2008-07-11, 16:25
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Wow, det är riktigt imponerande mister.

Pajat knäna pga felträning?

I denna spänna-muskler contest så tycker jag båda är lika häftiga och starka. Ond Saft verkar välutbildad och kommer med vettiga instruktioner i många sammanhang.

Arne är påläst och kan mycket om saker och ting.

Svårt att välja, det står 1-1 just nu.

Nej, medfött fel i i båda knäna (Patella alta). Aldrig något knäskadat av styrketräningen.
Citera
2008-07-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Wow, det är riktigt imponerande mister.

Pajat knäna pga felträning?

I denna spänna-muskler contest så tycker jag båda är lika häftiga och starka. Ond Saft verkar välutbildad och kommer med vettiga instruktioner i många sammanhang.

Arne är påläst och kan mycket om saker och ting.

Svårt att välja, det står 1-1 just nu.

Jag skulle lyssna på Arne, jag vet inte om han är det nu men han har iallfall varit utbildningsansvarig för bodybuildingförbundet, vad har ond saft att sätta emot?
Citera
2008-07-12, 21:37
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjerttheman
Jag skulle lyssna på Arne, jag vet inte om han är det nu men han har iallfall varit utbildningsansvarig för bodybuildingförbundet, vad har ond saft att sätta emot?

Det är jag fortfarande...... därför blev jag avstängd här när jag nämnde våra utbildningar här en gång.
Citera
2008-07-12, 21:43
Medlem
TWISTRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag va inne på gymmet.com och läxade upp deras "guru" Arne Persson rejält nyss. Han gav nämligen flertalet medlemmar rådet att träna latsdrag bakom nacken istället för framför såsom övningen är designad.

Därför kopierar jag nu in texten därifrån så mina kära bundsförvanter här på FB oxå får ta del av texten jag skrev.

När du utför övningen latsdrag bakom nacken påfrester du dessa strukturer:
- Ledbrosket i art. humeri
- Facettlederna ( art. zygoapofysialis ) kompimeras
- Bursa subacromiale gnuggas mot taket ( acromion ) vilket kan leda till inpinchment och senare en inflamtion.
- Rotatorcuffens fästessenor. Framförallt supraspinatus och teres minor men även infraspinatus tar stryk då du arbetar i en utåtrotation.

Det subacromiala rummet är redan trångt som det är ( http://www.karolinska.se/templates/Page____36266.aspx )och det blir inte bättre av att du utför övningen i en onaturlig rörelse i ledens ytterläge.

Frågan du ska ställa dig är varför man ska köra bakom nacken? Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn, men du kanske har en bättre förklaring?

Det finns en myt bland en del instruktörer på gymmen i sverige att det ska va lättare för nybörjare att lära sig aktivera latissimus dorsi och teres major men det är en tyvärr en myt som lever kvar.

När du kör latsdrag såsom övningen är designad med draget mot bröstet får du även med ytterligare en rörelse, nämligen extention i axelled. Vid drag bakom nacken isoleras latissimus dorsi och teres major framförallt till att endast utföra adduction i axelled.

Hoppas svaret va till belåtelse.

/axon

Tack för tipset!! jag ser att tråden är en aning gammal, men iaf.. Trots detta så har jag tidigare försökt göra övningen som det varnas om och fått jävligt ont, köra den på framsidan har jag inga probs med. Tack igen,...
Citera
2008-07-12, 21:53
Medlem
Arne Perssons avatar
Ha ha ha! Here we go again....
Citera
2008-07-13, 21:22
Medlem
Arne Perssons avatar
Jag samt en byggare kollade idag mycket noga när Jesper på gymet (Vann BODY's fototävling -06) utförde aktuella övningar. Han fick köra både bak nacken och framför i latsdrag. Jag kollade speciellt efter den sk utåtrotationen.... Tyvärr kunde vi konstatera att den var mlm helt försumbar i bägge fallen. Dock kunde vi leende notera att den var större mot bröstet än bak nacken. Det bör även noteras att Jesper utför övningar helt perfekt tekniskt. Jag kan bara beklaga Ond Saft et. al.
Citera
2008-07-13, 22:14
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWISTR
Tack för tipset!! jag ser att tråden är en aning gammal, men iaf.. Trots detta så har jag tidigare försökt göra övningen som det varnas om och fått jävligt ont, köra den på framsidan har jag inga probs med. Tack igen,...
Övningen ska utföras med draget framför nacken så det är bara att gratulera att du inte får ont.

Mvh
Citera
2008-07-14, 10:48
Medlem
Arne Perssons avatar
Franco Columbo Dr of Chiropractic mm mm

http://www.schwarzenegger.it/mro/columbu/fc278.jpg
http://www.schwarzenegger.it/mro/columbu/fc274.jpg

Citera
2008-07-14, 10:51
Medlem
LiLWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Franco Columbo Dr of Chiropractic mm mm

http://www.schwarzenegger.it/mro/columbu/fc278.jpg
http://www.schwarzenegger.it/mro/columbu/fc274.jpg

Det glada 80-talet, lite har väl hänt inom forskningen sedan arnolds tid?
Citera
2008-07-14, 10:57
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Det glada 80-talet, lite har väl hänt inom forskningen sedan arnolds tid?

Knappast inom träningen, snarare inom drogforskningen. Jag tror dessutom inte att anatomin hos Homo sapiens sapiens (Linnaeus 1758) evolutionärt hunnit ändra sig speciellt mycket på några decenium. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2008-07-14, 13:59
Medlem
kalleanka_s avatar
man vet ju nästan inte vem man ska lita på :P. Men jag har iaf boken #styrketräning - En anatmosik guide". Där står det att latsdrag bakom huvudet är en perfekt övning för att bygga ryggen. Även att den är bra för nybörjare som vill gå över till chins.

Han som har skrivit den heter Frédéric Delavier. (ingen anning om vem det är :P) . Så här står det om han ;

Frédéric Delavier har exceptionell kunskap om den mänskliga anatomin, vilken han har skaffat sig genom fem års studier vid den prestigefyllda skolan för anatomi och morfologi, Ecole de Beaux Arts, i Paris. Han har dessutom studerat dissektion under tre år vid Paris Faculté de Médicine. Frédéric är redaktör för Le Monde du Muscle och medverkar i ett antal tidningar världen över.
Citera
2008-07-14, 14:05
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka_
man vet ju nästan inte vem man ska lita på :P. Men jag har iaf boken #styrketräning - En anatmosik guide". Där står det att latsdrag bakom huvudet är en perfekt övning för att bygga ryggen. Även att den är bra för nybörjare som vill gå över till chins.

Han som har skrivit den heter Frédéric Delavier. (ingen anning om vem det är :P) . Så här står det om han ;

Frédéric Delavier har exceptionell kunskap om den mänskliga anatomin, vilken han har skaffat sig genom fem års studier vid den prestigefyllda skolan för anatomi och morfologi, Ecole de Beaux Arts, i Paris. Han har dessutom studerat dissektion under tre år vid Paris Faculté de Médicine. Frédéric är redaktör för Le Monde du Muscle och medverkar i ett antal tidningar världen över.

Jag vet inte hur goda STYRKETRÄNINGSKUNSKAPER, inte så goda misstänker jag, eftersom han pratar om inre bröst mm. En utmärkt konstnär är han däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in