2013-10-30, 16:38
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du något med substans i istället?

Nej det har jag redan rökt upp .. och på så vis sett mitt odödliga jag gjort av blått skimmrande ljus.. såg helt perfekt ut asså du kanske borde prova innan du dör herrn. Ne det blir väl alltför mycket för ditt medvetna att pussla ihop vad som skett som dagarna ser ut nu för dig
Citera
2013-10-30, 16:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad vet du om vad datorer kan "uppleva" i framtiden? Är inte i praktiken hjärnan en sorts dator som tar in data från omvärlden och producerar en upplevelse utifrån den? Vad säger att man inte kommer kunna producera något liknande i framtiden?

Grunden till vad?

???
Du får väl studera datalogi själv om du inte tror på min uppfattning.

Upplevelsen är grunden för allt som upplevs och beskrivs och kan inte själv beskrivas annat än högst fragmentariskt.
Citera
2013-10-30, 16:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bogomil efterfrågar en definition av "själ" medan definitioner bara är beskrivningar av modeller.

Nej, "definition" kan också t ex vara beskrivning av en sak. Du behöver inte blanda in ordet "modell".

Citat:
Din schematiska definition av gravitation är ändå bara en definition av Newtons modell av gravitation, som bygger på hans modell av något han kallar för "kraft".

Och? Du bad om en definition och fick den. Vad är problemet?

Citat:
Om någon hågad person gör en modell av "själen" så har modellen en definition. Men den som försöker göra en modell av sin själ har nog problem...

Beror väl på modellen och hur väl den speglar sig mot verkligheten?
Citera
2013-10-30, 16:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du får väl studera datalogi själv om du inte tror på min uppfattning.

Eller så kan du sluta uttala dig om saker varken du eller någon annan inte vet något om. T ex framtidens datorer.

Citat:
Upplevelsen är grunden för allt som upplevs

NÄHÄ???

Citat:
och beskrivs

???

Citat:
och kan inte själv beskrivas annat än högst fragmentariskt.

Därför att...?
Citera
2013-10-30, 16:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bogomil efterfrågar en definition av "själ" medan definitioner bara är beskrivningar av modeller.

Du börjar bli mycket löjlig med din definitions-dans om definitioner för att du själv kan undvika att komme med en precis/specifik "själa"-definition.

Men det är som vanligt. När riktiga argument inte är till hands kommer den semantiska akrobatiken in i stället.

Citat:
Om någon hågad person gör en modell av "själen" så har modellen en definition. Men den som försöker göra en modell av sin själ har nog problem...

Kan du inte komme till saken istället för att slingra dig.
Citera
2013-10-30, 16:45
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Kanske??? Låter det inte fullständigt självklart med tanke på risken för missförstånd?

Då hoppas jag att du fr o m nu slutar kalla det själ.

Klart det finns! Finns mängder! Att du inte förstått det, ändrar inte på saken...

Vi vet det redan till en väldigt hög sannolikhetsgrad.

Men för skojs skull: Var tror DU "jaget" kommer ifrån och vad är DINA belägg?

Enligt vem? Låter fullständigt osannolikt om du frågar mig...

Hög sannolikhetsgrad... HAHAHAHA att du påstår att de som själva inser hur lite de vet... att dom skulle komma nära den sanningen när dom fortfarande skrapar lite på ytan från fel håll det är sann humor du
Citera
2013-10-30, 16:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Nej det har jag redan rökt upp .. och på så vis sett mitt odödliga jag gjort av blått skimmrande ljus.. såg helt perfekt ut asså du kanske borde prova innan du dör herrn. Ne det blir väl alltför mycket för ditt medvetna att pussla ihop vad som skett som dagarna ser ut nu för dig

Du babblar.
Citera
2013-10-30, 16:50
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du babblar.

Ja jag babblar en massa ord som inte har nån mening på något sett alls.. det är inte ens formulerat så att någon kan förstå Orden jag babblar kan inte ens definieras.
Citera
2013-10-30, 16:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej, "definition" kan också t ex vara beskrivning av en sak. Du behöver inte blanda in ordet "modell".

Och? Du bad om en definition och fick den. Vad är problemet?

Beror väl på modellen och hur väl den speglar sig mot verkligheten?
Du kan klassificera en sak men inte definiera den.

Din definition av Newtons modell av gravitationen visar vad jag skrev: modeller kan definieras men inte verkliga företeelser. De är vad de är - oberoende av definitioner.

Försök beskriva något som du uppfattar att själen ÄR.
Citera
2013-10-30, 17:00
Medlem
ieshos avatar
Vissa kanske inte kan skilja på 'definition' och 'klassificering'? Försök att definiera vad en definition är, DET ska i varje fall inte vara omöjligt.
Citera
2013-10-30, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan klassificera en sak men inte definiera den.

Din definition av Newtons modell av gravitationen visar vad jag skrev: modeller kan definieras men inte verkliga företeelser. De är vad de är - oberoende av definitioner.

Sluta slingra dig. Snackar du om något .... "själ" ...... som du kan eller inte kan definiera?
Citera
2013-10-30, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vissa kanske inte kan skilja på 'definition' och 'klassificering'? Försök att definiera vad en definition är, DET ska i varje fall inte vara omöjligt.

Sluta slingra dig. Kommer det en "själa"-definition från dig eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in