Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Om motsattsen gällde, att hela vågpaketet kunde vara inne i barriären, så borde det bryta mot energilagen.
Scrödingeekvationen är ju uppställd som en energiekvation. (Kinetisk+potentiell energi=Energi). Så formlerna bör ju inte bryta mot energilagen.
Scrödingeekvationen är ju uppställd som en energiekvation. (Kinetisk+potentiell energi=Energi). Så formlerna bör ju inte bryta mot energilagen.
Precis, du har helt rätt.
Citat:
Det är nästan detta jag opponerar mig mot. Liknande nämns i Wikipedia. Men du säger inte partikel utan vågpaketet, och det kanske jag kan hålla med om.
Jag ångrar att jag skrev vågpaket, jag borde skrivit partikel.
Jag ångrar att jag skrev vågpaket, jag borde skrivit partikel.
Har du tittat på Bohms tolkning av kvantmekaniken? Där har man en klassisk partikel plus en icke-lokal kvantmekanisk "potential" som ser till att tunnling mm fungerar. Matematiskt är den exakt ekvivalent med gamla vanliga Schrödningerekvationen.
Citat:
I simuleringen på din länk, så ser man att själva vågfunktionen rör sig genom barriären.
Man ser även att vågfunktionen ser ut att spridas ut och delas upp, så att en del fortsätter på andra sidan, medan en del reflekteras. Om man uppfattar en elektron som odelbar i experimentet, så får man överensstämmelse med den kvantmekaniska simuleringen om man uppfattar kvadraten på absolutbeloppet av vågfunktionen som en sannolikhetsfördelning för en elektron, alternativt för många elektroner.
Man ser även att vågfunktionen ser ut att spridas ut och delas upp, så att en del fortsätter på andra sidan, medan en del reflekteras. Om man uppfattar en elektron som odelbar i experimentet, så får man överensstämmelse med den kvantmekaniska simuleringen om man uppfattar kvadraten på absolutbeloppet av vågfunktionen som en sannolikhetsfördelning för en elektron, alternativt för många elektroner.
Man kan göra experiment med bara en elektron, och där ser man att den "interfererar med sig själv", så du får vara lite försiktig i dina utsagor.
Citat:
Om man beräknar sannolikheten för att partiklar har en kinetisk energi (T) större än barriärens max-energi, och om detta stämmer helt med sannolikheten för att vågpaketet "tunnlar" enligt formeln för tunneleffekten, då är man nära en alternativ förklaring.
Då skulle man till fullo kunna förklara att det finns en sannolikhet att partiklar går över barriären.
Då skulle man till fullo kunna förklara att det finns en sannolikhet att partiklar går över barriären.
'Då är man nära den välkända kvantmekaniska förklaring', kanske du menar?
Citat:
Jag är även inne på att vågpaketet är inte exakt det samma som en elementarpartikel.
Alltså elementarpartikeln är någonstans i det område som vågfunktionen beskriver (IPsiI²).
Alltså elementarpartikeln är någonstans i det område som vågfunktionen beskriver (IPsiI²).
Låter som Bohm, kolla upp hans formulering.
Citat:
Jag är motståndare till beskrivningen: att elementarpartiklar går igenom energibarriären.
Även om vågfunktionen går genom barriären, så behöver det inte betyda att elementarpartikeln går genom barrären.
Jag vill alltså ha en ny beskrivning av tunneleffekten, där det är glasklart att det inte bryter mot energilagen.
Även om vågfunktionen går genom barriären, så behöver det inte betyda att elementarpartikeln går genom barrären.
Jag vill alltså ha en ny beskrivning av tunneleffekten, där det är glasklart att det inte bryter mot energilagen.
Jag är lite förvånad att du tycker det är mer "naturligt" att partikeln teleporterar sig från ena sidan av barriären till den andra, för det är väl alternativet i din beskrivning? Hoppas du inte ger upp utan fortsätter titta på den matematiska formuleringen av kvantmekaniken, man måste nästan göra det för att säga nåt vettigt.