2009-04-23, 18:31
Bannlyst
Sök för sjutton gubbar! Det kryllar ju av dessa trådar.
Citera
2009-04-23, 18:52
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athgarde
Ah, okej.
Men min teori är lite mer som att man inte kan ta halva berättelsen (typ).
Dvs du måste ju veta om "gud" och "satan" samt deras konflikter när man ska tro på sådant, eller jag kanske är ute och cyklar men ändå?

Kan läsa på lite mer i denna länk du bifogade! tack!

Vad jag förstått så finns inte den typen av satanism utan satanism är allting som icke är kristendom, enligt de kristna såklart.
Citera
2009-04-23, 19:03
Medlem
TheInsanes avatar
Läs länkarna i den klistrade tråden och läs befintliga trådar om ämnet. Det finns en sökfunktion som fungerar väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeropower
Detta beror på vilken typ av satanism du refererar till.
Tex i Nysatanismen som utvecklades av Anton LaVey bygger idérna på knappt något av den bibliska bilden av satan. Nysatanismen kan istället jämföras med en typ av individualistisk filosofi.

De satanister som utövar annan typ av satansim har jag mycket dålig kunskap om. Har dock för mig att det finns äldre typer av satanistiska sällskap som utövar mer rituella inslag, hurvida dessa hämtar sin kunskap från bibeln, eller från andra källor har jag ingen aning om.

1. LaVeys Satan bygger visst på den bibliske Satan men denne tolkas symboliskt.

2. Det finns inga egentliga äldre sällskap än LaVeys kyrka som fortfarande är aktiva (lite beroende på hur man ser på Fraternas Saturni som jag tror existerar fortfarande). Satanism fanns dock, trots ihärdiga påstående om motsatsen, innan Church of Satan. Dock inte speciellt långt innan och väldigt begränsat och sällan väl utvecklad.

Citat:
Ah, okej.
Men min teori är lite mer som att man inte kan ta halva berättelsen (typ).
Dvs du måste ju veta om "gud" och "satan" samt deras konflikter när man ska tro på sådant, eller jag kanske är ute och cyklar men ändå?

Ja du är ute och cyklar. Satanism är inte beroende av kristendom även om den växte upp ur miljöer som var kristna (i.e. anledningen till det språk som anänds tex). Satanismen är fråstående från kristendom och delar inte samma värdsbild.
Citera
2009-04-23, 20:06
Medlem
hur kan man dyrka satan o gå emot Gud? vilka sjuka människor
Citera
2009-04-23, 20:12
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Inte värre än de som dyrkar Gud och går emot Gud. Och dessa finns det alltför många av...
Citera
2009-04-24, 11:57
Medlem
Athgardes avatar
Citat:

Jag drykar inte "Satan" eller någon så kallad "Gud" tyvärr, vill veta lite mer om satanismen.
Märks att de kristna människorna gillar att "mytta" om Satanism, i alla fall vad jag har hört från de kristna som jag känner.
Hittade en massa positiva saker i Satanismen kan jag erkänna, vilket gör den lite skönare.

Dock kommer jag ej tro på någondera ändå
Citera
2009-04-24, 14:50
Medlem
Citat:
Dock kommer jag ej tro på någondera ändå

Alltså, jag får känslan av att du inte riktigt greppar det här.. Som folk redan har försökt förklara så behöver satanismen inte nödvändigtvis handla om att "tro" på någon form av övernaturligt väsen, utan snarare om att satan representerar människan själv, och dess naturliga beteende.
Citera
2009-04-24, 17:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Alltså, jag får känslan av att du inte riktigt greppar det här.. Som folk redan har försökt förklara så behöver satanismen inte nödvändigtvis handla om att "tro" på någon form av övernaturligt väsen, utan snarare om att satan representerar människan själv, och dess naturliga beteende.
Ja det är kännetecknen för LaVeys version av Satanism. Och den har den största anhängarskaran förmodligen. Alltså någon form av filosofisk socialdarwinism med inslag av ockultism. Riktigt troende finns även de, ofta i samband med Black Metal, ungdom och uppror. Men det brukar gå över för dessa anhängare med tiden. Sen har vi givetvis de som aldrig släpper taget om troendet och förblir satanister (eller djävulsdyrkare kan vara ett bättre ord). Men dessa brukar inte bygga sin ideologi på Bibelns Satan utan snarare ha en egen ideologi om saker och ting.

