2008-01-10, 12:04
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
håller också på med skolarbete om de. har precis börjat så jag vet bara svaret (tror jag iaf ) på 1:an. människan är ond. människan är ett djur, men det grymmaste av de alla.

Det stämmer inte. Godhet och ondska är något relativt inom LaVeys Satanism. Därmed kan man inte säga att alla Satanister anser att människan is tort är varken god eller ond (eller att något alls är gott eller ont, det är relativt gentemot den individuelle satanisten själv).

Eftersom trådskaparen gör skolarbete och inte söker diskussion rekomenderar jag dig att läsa böcker som finns i ämnet. Alla LaVeys böcker är givetvis av intresse men är också partiska gentemot Satanismen. "lords of the left hand path" av Stephen Flowers är också skrivet ur ett "vänstra handens väg" perspektiv men är inte för Church of Satan som sådan. Författaren är medlem av Temple of Set men delen om CoS är väl värd att läsa. Det finns en hel del annat också men jag har bråttom och kan inte se mina böcker som ligger nedpackade för tillfället men börja med böckerna ovan så får du en bra första bild av hur LaVeysatanister ser på saker och ting. Är det bara ett gymnasiearbete lär dessa källor räcka om du bara ska beskriva Satanismens perspektiv. Om du däremot ska sätta det i relation till andras åsiker om Satanism borde du leta djupare.

Du skriver att "många sidor är väldigt överkritiska- eller positiva" men det är väl de sidor som är positiva gentemot satanismen du vill åt. Sett till vilka frågor du har behöver du inte neutrala källor. Källorna borde vara satanisters egna åsikter eftersom frågorna handlar direkt om detta.
Citera
2008-01-13, 20:57
Medlem
Satanism inte så farligt?

Hittade det här på Belial.org:

I tidernas begynnelse tändes livsgnistan hos våra urfäders fäders fäder. Ur den så småningom rika floran av liv trädde till slut människostammen fram. Hos henne fanns ett dubbelsidigt svärd - sin stora skalle, nyckeln till framgång och fall. Under årtusendenas gång började tänkandet och vårt medvetande att utvecklas mer och mer, till slut stod hon inför ett skrämmande faktum. Man kunde inte acceptera att livet var så enkelt som det framstod. Ett vakuum uppstod (inte helt olikt det många i dagens högteknologiska tv-samhälle känner) och en mängd, oftast helt vansinniga tankar och trossatser började ta form. Livet måste ha en annan, "riktig" mening, resonerade man. Men i sitt sökande efter en "högre mening med livet" har människan missat det väsentliga (och i allt för många fall helt tappat lusten att leva). Man tror att lösningen till den "äkta" lyckan, tillfredställelse, finns externaliserad utanför oss själva. Sök inte, för du kommer inte att finna något annat än rökridåer. Njut av stunden istället! Titta på naturens under och alla djuren där, inte bekymrar de sig? Fyll ditt liv och varje dag med allt som du fröjdas av! Fyll din tillvaro med stimulans av alla de slag, humor, fysisk och känslomässig sex, vänskap, barn, spänning, utmaningar och mål. Du kommer aldrig att kunna bli lyckligare än så. Meningen med livet är just Livet!

Jag är inte religiös och har alltid sett kristendomen som en bra grej, men detta låter skrämmande vettigt.
Citera
2008-01-13, 21:45
Medlem
Iskras avatar
Självklart.

Om du blir lycklig och nöjer dig med ovanstående så är det självklart att det är vad du skall fylla ditt liv med. Precis som du skall fylla ditt liv med enbart TV-tittande och McDonaldsmat, om det är vad som ger ditt liv mening och får dig att känna dig nöjd.
Citera
2008-01-13, 21:53
Medlem
Der ewiges avatar
Det låter som en variant på epikurism. Onödigt att kalla det satanism.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Epikuros
Citera
2008-01-13, 21:54
Bannlyst
Man får skilja på vad satanister de facto tror och vad gemene man tror att satanisten tror på. Idag är de allra flesta satanister tonåringar eller män i tjugoårsåldern som anser att man skall befrämja de positiva lustarna människan upplever istället för att i stil med katolsk kristendom fördöma dem. Nidbilden av satanisten: en människa som aktivt tillber godhetens motsats -- är totalt felaktig. Jag har själv varit "vän" (bekant är snarare rätt ord) med en satanist, och han var mycket trevlig och resonlig. Diskuterade en hel del filosofi och religion med honom.
Citera
2008-01-14, 02:43
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb

I tidernas begynnelse tändes livsgnistan hos våra urfäders fäders fäder. Ur den så småningom rika floran av liv trädde till slut människostammen fram. Hos henne fanns ett dubbelsidigt svärd - sin stora skalle, nyckeln till framgång och fall. Under årtusendenas gång började tänkandet och vårt medvetande att utvecklas mer och mer, till slut stod hon inför ett skrämmande faktum. Man kunde inte acceptera att livet var så enkelt som det framstod. Ett vakuum uppstod (inte helt olikt det många i dagens högteknologiska tv-samhälle känner) och en mängd, oftast helt vansinniga tankar och trossatser började ta form. Livet måste ha en annan, "riktig" mening, resonerade man. Men i sitt sökande efter en "högre mening med livet" har människan missat det väsentliga (och i allt för många fall helt tappat lusten att leva). Man tror att lösningen till den "äkta" lyckan, tillfredställelse, finns externaliserad utanför oss själva. Sök inte, för du kommer inte att finna något annat än rökridåer. Njut av stunden istället! Titta på naturens under och alla djuren där, inte bekymrar de sig? Fyll ditt liv och varje dag med allt som du fröjdas av! Fyll din tillvaro med stimulans av alla de slag, humor, fysisk och känslomässig sex, vänskap, barn, spänning, utmaningar och mål. Du kommer aldrig att kunna bli lyckligare än så. Meningen med livet är just Livet!

