här mina tankar kring själen/jaget:

Den mänskliga kroppen är som en bil. Själen är som föraren. Färden i bilen är en liknelse av att leva. Vägar går i alla riktningar och föraren bestämmer var bilen ska gå. Föraren ser till att bilen får bränsle och underhållning för att klara färden. När bilen har blivit sliten och inte fungerar längre, lämnar föraren det och färdas vidare i en annan bil (efter livet).

Dina tankar om själen/jaget?
Citera
2013-10-26, 10:09
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det kan vara så enkelt att vissa upplever att de har en själ, medan andra inte upplever något alls? De har registrerat orden 'uppleva' och 'medvetande' och 'själ', men har lika svårt att klassificera dessa ord som färgblinda har att klassificera färger?
Man är en själ. Har man en själ är det ju i så fall något vid sidan av varelsen och man således är något annat. Då blir konceptet själ onödigt. Vilket är just så som vi vet.

Själens existens kräver många svar. När intar den kroppen? Vid spermiestadiet eller vid fostret? Var befinner den sig innan den kryper in i världen? Var tar den vägen när kroppen dör. Varför finns universum om den andliga diton egentligen är den sanna naturen. Vad är vitsen att materialiseras för att lida en livstid? Vad ska man med lärdomarna till, som vissa hävdar vara vitsen med att födas här. Vilken viktig lärdom fick själen som bebor svårt sjuke Liam 2 år och dog i en extremt plågsam sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in