2010-08-05, 23:32
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoFleury
Jag tror att jag är ett resultat av evolution, ja. Alternativet är inte särskilt rimligt hur man än väljer att titta kritiskt på det. det är väl därför det kallas "tro"...

Huruvida det finns en själ... Det kan man alltid diskutera så klart. Men om vi nu har en själ tycker jag inte nödvändigtvis att det behöver landa i att det finns en gud. De tankar som finns om multiversum och liknande skulle kunna tyda på något sådant, att vi finns till på olika plan och olika sätt samtidigt.

Gud är rädsla för döden, gud är ett substitut för något annat för att få känna sig viktig och betydlig. Gud behövs inte. Jag håller med Stephen Fry. Man måste försöka leva livet som om det inte fanns ett liv efter detta, så att man ser till att njuta av det man har här och nu.
Men den inre "TheFleury", hur tänker han?

Är det så enkelt att man ska tänka på sin egen njutning i den här världen?
Tror du på riktigt att du är en form av evolutionistisk organsim, utan mening, som flyter omkring här.

Jag tror att du är mer än så. Vad tror du?
Citera
2010-08-05, 23:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Att ateismen inte gav några svar, eller för den delen några tankar, gällande vår existens.

Bara en massa hänvisningar till människans betraktelse av världen genom vetenskapliga slutsatser. Som inte gav något svar överhuvudtaget.
Nej. Du har helt rätt. Ateismen get inga svar. Jag föredrar dock det framför svar som med all sannolikhet är felaktiga.
Citera
2010-08-06, 00:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nej. Du har helt rätt. Ateismen get inga svar. Jag föredrar dock det framför svar som med all sannolikhet är felaktiga.
Jag föredrar att vara ärlig och säga att jag verkligen inte vet varför vi finns här.
Citera
2010-08-06, 00:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag föredrar att vara ärlig och säga att jag verkligen inte vet varför vi finns här.
Där är vi helt överens. Däremot tror jag du har svårt att acceptera möjligheten att det inte finns någon mening alls?
Citera
2010-08-06, 00:12
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Där är vi helt överens. Däremot tror jag du har svårt att acceptera möjligheten att det inte finns någon mening alls?
Knappast!
Den möjligheten präglar mig om något.
Citera
2010-08-06, 00:12
Medlem
wootens avatar
Citat:
Knappast!
Den möjligheten präglar mig om något.
ok.
Citera
2011-11-11, 23:13
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Det här med själen kan vara svårt att förstå och förklara.
Jag tror på det hursomhelst.
Saknar en redig diskussion om nära-döden-upplevelser.
Är hjärnan enbart förprogamerad att ta in samma info hos alla individer, att vi alla vill vidare mot ljuset och harmonin?

Det har jag otroligt svårt att köpa, ens i denna mammons bästa av världar.

Önskar att jag visste varför vi människor får denna Upplevelse, mig veterligt finns den inte ens beskriven i bibeln eller koranen. Eller?

Mvh C.
Citera
2011-11-12, 01:04
Medlem
Graspars avatar
Alltså, alla upplever inte identiska saker. Men många liknar varandra och konstigt vore det väl annars eller? Jag menar, finns det någon som inte får ont om dom slår sig på stortån? Att människor upplever samma saker när dom är med om samma sak är inte ett argument mot att det är naturligt.

Jag säger inte att det är ett argument för att det är naturligt heller. Bara, hur ser resonemanget som säger dig att vi borde se någonting annat än liknande upplevelser ut?
Citera
2011-11-13, 16:30
Medlem
@carlstad Du saknar diskussioner om nära-döden-upplevelser? För att föra sådana diskussioner skall man helst vara lite påläst. T.ex. har en sweizisk-amerikanska läkaren Elisabeth Kübler-Ross skrivit böcker om detta. Hon hat intervjuat sina patienter just om deras nära-döden-upplevelser och skrivit böcker om det. Och att det inte står något om själen i bibeln eller koranen beror på att vi nu har kommit i en alldeles speciell tidsålder, som är känt som vattumannes och då öppnas många dörrar till det som vi aldrig visste förut.
Citera
2011-11-14, 22:22
Medlem
senhackarens avatar
Ser man på tv-programet Det okända så har både människor och andra djurarter en själ var. Riktigt bra program.
Citera
2011-11-15, 00:43
Medlem
Strittans avatar
Nej, jag tror inte att jag har en själ, och jag tror inte på någon mening med livet. Just därför njuter jag av livet här och nu, och försöker leva det fullt ut, istället för att som många troende gå runt och oroa mig för jordens undergång och se fram emot livet i himlen (som förmodligen inte finns).
Citera
2011-11-15, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Det snackas en del om nära döden-upplevelser som om det var bevis på något mystiskt, så jag tänkte ge en alternativ syn på det hela.

Temporal-parietal junction, eller punkten mellan temporal och parietal-loberna kan stimuleras för att åstadkomma exakt samma upplevelser som de som upplevt känslan att vara utanför sin kropp. Detta är ett väl undersökt fenomen sedan det testades kliniskt runt 2005.
Citat:
OBEs are related to a failure to integrate multisensory information from one’s own body at the temporo-parietal junction (TPJ). It is argued that this multisensory disintegration at the TPJ leads to the disruption of several phenomenological and cognitive aspects of self-processing, causing illusory reduplication, illusory self-location, illusory perspective, and illusory agency that are experienced as an OBE.

Stresshormoner som produceras i locus coeruleus som ligger nära amygdala and hypotalamus kan också påverka känslocenter, minnen och producera hallucinationer relaterade till dessa, dvs när livet passerar revy, som det heter, eller när man "träffar" döda släktingar.

Tunnelseende kan lätt uppstå vid syrebrist till ögat.

Jag föreslår att de intresserade läser The Spiritual Doorway in the Brain: A Neurologist's Search for the God Experience.
http://www.amazon.com/Spiritual-Doorway-Brain-Neurologists-Experience/dp/0525951881
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in