2006-12-27, 16:36
Medlem
Axons avatar
Jag va inne på gymmet.com och läxade upp deras "guru" Arne Persson rejält nyss. Han gav nämligen flertalet medlemmar rådet att träna latsdrag bakom nacken istället för framför såsom övningen är designad.

Därför kopierar jag nu in texten därifrån så mina kära bundsförvanter här på FB oxå får ta del av texten jag skrev.

När du utför övningen latsdrag bakom nacken påfrester du dessa strukturer:
- Ledbrosket i art. humeri
- Facettlederna ( art. zygoapofysialis ) kompimeras
- Bursa subacromiale gnuggas mot taket ( acromion ) vilket kan leda till inpinchment och senare en inflamtion.
- Rotatorcuffens fästessenor. Framförallt supraspinatus och teres minor men även infraspinatus tar stryk då du arbetar i en utåtrotation.

Det subacromiala rummet är redan trångt som det är ( http://www.karolinska.se/templates/Page____36266.aspx )och det blir inte bättre av att du utför övningen i en onaturlig rörelse i ledens ytterläge.

Frågan du ska ställa dig är varför man ska köra bakom nacken? Att byggare på 70-talet körde så ser jag ej som något svar då dom hade väldigt lite kunskap inom anatomi och fysiologi utan mer körde på känn, men du kanske har en bättre förklaring?

Det finns en myt bland en del instruktörer på gymmen i sverige att det ska va lättare för nybörjare att lära sig aktivera latissimus dorsi och teres major men det är en tyvärr en myt som lever kvar.

När du kör latsdrag såsom övningen är designad med draget mot bröstet får du även med ytterligare en rörelse, nämligen extention i axelled. Vid drag bakom nacken isoleras latissimus dorsi och teres major framförallt till att endast utföra adduction i axelled.

Hoppas svaret va till belåtelse.

/axon
Citera
2006-12-27, 16:38
Medlem
spudwishs avatar
Bra där. Hur är det med skivstångspress bakom nacken då, samma där eller?
Citera
2006-12-27, 16:41
Medlem
zackdelarochas avatar
kan tillägga att det ser duktigt fult ut med folk som bumpar nacken i huvudet på varje drag oxå...
Citera
2006-12-27, 16:44
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Bra där. Hur är det med skivstångspress bakom nacken då, samma där eller?
Ännu värre. Där har du en vikt som du måste hålla emot ( på vägen ner - excentriska fasen ) och det enda som håller emot är ledkapseln samt dom få ligament som finns i axelleden.

Skulle vara så klockrent om man slapp se folk köra denna övning men eftersom det finns så många riksmongon ( instruktörer ) utan bra utbildning som visar nybörjare denna övning kommer den nog tyvärr finnas kvar ett tag till.

Sprid detta vidare och se till att ha argument för det ni säger, man inte bara säga att det är dåligt att köra latsdrag bakom nacken.
Citera
2006-12-27, 16:52
Medlem
Har alltid tyckt att det ser jävligt obekvämt/fel ut och när jag prövade lyckades jag dessutom med att slå stången i huvet/nacken ett flertal gånger.
Citera
2006-12-27, 16:54
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quasi
Har alltid tyckt att det ser jävligt obekvämt/fel ut och när jag prövade lyckades jag dessutom med att slå stången i huvet/nacken ett flertal gånger.
Hehe
Citera
2006-12-27, 17:12
Medlem
Kan du ta det på svenska också så vi vanliga också kan förstå varför man inte ska köra bakom nacken :P

Känns som man tränar musklerna mellan skulderbladen bättre när man kör bakom ! Men kanske finns andra bättre övningar till det ?!
Citera
2006-12-27, 17:15
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marant417
Kan du ta det på svenska också så vi vanliga också kan förstå varför man inte ska köra bakom nacken :P

Känns som man tränar musklerna mellan skulderbladen bättre när man kör bakom ! Men kanske finns andra bättre övningar till det ?!
Nej

Nej

Nej

Vad som känns och vad som faktiskt sker när du utför övningen är två helt skillda saker. Jag orkar ej vara mer specifik än vad jag varit nu. Du kan googla namnen. Vill du fortsätta köra bakom nacken för att få bra kontakt med rhomberna som du påstås få så gör det, men kom inte och säg att jag inte varnade dig.

Vill du träna musklerna mellan skulderbladen ska du köra övningar som aktiverar dem ( rodd t.ex )
Citera
2006-12-27, 17:23
Medlem
bigswiftys avatar
Det här kommer att bli intressant. Har du lust att länka till diskussionen senare, Axon, om du orkar?

Jag har faktiskt gått en kurs som Arne höll i för många år sedan och då verkade han vara väldigt påläst. Han bör ha några argument för sin sak antar jag.
Citera
2006-12-27, 17:26
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
Det här kommer att bli intressant. Har du lust att länka till diskussionen senare, Axon, om du orkar?

Jag har faktiskt gått en kurs som Arne höll i för många år sedan och då verkade han vara väldigt påläst. Han bör ha några argument för sin sak antar jag.
Säger inte att han inte är påläst, jag kommenterade endast hans ( och många andras ) förslag om att köra latsdrag bakom nacken.

Ska bli kul och se vad han har att säga om det jag skrev ( om han förstår allt eller bara kommer säga att det känns bättre när man kör bakom nacken )
Citera
2006-12-27, 17:41
Medlem
LillaFluffs avatar
Det finns till vissa som kan ha funktion av sådan träning just för att förhindra allvarligare skador inom deras idrotter...

Jag skulle dock inte rekomendera denna slagsträning för byggare och vanliga styrketränande, finns många många anledningar till träning...

Mest axelpressarna bakom nacken jag tänker på då...
Citera
2006-12-27, 17:43
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Det finns till vissa som kan ha funktion av sådan träning just för att förhindra allvarligare skador inom deras idrotter...

Jag skulle dock inte rekomendera denna slagsträning för byggare och vanliga styrketränande, finns många många anledningar till träning...

Mest axelpressarna bakom nacken jag tänker på då...
Okej. Ge mig gärna några exempel ( gärna med en anatomisk förklaring till varför dom ska köra bakom nacken )

Kram axon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in