2013-10-31, 16:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ge exempel tack.

Framgår det inte vad jag menar med definitionen? Fri vilja enligt mig innebär att ALLA dina tankar och beslut är oberoende av den materialla verkligheten. Dvs om jag t ex ber dig säga den första färgen du kommer att tänka på så är det DU som kommer på den, inte ett automatiskt svar levererat av din hjärna som i sin tur styrdes av materian den utgörs av som i sin tur styrdes av omkring liggande materia osv osv.
Citera
2013-10-31, 16:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det fet-markerade. Om hjärnan inte får några stimuli, sker det då inga beräkningar i hjärnan? när vi sover t.ex., ja då sker det ju inga stimuli,

Jo då. Har du aldrig drömt att du hör en signal bara för att till slut vakna och inse att det är din väckningslarm som låter?

Citat:
men hur kommer det sig att hjärnan är aktiv?

Låter som en dålig idé, överlevnadsmässigt sett, att simulera hjärndödhet varje natt.

Citat:
Hur kommer det sig att vi drömmer?

Vad spelar det för roll?
Citera
2013-10-31, 16:52
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du menar alltså att vetenskapen INTE menar att medvetandet uppstår i hjärnan???

Gå och lägg dig.

Nej du grovt missförstånd från din sida... Vilket gör det hela ännu roligare.. fast jag antar att du har fått din sömn nu

Det jag menade var att sannolikhetsgraden må du stå för när du säger att den är hög haha.. men jag tror att dom flesta som forskar inom ämnet skulle nog inte säga den saken högt haha.. eller?
Citera
2013-10-31, 16:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sen det här om att "jaget" är en produkt av hjärnan finns det inga belägg för

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jo, en hel del; men inte slutgiltigt.

Citat:
Du kanske kan komma med källhänvisning till ditt påstående?

http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

Higher brain areas are seen as more promising, especially the prefrontal cortex, which is involved in a range of higher cognitive functions collectively known as executive functions. There is substantial evidence that a "top-down" flow of neural activity (i.e., activity propagating from the frontal cortex to sensory areas) is more predictive of conscious awareness than a "bottom-up" flow of activity.[79] The prefrontal cortex is not the only candidate area, however: studies by Nikos Logothetis and his colleagues have shown, for example, that visually responsive neurons in parts of the temporal lobe reflect the visual perception in the situation when conflicting visual images are presented to different eyes (i.e., bistable percepts during binocular rivalry).[80]

*

http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/360/1458/1309.full
Citera
2013-10-31, 16:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Nej du grovt missförstånd från din sida... Vilket gör det hela ännu roligare.. fast jag antar att du har fått din sömn nu

Det jag menade var att sannolikhetsgraden må du stå för när du säger att den är hög haha.. men jag tror att dom flesta som forskar inom ämnet skulle nog inte säga den saken högt haha.. eller?

Din personliga uppfattning av var vetenskapen kring hjärnan står ger jag blanka fan i. Men om du kan hitta en seriös hjärnforskare som menar att medvetandet inte uppstår i hjärnan så är jag idel öra.
Citera
2013-10-31, 16:57
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Jag är runt 30 år gammal och har inte fått riktigt skägg än på grund av min själ och DNA som visar människor vad som kommer hända när deras eget dna kommer aktiveras om dom äter levande frukt och grönt och har aktiverat tredje öga.
Vad har skäggväxt med 3de ögat att göra?
Citera
2013-10-31, 16:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om hjärnan inte får några stimuli, sker det då inga beräkningar i hjärnan? när vi sover t.ex., ja då sker det ju inga stimuli, men hur kommer det sig att hjärnan är aktiv? Hur kommer det sig att vi drömmer? En fråga till: vad startar en tanke i hjärnan?

Vi får stimuli även när vi sovar, vilket dom flesta säkerligen har erfaret.
Citera
2013-10-31, 17:16
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Vad har skäggväxt med 3de ögat att göra?

Det har med DNAt att göra om man inte är förevigt ung..

Skägget och håret är antenner som har kontakt med den spirituella dimensionen..

Det är därför man rakar håret på huvudet på soldater och rasister, så dom inte kan få hjälp från den spirituella världen och bli tipsad om att det är fel att mörda andra människor som är människor precis som soldaten själv.

Och jag antar att det funkar.

Det finns en anlending till varför Bob Marley hade stort hår, varför tjejer har långt hår..

Och varför rasister och soldater rakar håret på huvudet innan dom går ut och våldtar och mördar andra människor.

Själsantennerna är håret och skägget..

Berätta det för en skinhead att styrkan sitter i håret
Citera
2013-10-31, 17:29
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Av din reaktion att döma gissar jag att din svaga läsföståelse slog till igen. Jag skrev att jag VAR FÄRDIG med presentera diskussionsinnehåll för dig. Och Jag skrev att jag INTE VAR FÄRDIG med att förklara för dig att du är dum i huvudet. Blev det för svårt nu?

Lugna ner dig nu innan du får en hjärtatack. Du var ju klar med mig sa du ju så varför fortsätter du att kommentera mina inlägg?
Citera
2013-10-31, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det har med DNAt att göra om man inte är förevigt ung..

Skägget och håret är antenner som har kontakt med den spirituella dimensionen..

Det är därför man rakar håret på huvudet på soldater och rasister, så dom inte kan få hjälp från den spirituella världen och bli tipsad om att det är fel att mörda andra människor som är människor precis som soldaten själv.

Och jag antar att det funkar.

Det finns en anlending till varför Bob Marley hade stort hår, varför tjejer har långt hår..

Och varför rasister och soldater rakar håret på huvudet innan dom går ut och våldtar och mördar andra människor.

Själsantennerna är håret och skägget..

Berätta det för en skinhead att styrkan sitter i håret

Trams .... som vanligt.
Citera
2013-10-31, 17:35
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Av din reaktion att döma gissar jag att din svaga läsföståelse slog till igen. Jag skrev att jag VAR FÄRDIG med presentera diskussionsinnehåll för dig. Och Jag skrev att jag INTE VAR FÄRDIG med att förklara för dig att du är dum i huvudet. Blev det för svårt nu?

Det kan hända att jag inte har samma akademiska utbildning som dig, men jag har iallafall lärt mig att föra en civilicerad diskution och inte anklaga folk för det ena och det andra bara för att jag vill dominera diskutionen. Detta beteende äkta idioti.
Citera
2013-10-31, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
Det kan hända att jag inte har samma akademiska utbildning som dig, men jag har iallafall lärt mig att föra en civilicerad diskution och inte anklaga folk för det ena och det andra bara för att jag vill dominera diskutionen. Detta beteende äkta idioti.

Tråd-irrelevant introduktion av pop-psykologi är med säkerhet osakligt, varemot kritik av det intellektuella inslaget i inlägg kan vara befogat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in