Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Inget pekar heller på att "jaget" bildas i hjärnan.
Jo. Precis allt vi vet om hjärnan pekar på detta.
Citat:
I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas.
JO, DET KAN VI! Vi behöver inte veta allt för att veta något.
Herrejävlar, vad är det med dig? Du tar inte in nån information över huvud taget som inte passar din religiösa världsbild, utan stoppar fingrarna i öronen och upprepar dina plattityder som de på något magiskt sätt skulle bli sanna.
Citat:
Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.
Jo det vet vi. Du tycker att det faktum att projektet heter "The Human
BRAIN Project" säger något om var man väntar sig hitta "jaget"?
Citat:
Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar.
Vi kan INTE kontrollera minnen. Vi kan endast anropa dem. När jag skriver det slår det mig: VARFÖR ska jag ens skriva något? Jag har redan förklarat de här sakerna för dig innan. Tröga fanskap.
Citat:
Vi kan välja när vi vill minnas saker,
Nej.
Citat:
vi kan tex plocka fram minnen från barndomen.
Inte fritt.
Citat:
Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.
Nej.
Citat:
Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte.
Hur visar du att "du" valt dem? Inte alls, är min gissning.
Citat:
Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur?
Nej du anropar dem. Om du hade kontroll skulle du kunna skapa nya och radera gamla precis som du vill.
Citat:
Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv.
Hur visar du att "du" bestämt det? Inte alls, är min gissning.
Citat:
Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.
Var i kroppen? Nej
Var och hur i hjärnan? Ja