2010-06-26, 12:05
Bannlyst
Ja det tror jag
Citera
2010-06-26, 14:43
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

På 1800-talet och tidigare så beskrev ordet "själ" en levande person, men numera betyder det mera en persons essens eller identitet, vem h*n är. Mormonkyrkan uppfattar det som att vi människor består av en andevarelse och en kropp. När dessa två förenas i en enhet så uppstår själen. Vi är levande själar.
Citera
2010-06-26, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G.rape
En själ i en apa här på jorden ?????
http://www.youtube.com/watch?v=0iwne2xlh6w
Citera
2010-06-26, 16:53
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

Två funderingar.
Vad menar du med själ?
Hur kom du till den slutsatsen?
Citera
2010-06-27, 13:26
Medlem
Intressant. Jag Googlade på "skämt utan mening" och fram kom Wikipedia - Orangutan.

Mitt svar blir, en själ i en Fikus här på jorden!

Allt upphöjt till oändligheten är lika med 1.
Citera
2010-06-27, 16:06
Medlem
tempeZZts avatar
Alla levande varelser på jorden har en själ. Antalet själar är alltid konstant och eftersom vi människor av olika anledningar blir fler och fler, så blir en del andra varelser färre och färre. Till och med utrotade i värsta fall.
Citera
2010-06-28, 21:33
Medlem
Zigzagzoes avatar
Antingen tror man levande varelser är förprogrammerade gen-robotar, eller så tror man vi har en själ.
Jag tror vi har en själ!
Citera
2010-06-28, 23:05
Bannlyst
Citat:

Nej, vi har ingen själ, vi har ett medvetande. Inte en enda atom i kroppen har vi haft sen vi föddes, vårt minne är ganska dåligt, vi "glömmer" saker. Eller rationalliserar bort onödig information.

Vårt medvetande ändras hela tiden beroende på omgivning, sjukdom, kemikalier, strålning, interaktion med andra människor. Ingen person har samma medvetande hela livet.

Men det behöver inte hindra en från att göra det bästa av livet.
Citera
2010-06-28, 23:38
Bannlyst
Vi har alla en själ.
Citera
2010-06-28, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Nej, vi har ingen själ, vi har ett medvetande.
det kan finnas en själ också. till exempel på 1700 talet kände vetenskapen inte till radiovågor än (religionerna kände dock till dom... och även mycket mer bortom radiovågorna). de var osynliga. vi vet fortfarande väldigt lite om universum. det finns flera osynliga vågor där ute. och kanske också osynliga världar som består av dessa vågor. och det kan finnas osynliga varelser, som andar, gudar och själar... som bor på i dom världarna... och inuti oss.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-06-28 kl. 23:47.
Citera
2010-06-28, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Vi har alla en själ.

Jaså, har du något bevis, tes eller argument som stöder detta påstående?
Citera
2010-06-28, 23:52
Bannlyst
Det är så.
Lita på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in