2013-12-27, 18:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Det är din tro. Jag är en människa och en apa är en apa. Visserligen är jag ett djur i min tro men jag tror att människors själ är skilt från det som vi kan hitta hos djuren. Omätbart troligtvis för att vi fått Gud's ande.
Det handlar inte om tro, utan om vetenskap. Vi har lärt oss att vi delar släktenskap med dagens apor, och alla andra organismer på hela planeten.
Citera
2013-12-27, 19:27
Medlem
Finalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Må ljuset alltid vara vid er sida,

And may the force be with you too

Det som ni kallar för själ finns inga fysiska bevis för. hur kan ni "veta" att själen finns när man verken kan se,mäta eller på något sätt bevisa dess existens?
Citera
2013-12-27, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Va? Nej, jag är ingen gris. Jag är en anatomiskt modern människa (homo sapiens sapiens), som en en delmängd av den moderna människan (homo sapiens), som är en delmängd av alla människor (homo), som är en delmängd av alla människoapor (hominidae), som är en delmängd av alla människoartade apor (hominoidea), som är en delmängd av smalnäsorna (catarrhini), som är en delmängd av de högre primaterna (haplorrhini), som är en delmängd av alla primater (primates), som är en delmängd av däggdjuren (mammalia), som är en delmängd av ryggradsdjuren (vertebrata), som är en delmängd av alla ryggsträngsdjuren (chordata), som är en delmängd av djuren (animalia), som i sin tur är en delmängd av alla eukaryoter (eukaryota).

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Det är din tro. Jag är en människa och en apa är en apa. Visserligen är jag ett djur i min tro men jag tror att människors själ är skilt från det som vi kan hitta hos djuren. Omätbart troligtvis för att vi fått Gud's ande.

Försök lära dig skilja mellan "faith" och fact".
Citera
2013-12-28, 21:35
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
En känsla kan inte bevisa något annat än att känslan finns.
Exempel: Känslan av att du känner dig förföljd om du är ute och går mitt i natten bevisar inte att du är det. Det bevisar bara att du känner dig förföljd.

Citat:
Jag kräver bevis som är logiskt och rationellt giltiga. Känslor kan tyvärr inte bevisa saker. Begrunda exemplet jag gav.

Hej!

Jag ska ge dig en logisk slutsats baserad på det exempel du angivit.

Ditt exempel: Du är ute mitt i natten och promenerar i ett område som du inte riktigt känner igen. Du upplever rädsla och att någon kanske förföljer dig. Du promenerar raskt och hamnar på en gata som du börjar känna igen. Efter en stund är du hemma oskadd.

Varför upplevde du rädsla och varför kände du att du var förföljd?
Varför kom du inte till skada när du upplevde en känsla för fara?

Slutsats: Känslorna som du upplevde tyder på en verklig existens som är obligatorisk för dig eller någon annan. Om faran inte kom till dig så kommer den garanterat till någon annan i liknande situation. Med andra ord existerar faran, även om den inte kommit till dig. Din känsla tydde alltså på en verklig existens.

Känslor delas in i två grupper, primära och sekundära. Primära känslor är medfödda känslor och uppstår utan någon tidigare erfarenhet. Sekundära känslor är de som uppstår med erfarenhet.

Det är med primära känslor som upplevelsen av den evigt medvetna ordningen kan uppnås. Om du vill uppnå insikt och uppleva denna existens måste din spirituella kanal först öppnas. Första steget i denna spirituella resa är att erkänna att primära känslor är ett essentiellt verktyg för att kunna etablera kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Jag vet att du är andligt stark och att du klarar detta, vi hjälps åt ärade vän. Må ljuset alltid omge oss.
Citera
2013-12-28, 23:21
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Hej!

Jag ska ge dig en logisk slutsats baserad på det exempel du angivit.

Ditt exempel: Du är ute mitt i natten och promenerar i ett område som du inte riktigt känner igen. Du upplever rädsla och att någon kanske förföljer dig. Du promenerar raskt och hamnar på en gata som du börjar känna igen. Efter en stund är du hemma oskadd.

Varför upplevde du rädsla och varför kände du att du var förföljd?
Varför kom du inte till skada när du upplevde en känsla för fara?

Slutsats: Känslorna som du upplevde tyder på en verklig existens som är obligatorisk för dig eller någon annan. Om faran inte kom till dig så kommer den garanterat till någon annan i liknande situation. Med andra ord existerar faran, även om den inte kommit till dig. Din känsla tydde alltså på en verklig existens.

Känslor delas in i två grupper, primära och sekundära. Primära känslor är medfödda känslor och uppstår utan någon tidigare erfarenhet. Sekundära känslor är de som uppstår med erfarenhet.

