Citat:
Ursprungligen postat av
TorrentLover
En känsla kan inte bevisa något annat än att känslan finns.
Exempel: Känslan av att du känner dig förföljd om du är ute och går mitt i natten bevisar inte att du är det. Det bevisar bara att du känner dig förföljd.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorrentLover
Jag kräver bevis som är logiskt och rationellt giltiga. Känslor kan tyvärr inte bevisa saker. Begrunda exemplet jag gav.
Hej!
Jag ska ge dig en logisk slutsats baserad på det exempel du angivit.
Ditt exempel: Du är ute mitt i natten och promenerar i ett område som du inte riktigt känner igen. Du upplever rädsla och att någon kanske förföljer dig. Du promenerar raskt och hamnar på en gata som du börjar känna igen. Efter en stund är du hemma oskadd.
Varför upplevde du rädsla och varför kände du att du var förföljd?
Varför kom du inte till skada när du upplevde en känsla för fara?
Slutsats: Känslorna som du upplevde tyder på en verklig existens som är obligatorisk för dig eller någon annan. Om faran inte kom till dig så kommer den garanterat till någon annan i liknande situation. Med andra ord existerar faran, även om den inte kommit till dig. Din känsla tydde alltså på en verklig existens.
Känslor delas in i två grupper, primära och sekundära. Primära känslor är medfödda känslor och uppstår utan någon tidigare erfarenhet. Sekundära känslor är de som uppstår med erfarenhet.
Det är med primära känslor som upplevelsen av den evigt medvetna ordningen kan uppnås. Om du vill uppnå insikt och uppleva denna existens måste din spirituella kanal först öppnas. Första steget i denna spirituella resa är att erkänna att primära känslor är ett essentiellt verktyg för att kunna etablera kontakt med den evigt existerande medvetna ordningen.
Jag vet att du är andligt stark och att du klarar detta, vi hjälps åt ärade vän. Må ljuset alltid omge oss.