2010-08-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är själva livet.
Hesekiel 18:4
"Den själ som syndar - det är den som kommer att dö."
Predikaren 9:5, 10
”Ty de levande är medvetna om att de kommer att dö, men vad de döda beträffar, är de inte medvetna om någonting alls, inte heller har de någon lön, ty minnet av dem är glömt – Allt som din hand finner att göra, ger det med själva din kraft, ty det finns ingen verksamhet eller planläggning eller kunskap eller vishet i sheol, den plats dit du går.”
Ord 16:25
”Det finns en väg som är rätt i en mans ögon, men dödens vägar är dess slut efteråt.”
Psalm 115:17
”De döda lovprisar inte Jah, nej ingen av dem som far ner i det tysta.
Psalm 146:4
”Hans ande går ut, han vänder tillbaka till sin mark, på den dagen förgås verkligen hans tankar.”
Människan har inte en själ utan hon är, en själ. Själen är inte bara livet som du säger.
Så här lyder 1Moseboken 2:7 enligt (Svenska folkbibeln)
”Och HERREN Gud formade människan av stoft från jorden* och blåste in livsande i hennes näsa. Så blev människan en levande varelse.”
Ordet ”varelse” är översatt från det hebreiska ordet ” nẹfesh (נפׁש) som på andra ställen vanligtvis översätts med själ.
I Bibeln används orden nẹfesh och det motsvarande grekiska ordet psykhe, på ett sätt som visar att ”själ” betecknar en person, ett djur eller det liv en person eller ett djur har. Själen är inte heller odödlig utan den dör, som ex.v. Jakob 5:20 visar,…
” så skall denne veta att den som återför en syndare från hans villoväg frälser hans själ från döden och överskyler många synder.”
Citera
2010-08-02, 14:21
Medlem
....
Senast redigerad av HenrikE 2010-08-02 kl. 14:27.
Citera
2010-08-03, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
....
Kom du av dig?
Citera
2010-08-05, 18:40
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Och vad fick dig att veta bättre? Alltså, vad fick dig att ändra åsikt?
Att ateismen inte gav några svar, eller för den delen några tankar, gällande vår existens.

Bara en massa hänvisningar till människans betraktelse av världen genom vetenskapliga slutsatser. Som inte gav något svar överhuvudtaget.
Citera
2010-08-05, 20:59
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampsektic
wtf? du är en apa
Till viss del, ja.
Citera
2010-08-05, 21:06
Medlem
TheoFleurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Att ateismen inte gav några svar, eller för den delen några tankar, gällande vår existens.

Bara en massa hänvisningar till människans betraktelse av världen genom vetenskapliga slutsatser. Som inte gav något svar överhuvudtaget.

Vad för slags gud tror du på? Den som det står om i bibeln?
Citera
2010-08-05, 21:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoFleury
Vad för slags gud tror du på? Den som det står om i bibeln?
Hehe...
Du vill gärna få in mig i ett fack. Kanske blir enklare så?

Nej, jag är agnostiker.
Citera
2010-08-05, 22:04
Medlem
TheoFleurys avatar
Citat:
Hehe...
Du vill gärna få in mig i ett fack. Kanske blir enklare så?

Nej, jag är agnostiker.

Nej, nej, jag är bara intresserad så jag vet ur vilken vinkel man ska diskutera med dig. Jag har inte fått uppfattningen att du är agnostiker hur som. Man behöver ju inte tro 100%-igt på någon slags gud för att luta mer åt teismen.
Citera
2010-08-05, 22:10
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheoFleury
Nej, nej, jag är bara intresserad så jag vet ur vilken vinkel man ska diskutera med dig. Jag har inte fått uppfattningen att du är agnostiker hur som. Man behöver ju inte tro 100%-igt på någon slags gud för att luta mer åt teismen.
Hur känner du inför din existens?

Är allt du består av drifter i evolutionistisk mening? Eller består du av något mer?
Citera
2010-08-05, 22:21
Medlem
Citat:
Efter att ha vridit mig och försökt få klarhet i huruvida vi människor har en själ jag kommit fram till att vi har just det.

En själ i en apa här på jorden!

Några synpunkter på den slutsatsen?

Själ är det samma som "livskraft."
Citera
2010-08-05, 22:27
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Själ är det samma som "livskraft."
Objektivitet har aldrig korsat dina tankebanor?

Gud är passiv, om du inte märkt det själv?
Svaret finns ju inom dig själv och inte i en bok som du slaviskt måste följa.

Tänk Flexbärt, tänk!
Citera
2010-08-05, 23:08
Medlem
TheoFleurys avatar
Citat:
Hur känner du inför din existens?

Är allt du består av drifter i evolutionistisk mening? Eller består du av något mer?

Jag tror att jag är ett resultat av evolution, ja. Alternativet är inte särskilt rimligt hur man än väljer att titta kritiskt på det. det är väl därför det kallas "tro"...

Huruvida det finns en själ... Det kan man alltid diskutera så klart. Men om vi nu har en själ tycker jag inte nödvändigtvis att det behöver landa i att det finns en gud. De tankar som finns om multiversum och liknande skulle kunna tyda på något sådant, att vi finns till på olika plan och olika sätt samtidigt.

Gud är rädsla för döden, gud är ett substitut för något annat för att få känna sig viktig och betydlig. Gud behövs inte. Jag håller med Stephen Fry. Man måste försöka leva livet som om det inte fanns ett liv efter detta, så att man ser till att njuta av det man har här och nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in