Citat:
Ursprungligen postat av xallie
håller också på med skolarbete om de. har precis börjat så jag vet bara svaret (tror jag iaf
) på 1:an. människan är ond. människan är ett djur, men det grymmaste av de alla.
) på 1:an. människan är ond. människan är ett djur, men det grymmaste av de alla.Det stämmer inte. Godhet och ondska är något relativt inom LaVeys Satanism. Därmed kan man inte säga att alla Satanister anser att människan is tort är varken god eller ond (eller att något alls är gott eller ont, det är relativt gentemot den individuelle satanisten själv).
Eftersom trådskaparen gör skolarbete och inte söker diskussion rekomenderar jag dig att läsa böcker som finns i ämnet. Alla LaVeys böcker är givetvis av intresse men är också partiska gentemot Satanismen. "lords of the left hand path" av Stephen Flowers är också skrivet ur ett "vänstra handens väg" perspektiv men är inte för Church of Satan som sådan. Författaren är medlem av Temple of Set men delen om CoS är väl värd att läsa. Det finns en hel del annat också men jag har bråttom och kan inte se mina böcker som ligger nedpackade för tillfället men börja med böckerna ovan så får du en bra första bild av hur LaVeysatanister ser på saker och ting. Är det bara ett gymnasiearbete lär dessa källor räcka om du bara ska beskriva Satanismens perspektiv. Om du däremot ska sätta det i relation till andras åsiker om Satanism borde du leta djupare.
Du skriver att "många sidor är väldigt överkritiska- eller positiva" men det är väl de sidor som är positiva gentemot satanismen du vill åt. Sett till vilka frågor du har behöver du inte neutrala källor. Källorna borde vara satanisters egna åsikter eftersom frågorna handlar direkt om detta.