Ja detta är generellt och inget svar på allt så en debatt om vad som är rätt och fel är jag inte ute efter. Men det kan vara tänkvärt.
Citera
2009-04-24, 18:04
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Tja!

Är inte religiös alls överhuvudtaget.
Som topic lyder så har jag en teori kring "Satanism" som följer;
Om man är "Satanist", tror på "Lucifer" etc. Måste inte man då ha kunskap om 'bibeln' och alla dess böcker av olika slag?

Jag menar, det står ju ganska mycket, vad jag har hört från diverse personer, en del om "lucifer" i denna bok?
Då måste ju i stortsätt "Satanister" läsa på "bibeln" för att kunna ett smack om "lucifers" begynnelse?
Eller har jag fel i min teori?

Svårt att förklara hur jag menar, men jag hoppas att de som kan mer i detta området förstår hur jag menar

Kan säga att du för det första inte vet vad satanism innebär.

Är man satanist så tror man inte på satan som en varelse/gud/demon etc. Man använder satan som en symbol för dom mänskliga lusterna som finns. Satanismen är inte en religion i sig då dom inte har en klar syn på vad som händer efter livet utan är mer en filosofi hur man ska leva.

Satanism innebär att du ska leva på så sätt att du tjänar på det, inget fel att hjälpa någon annan så länge du själv får något i gengäld i slut ändan på det.

Så satanister behöver verkligen inte läsa bibeln.

Så din teori är så fel den kan bli.
Citera
2009-04-25, 08:12
Medlem
Bordshares avatar
Citat:

Det är just såna som du som får mig att inse vilket bra val det är att inte vara troende
Citera
2009-04-25, 10:08
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Kan säga att du för det första inte vet vad satanism innebär.

Är man satanist så tror man inte på satan som en varelse/gud/demon etc. Man använder satan som en symbol för dom mänskliga lusterna som finns. Satanismen är inte en religion i sig då dom inte har en klar syn på vad som händer efter livet utan är mer en filosofi hur man ska leva.

Satanism innebär att du ska leva på så sätt att du tjänar på det, inget fel att hjälpa någon annan så länge du själv får något i gengäld i slut ändan på det.

Så satanister behöver verkligen inte läsa bibeln.

Så din teori är så fel den kan bli.

Nu är det så att det inte finns en sorts satanister utan flera olika precis som med alla religioner. Det du talar om är en grupp som oftast vill få sig till att var det enda sanna alternativet. Satanism fanns dock innan Church of Satan (om än mycket småskaligt) och ordet har använts många hundra år tidigare.

Det finns absolut satanister som också är teister även om den grenen som är störst antagligen är LaVeys variant (de är iaf den enda grenen som säljer böcker i vanliga pockethandeln vilket torde tyda på ett ganska stort genombrott ).

Jag anser visserligen att LaVeys Staan är baserad till stor del på den bibliska Satan men jag anser också att du har rätt att en LaVeyan inte behöver läsa Bibeln. LaVeys Satansbegrepp som motståndare inkluderar att man avsäger sig (är motståndare, en "satan") till biblisk världssyn. Därför förnekar man grundläggande premisser som biblisk världssyn bygger på.

F.ö. håller jag inte med om din tolkning av vad en religion är. Bara för att en lära (vilken som) inte har en lära om ett liv efter detta eller teism betyder det inte att detta inte är en religion.
Citera
2009-04-25, 12:20
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Varför måste man kalla sig satanist då? Räcker väl att kalla sig nihilistisk ateist eller nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in