2013-10-30, 18:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag rekommenderar att du läser en introduktion i datalogi, om du kan programmera (egentligen inte nödvändigt men gör studiet mer konkret). Så att du kan ta ditt förnuft till fånga.

Vad har det med "själa"-konceptet att göra?

Skulle data-teknologins oförmåga till p.t. att skapa en kopia av hitta-på grejen "själ" (som du inte ens vill definiera) ge den minste evidens för existensen av detta hitta-på "själa"-koncept?
Citera
2013-10-30, 18:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vetenskapen menar ingenting.

Jo. Att du inte förstått det ändrar inte på saken.

Citat:
Men många vetenskapsmän har nog den personliga uppfattningen.

Baserat på observationer och experiment.

Citat:
Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte.

HUR det uppstår är en helt annan fråga som jag inte ens pratat om. Så varför du gör det förstår jag inte. Men VAR det uppstår (i hjärnan) råder ingen om helst tvekan om.

Citat:
Medvetandet är mer avlägset från de vetenskapliga metoderna än "tiden" innan "Big Bang".

Nej. Du vet inte vad du pratar om. Men jag börjar vänja mig.
Citera
2013-10-30, 18:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag rekommenderar att du läser en introduktion i datalogi, om du kan programmera (egentligen inte nödvändigt men gör studiet mer konkret). Så att du kan ta ditt förnuft till fånga.

"Inte hålla med dina ogrundade påståenden = oförnuft" ????

Intressant.
Citera
2013-10-30, 18:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har det med "själa"-konceptet att göra?

Skulle data-teknologins oförmåga till p.t. att skapa en kopia av hitta-på grejen "själ" (som du inte ens vill definiera) ge den minste evidens för existensen av detta hitta-på "själa"-koncept?

I sann argument-from-ignorance-anda så är det nog så illa att det är så det är tänkt....
Citera
2013-10-30, 18:58
Medlem
KungPungPats avatar
Hade ni ingen själ så skulle ni inte kunna drömma när ni sover, fantisera eller känna kärlek..

Känner ni att ord som dröm, fantasi och kärlek är främmande för er så kan det hända att ni inte har någon själ kvar utan att eran kropp styrs av en demon som gillar att tortera er genom att få er att bete er illa mot er själva.
Citera
2013-10-30, 19:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Hade ni ingen själ så skulle ni inte kunna drömma när ni sover, fantisera eller känna kärlek..

Om du med "själ" menar "hjärna" så har du rätt....men jag gissar att du har en "det bara är så"-syn på ordet "själ"?

Citat:
Känner ni att ord som dröm, fantasi och kärlek är främmande för er så kan det hända att ni inte har någon själ kvar utan att eran kropp styrs av en demon som gillar att tortera er genom att få er att bete er illa mot er själva.

Och om man lider av gurukomplex på din nivå kan det hända att drogerna förstört de där sista synapserna som faktiskt fick dig att en gång tiden (antar jag) bete dig rationellt.
Citera
2013-10-30, 19:42
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om du med "själ" menar "hjärna" så har du rätt....men jag gissar att du har en "det bara är så"-syn på ordet "själ"?

Och om man lider av gurukomplex på din nivå kan det hända att drogerna förstört de där sista synapserna som faktiskt fick dig att en gång tiden (antar jag) bete dig rationellt.

Du är inte din hjärna tyvär för du är inte ens din fysiska kropp vilket du tror på fortfarande trots att du lämnade din kropp varje natt för att drömma innan du förlorade din själ när du började tro att den int existerar och att du är en jävla hjärna.

Hjärnan är till för att styra kroppen men du är inte din hjärna.

Man blir ingen guru för att man fått kundalini och flygit med sin astralkropp utanför sin fysiska kropp men man förstår iaf att man inte är en hjärna för hjärnan låg kvar i kroppen i sängen när jag flög utanför den och det är för att ditt tredje öga/själen är en portal som låter dig använda dina energikroppar istället för din fysiska kropp.

Jag bryr mig mindre om du bryr dig eller inte, jag tycker det är fantastiskt..

När mitt trdje öga är fullt aktivaret så lyser min gloria och jag är på gränsen nu för det är så vetenskapen bekom glorian är.
Citera
2013-10-30, 19:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du är inte din hjärna tyvär för du är inte ens din fysiska kropp vilket du tror på fortfarande trots att du lämnade din kropp varje natt för att drömma innan du förlorade din själ när du började tro att den int existerar och att du är en jävla hjärna.

Hjärnan är till för att styra kroppen men du är inte din hjärna.

"Det bara är så". Oväntat.

Citat:
När mitt trdje öga är fullt aktivaret så lyser min gloria

Försöker du säga att du börjat ta droger rektalt?
Citera
2013-10-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Det bara är så". Oväntat.

Försöker du säga att du börjat ta droger rektalt?

LOL

Fb när den är som bäst (sämst??).
Citera
2013-10-30, 21:48
Medlem
Citat:
Vetenskapen menar ingenting. Men många vetenskapsmän har nog den personliga uppfattningen. Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte. Medvetandet är mer avlägset från de vetenskapliga metoderna än "tiden" innan "Big Bang".

Nej det är bara du som inte är insatt i den senaste hjärnforskningen! Man har visst gjort observationer som tyder på att man är på rätt väg i fråga om hur medvetande uppkommer inom forskningen!

Det är inget argument att vara oinsatt i en fråga...läs på i stället!
Citera
2013-10-30, 21:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jodå; efter noga sökande på många olika sätt har jag ännu inte lokaliserat nån "själ" i mig själv, och jag drömmar ändå.

Citat:

Jag har annars blivit uppmanat till att förtydliga mine påpekande av argumentationsfel, men i detta fall anser jag det onödvändigt, så:

FALSK DIKOTOMI.
Citera
2013-10-30, 21:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Slutligen så påverkar man hela hjärnans sätt att arbeta genom alla val som ''jaget'' gör så varför inte?
Medvetna och omedvetna val.

Citat:
Hur vet du hur medveten han är? Är jaget mer medvetet så kanske man kan styra hela kroppen till 100%... det tror jag iaf Ifall valen man gör då skulle vara bra eller dåliga vet jag inte.
Nej, du har fel.

Citat:
''jaget'' styr definitivt mer än resten av hjärnan skulle jag säga.. ifall man uttrycker sig på sånt vis.. Väldigt handikappat språk och formuleringar vi använder när det gäller detta hehe.
Det kan jag däremot hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in