2008-06-26, 19:45
Medlem
trafalgars avatar
Själv så får jag bra mycket bättre kontakt då jag kör med latsdrag mot bröst. Har testat bakom nacke, men får en konstig känsla i axlarna. En känsla som säger att de inte vill vara i det läget de befinner sig, det känns lite onaturligt. Ungefär som att de skulle hoppa ur led. Får en mycket mer kontrollerad rörelse då jag kör mot bröst, samtidigt som jag slipper dra stången i huvudet som har hänt ett antal gånger.
Citera
2008-06-26, 20:45
Medlem
Jag måste bara berätta för er alla att, om ni är långa och smala eller har haft pneumothorax - kör INTE denna övning, den har gett en fin luftspalt på 4 cm en gång, ingen träning på en månad då.
Japp jag drar slutsats från egna erfarenheter, jag har bara fått spontan pneumothorax förut, men just under denna övning fick jag den utan att sitta stilla o glo på dumburken, en varning bara, hoppas ni ändrar er!

Tack Axon, för att denna tråden finns, har redan berättat för mina vänner om den
Senast redigerad av MkII 2008-06-26 kl. 20:48.
Citera
2008-06-26, 21:34
Medlem
Droqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Har för mig att det var tillväxthormon. Inga steroider alltså.

Ja det har jag för mig med. Jag läste i någon tidning att han hade sagt att det var bra för alla som var över 50 år att ta tillväxthormoner.
Citera
2008-06-27, 01:23
Medlem
yepp true det där även om när jag kör kins brukar variera(väldigt sällan) med att köra bakom bara för att jag tycker det är skönt och verkligen inte har något problem med att dra upp min egen vikt..

bra att du skrev det här axon.

Även min morbror som är utbildad professor i anatomi(om det nu var det i vilket fall han är väldigt respekterad i Norge ang träning och hur kroppen fungerar) han jobbar med friidrottare, fotbollsspelare och vad det mer kan vara på elitnivå.. Efter att jag nyligen pajat axeln så berättade han tydligt vilka övningar jag inte skulle köra och frågade just om jag gjorde DETTA fel..
Citera
2008-06-27, 21:25
Medlem
Afonsos avatar
Helvete vilken mastig tråd.. Men nu är den läst! Har Suomi gått och dött, eller? Eller bytt skepnad?

Och blev det nån styrkeutmaning?

Annars kan vi skapa en ny!

Bring it on, biatches!!
Citera
2008-06-28, 00:24
Medlem
Hade kunnat blivit en riktigt bra diskussion av det här ifall inte folk försökt hela tiden antingen klaga på Axon eller Arne utan istället låter dom debattera. Självklart ska alla komma med sina synpunkter men känns som 90% av inläggen är antingen från Axon "anhängare" som klagar på Arne eller tvärtom.

Men det känns ändå som man inte riktigt fått något svar på just varför man ska köra bakom. Arne har ju gett sitt svar men borde det då inte vara bättre att från början lära dina elever utföra latsdrag framför om dom ändå går över till det efter 2 månader? Det var iaf så jag tolkade det.
Citera
2008-06-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Jag tar dig vilken dag som helst i praktisk styrketräning Axon, även om du får det att framstå som något annat.

Bara för man har mycket teoretiska kunskaper har man inga praktiska?
Citera
2008-06-29, 08:20
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gila
Hade kunnat blivit en riktigt bra diskussion av det här ifall inte folk försökt hela tiden antingen klaga på Axon eller Arne utan istället låter dom debattera. Självklart ska alla komma med sina synpunkter men känns som 90% av inläggen är antingen från Axon "anhängare" som klagar på Arne eller tvärtom.

Men det känns ändå som man inte riktigt fått något svar på just varför man ska köra bakom. Arne har ju gett sitt svar men borde det då inte vara bättre att från början lära dina elever utföra latsdrag framför om dom ändå går över till det efter 2 månader? Det var iaf så jag tolkade det.

Jag lär alltid först nybörjarna, övningen bakom nacken, eftersom den är mycket enklare för att utföra korrekt. Enligt min mening så skall programmet vara så enkelt som möjligt i början så att dom inte "fastnar" i vissa övningar och blir förvirrade. Jag brukar efter första programmet lära dom mot bröstet då dom fått lite mer hum om träningen. Därefter varierar jag övningarna i dom kommade programmen.
Det är mycket egendomligt att jag efter 30 års instruerande aldrig upplevt att någon skadats av latsdrag bakom nacken....... varför?
Citera
2008-06-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jag lär alltid först nybörjarna, övningen bakom nacken, eftersom den är mycket enklare för att utföra korrekt. Enligt min mening så skall programmet vara så enkelt som möjligt i början så att dom inte "fastnar" i vissa övningar och blir förvirrade. Jag brukar efter första programmet lära dom mot bröstet då dom fått lite mer hum om träningen. Därefter varierar jag övningarna i dom kommade programmen.
Det är mycket egendomligt att jag efter 30 års instruerande aldrig upplevt att någon skadats av latsdrag bakom nacken....... varför?

Jag håller med dig Arne, om man tittar i flera olika träningsböcker så som vince gironda eller robert kennedy böcker rekommenderar alla press bakom nacken!!!
Citera
2008-06-29, 12:09
Medlem
LiLWizs avatar
Vill passa på att låna tråden lite.. Till alla er som kör latsdrag mot bröstet, hur långt går ni ner i övningen? Jag ser folk som kör hela vägen ner till låren, vilket självklart inte lär vara helt riktigt.

Vart "stannar" ni och går tillbaka?
Citera
2008-06-29, 12:14
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjerttheman
Jag håller med dig Arne, om man tittar i flera olika träningsböcker så som vince gironda eller robert kennedy böcker rekommenderar alla press bakom nacken!!!

Vince Gironda var en av de som jag verkligen beundrat genom åren. Han hade kunskaper som fått de flesta PT-nissarna att framstå som idioter.
Citera
2008-06-29, 12:15
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Vill passa på att låna tråden lite.. Till alla er som kör latsdrag mot bröstet, hur långt går ni ner i övningen? Jag ser folk som kör hela vägen ner till låren, vilket självklart inte lär vara helt riktigt.

Vart "stannar" ni och går tillbaka?

Din frågeställning belyser bl.a det jag jag talar om angående den övningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in