Jag är inte religiös och har alltid sett kristendomen som en bra grej, men detta låter skrämmande vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jihad77
Man får skilja på vad satanister de facto tror och vad gemene man tror att satanisten tror på. Idag är de allra flesta satanister tonåringar eller män i tjugoårsåldern som anser att man skall befrämja de positiva lustarna människan upplever istället för att i stil med katolsk kristendom fördöma dem. Nidbilden av satanisten: en människa som aktivt tillber godhetens motsats -- är totalt felaktig. Jag har själv varit "vän" (bekant är snarare rätt ord) med en satanist, och han var mycket trevlig och resonlig. Diskuterade en hel del filosofi och religion med honom.

Man måste skilja på satanism och djävulsdyrkan, två skilda livsåskådningar som ständigt sammanblandas p.g.a. namnlikhet. Djävulsdyrkarna utgår i princip från den klassiskt kristna världsbilden, men med skillnaden att de inverterar det hela så att fokus läggs på djävulen i stället för Gud, det som ses som synd enligt kristendomen ses som något positivt och man t.o.m. läser den katolska mässan baklänges och vänder symboler upp och ner. Denna livsåskådning är nog mer företrädd bland ofta rätt förvirrade ungdomar och var en viktig beståndsdel i 90-talets norska black metal-våg med kyrkbränningar, bisarra mord och annan skit i kölvattnet.

Satanismen däremot förkastar tanken på såväl Gud som djävul och liknar mer filosofi än religion om än det får sägas vara lite oklart hur det egentligen ligger till. Satanismen betonar egot och livskraften och hyllar starka individer som vet att ta för sig och njuta av livet. Dock finns här till skillnad från djävulsdyrkarna en etik som sätter upp vissa gränser för vad man får göra och det är, åtminstone hos Church of Satan, strängt förbjudet att begå övergrepp mot såväl barn som djur. Satanismen lär att man skall behandla andra med respekt så länge dessa visar respekt tillbaka, men också slå tillbaka med dubbel kraft om någon vill en ont, och man förkastar därmed den kristna tanken på att älska sina fiender och vända andra kinden till då detta är en svaghetens moral.

"Gör mot andra som de gör mot dig", dvs. den s.k. lex talionis, vedergällningens lag, summerar denna hållning. Bland satanisterna finns nog betydligt fler typer av människor representerade, både vad gäller åldrar och sysselsättning.
Avslutningsvis skall sägas att det av TS citerade är typisk satanism, men inte djävulsdyrkan.
Citera
2008-01-14, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb

Precis det samma säger Jesus i Matteus. Inte bekymrar sig fåglarna om morgondagen, var dag har sin plåga.

Kristosatanism igen. Det här blir intressantare och intressantare.
Citera
2008-01-14, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Satanismen däremot förkastar tanken på såväl Gud som djävul och liknar mer filosofi än religion om än det får sägas vara lite oklart hur det egentligen ligger till. Satanismen betonar egot och livskraften och hyllar starka individer som vet att ta för sig och njuta av livet. Dock finns här till skillnad från djävulsdyrkarna en etik som sätter upp vissa gränser för vad man får göra och det är, åtminstone hos Church of Satan, strängt förbjudet att begå övergrepp mot såväl barn som djur. Satanismen lär att man skall behandla andra med respekt så länge dessa visar respekt tillbaka, men också slå tillbaka med dubbel kraft om någon vill en ont, och man förkastar därmed den kristna tanken på att älska sina fiender och vända andra kinden till då detta är en svaghetens moral.

Det där är inte Satanism, utan Church of Satan, som ingalunda har monopol på begreppet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism

Se för all del även Kristosatanism:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=599262
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-14 kl. 03:24.
Citera
2008-01-14, 03:36
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
Det där är inte Satanism, utan Church of Satan, som ingalunda har monopol på begreppet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism

Se för all del även Kristosatanism:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=599262

Jag har aldrig påstått att Church of Satan har monopol på begreppet, men däremot är det den troligen största och mest kända varianten av satanism.
Din tråd har jag lagt märke till, ja, och även om jag inte haft tid att läsa den så grundligt som den förtjänar, tycker jag du har en del mycket intressanta tankar där. Jag dyker nog snart upp i den tråden också, skall du se.
Citera
2008-01-14, 05:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag har aldrig påstått att Church of Satan har monopol på begreppet, men däremot är det den troligen största och mest kända varianten av satanism.