Det är med primära känslor som upplevelsen av den evigt medvetna ordningen kan uppnås. Om du vill uppnå insikt och uppleva denna existens måste din spirituella kanal först öppnas. Första steget i denna spirituella resa är att erkänna att primära känslor är ett essentiellt verktyg för att kunna etablera kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Jag vet att du är andligt stark och att du klarar detta, vi hjälps åt ärade vän. Må ljuset alltid omge oss.
Snarare är det så att evolutionen har sett till att vi känner oss rädda mitt ute i natten, så att vi inte ska promenera runt bland björnar och vargar. Simple as that.
Citera
2013-12-29, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är med primära känslor som upplevelsen av den evigt medvetna ordningen kan uppnås.

Ad hoc premiss. Belägg tack.

Citat:
Om du vill uppnå insikt och uppleva denna existens måste din spirituella kanal först öppnas.

Detta kan först bli aktuellt EFTER du har presenterat belägg för din ad hoc premiss.

Citat:
Första steget i denna spirituella resa är att erkänna att primära känslor är ett essentiellt verktyg för att kunna etablera kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.

Första steget är belägg för ad hoc premissen.
Citera
2013-12-31, 11:39
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Snarare är det så att evolutionen har sett till att vi känner oss rädda mitt ute i natten, så att vi inte ska promenera runt bland björnar och vargar. Simple as that.

Utmärkt!!

Äntligen!! Nu erkänner du att känslan man har relaterar till en verklig existens, eller hur?

Bekräfta att du erkänner detta så går jag vidare till nästa fas.
Citera
2013-12-31, 11:42
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ad hoc premiss. Belägg tack.

Detta kan först bli aktuellt EFTER du har presenterat belägg för din ad hoc premiss.

Första steget är belägg för ad hoc premissen.

Belägget jag har är ingen teoretisk information... belägget är handling som ger insikt. Skillnaden mellan materiell och spirituell insikt är att materiell insikt ges via teoretisk väg, medan den spirituell insikten uppnås genom handling. Jag ber dig Bogomil att inse detta nya perspektiv. DEtta är fullt påtagligt genom handling.
Citera
2013-12-31, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Belägget jag har är ingen teoretisk information... belägget är handling som ger insikt.

Alltså empiri.

Citat:
Skillnaden mellan materiell och spirituell insikt är att materiell insikt ges via teoretisk väg,

Nej, materiell insikt kommer via materiella kanaler.

Citat:
medan den spirituell insikten uppnås genom handling.

Alltså empiri.

Citat:
Jag ber dig Bogomil att inse detta nya perspektiv.

Jag är redan bekant med din semantiska akrobatik; den är inte ny.
Citera
2013-12-31, 13:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Utmärkt!!

Äntligen!! Nu erkänner du att känslan man har relaterar till en verklig existens, eller hur?

Bekräfta att du erkänner detta så går jag vidare till nästa fas.
Ja, känslan är ett resultat på evolutionens jobb. Vi har den, oavsett om det finns björnar och vargar ute.
I dagens samhällen strövar vargar inte runt, och därför känner vi oss förföljda trots att vi inte är det.
Känslan har utvecklats fram för att det har funnits ett behov av den för att säkra vår överlevnad, men bara för att man känner sig förföljd innebär ju inte att man är det.
Citera
2014-01-01, 02:53
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vi kan ju säga att du inte är särskilt hemma i siarkonsten.. det där med orakel och teleporterande puls-tagning via virtuellt medium.. näää tor du kan koppla av den biten.

Men inte första gången du försöker gå under bälten och söka in dig på emotionell status hos resp. medlem.. dvs du går något ot om jag säger så.

Och då faller hela gudshypotesen med själstesen som ett sjunkande vrak.. då de båda ges näring enkom i teosofi.. och fria lekar med metaspekulativa efterrationaliseringar, just du har inte heller så lite försök att framstå som präktig men du enbart avslöjar att du inte förstår vad som skrivs i forumet.

. Subjektivt primitivt vädjande vad gäller dig. Tro du om du mår bra av det, men försök undvika den narcissistiska tjurigheten att få med alla i din begränsade vy.

Man kan ha väldigt utvecklad fantasi, utan att en pappgestalt tvunget ska in och forma sig i hjärna och hjärta. Men så djup har du nog aldrig varit. (då du frågar så otillfredsställande frågor)
Så du menar alltså att du inte känner av naturlig mänsklig moral?
Citera
2014-01-01, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Så du menar alltså att du inte känner av naturlig mänsklig moral?

Det finns få djur som så regelbundet dödar varandra så som mäniskan gör, titta på det som händer i Syrien just nu och berätta sedan vad som gör människan så förbannat mycket bättre än andra djur som lyckas låta bli att ta livet av sin egen art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in