Citat:
Ursprungligen postat av Zurret
Kan säga att du för det första inte vet vad satanism innebär.
Är man satanist så tror man inte på satan som en varelse/gud/demon etc. Man använder satan som en symbol för dom mänskliga lusterna som finns. Satanismen är inte en religion i sig då dom inte har en klar syn på vad som händer efter livet utan är mer en filosofi hur man ska leva.
Satanism innebär att du ska leva på så sätt att du tjänar på det, inget fel att hjälpa någon annan så länge du själv får något i gengäld i slut ändan på det.
Så satanister behöver verkligen inte läsa bibeln.
Så din teori är så fel den kan bli.
Nu är det så att det inte finns en sorts satanister utan flera olika precis som med alla religioner. Det du talar om är en grupp som oftast vill få sig till att var det enda sanna alternativet. Satanism fanns dock innan Church of Satan (om än mycket småskaligt) och ordet har använts många hundra år tidigare.
Det finns absolut satanister som också är teister även om den grenen som är störst antagligen är LaVeys variant (de är iaf den enda grenen som säljer böcker i vanliga pockethandeln vilket torde tyda på ett ganska stort genombrott

).
Jag anser visserligen att LaVeys Staan är baserad till stor del på den bibliska Satan men jag anser också att du har rätt att en LaVeyan inte behöver läsa Bibeln. LaVeys Satansbegrepp som motståndare inkluderar att man avsäger sig (är motståndare, en "satan") till biblisk världssyn. Därför förnekar man grundläggande premisser som biblisk världssyn bygger på.
F.ö. håller jag inte med om din tolkning av vad en religion är. Bara för att en lära (vilken som) inte har en lära om ett liv efter detta eller teism betyder det inte att detta inte är en religion.