Just så.

Jag föreslår att vi gör den här tråden till säte för en allmän diskussion om satanism. Detta för att undvika splittring.

Det finns en annan satanistkyrka som åtminstone inledningsvis förefaller lovande och intressant.

http://www.templeoftheblacklight.net/main.html

Till att börja med har vi en idé jag personligen avvisar, nämligen en "hemlig" lära som endast de "initierade" får ta del av. Det är en mycket olycklig princip som även praktiseras av Temple of Set. Den bäddar för misstänksamhet och osund ryktesspridning.

Dessutom är den ologisk. En äkta satanist (som jag själv, naturligtvis!) vill sprida sin tro så mycket som möjligt. Den aspirerar på allmännelighet, katolicitet. Den vill vinna massorna. Det gör man inte med hemlighetsmakeri, som dömer rörelsen till sekterismens förkrympta existens.

Dessutom är det fegt, och se feghet är vad Satan föraktar mest av allt. Just därför godtog han Nazaréen: denne visade prov på absolut mod och fasthet. Det är dygder Satan älskar.

Samtidigt måste man bestämt ta avstånd från allt slags skum och tvivelaktig praktik. Den rättrogne satanisten delar i själva verket grundläggande värderingar med alla stora religioner, gyllene regeln, måttfullhet, anständighet, rättskaffenhet, barmhärtighet mot fattiga osv. Han är en nyttig meborgare, men han tar inte skit av någon.

Samtidigt måste det handla om en äkta satanism, och inget ljummet och försnällat falsifikat. Den största, giltigaste och mest autentiska initiationen i satansmysteriet inträffar då man i levande livet utsättes för akut och överhängande livsfara. Satan begär då att man möter detta dödshot med lugn och värdighet. Denna autentiska och högsta initiation har jag själv genomgått. Den får inte arrangeras, naturligtvis. Inga dumheter! Sitt liv ska man slå vakt om. Endast livsfara som ej kunnat unvikas godtas som initiationsgrundande. Den kan alltså inte ritualiseras eller organiseras inom Tjänstens ram. Den måste uppkomma spontant i levande livet. Med detta vill jag bara ha sagt att det här är ingen billig lekstuga.

Då glimtar det till i den här länken. Man talar om det "svarta ljuset", och jag kan på rak arm säga att det är en sund ingivelse. Man har också en mycket intressant kaoslära. Man säger att evolutionen är den kaotiska utvecklingsvägen, och det är i utmärkt samklang med modern vetenskap, där den slumpmässiga evolutionens ordning balanserar mot entropins kaos. Satan står förvisso i hög grad för kaos och destruktion, och det är ett nödvändig inslag i skapelsen och utvecklingen, något de kristna fullständigt misslyckas med att förklara, trots att båda kraftandarna Paulus och Johannes sätter oss på det rätta spåret här. Troligen hänger kaos också på ett mysteriöst sätt samman med medvetande. Den fullkomligt välordnade datorn blir inte medveten, hur sofistikerad den än är.

Svarta Ljusets Tempels texter får studeras grundligt. De är inte lättillgängliga. Det gäller att avgöra vad som är verkligt budskap och vad som är pretentiöst mumbo-jumbo. Enligt min mening är sanningskärlek den högsta av de satanistiska dygderna. Jag ska studera länken vidare och hoppas återkomma snart.
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-14 kl. 05:26.
Citera
2008-01-14, 08:13
Medlem
fast satanismen har ju trots allt feta drag av fascism och vulgärdarwinism, några exempel:
(1:a, 4:e och 11:e sataniska regeln)
1. Do not give opinions or advice unless you are asked.
4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.
11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

Vad är det för beteende? Samhället skulle pajja totalt om alla skulle hålla på så. Om ni frågar mig var Anton LaVey en kille som hatade kristendomen p.g.a sina föräldrar och ville göra religion av sina pubertala och ganska så respektlösa ideer.

Och Kraxpelax, du vet väl att jesus hatar satansdyrkare?

edit: Svarta ljusets tempel känns mycket som den värsta sortens lajvare. Har ni som tror på "magi" på något sätt aldrig funderat varför inte någon Lord Voldemort styr världen med sina otroliga krafter? Ni kan komma på ursäkter, men ingen som är bättre än det här; magi finns inte. Tyvärr, ni kommer aldrig bli harry potter eller dark mage of evil energy and the självförverkligandets power.
Senast redigerad av Waldemar Krabb 2008-01-14 kl. 08:25.
Citera
2008-01-14, 10:06
Bannlyst

Satan hatar också Satansdyrkare i allmänhet. De är för töntiga för hans smak.

De där "reglerna" är trams. Och magi finns mycket riktigt inte.

Öhm, vad betyder "lajvare"?

Citat:
4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

Ett par jeppar från boendestödet hade fräckheten att TUGGA TUGGUMI i min lya!! De åkte minsann ut fortare än kvickt.

Tog en ny titt:

http://www.templeoftheblacklight.net/library/logia/evil_the_satanic_ideal.html

Det här är bara virrigt och med det kan vi släppa Svarta ljusets tempel.
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-14 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in