Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Och glöm inte att egoismen på intet sätt utesluter medkänsla, kärlek eller barmhärtighet. Men inte heller hat eller ignorans av annan lidande är uteslutet. Egoism är egentligen inget som har med moral att göra enligt mig utan handlar mer om en fundamental drivkraft på både gott och ont.
Absolut, det har jag inga problem att ställa upp på.
Citat:
Jag tycker Crowleys esoteriska tankar är intressanta och dess relation till tex vedanta (hinduism) och andra tankesätt. Hans formel 2 = 0 är något jag själv finner tilldragande även om det finns en hel del runtomkring som jag inte skriver under på.
Jag tycker mest att han var en sjuk och förvirrade jävel, men så har jag nog egentligen läst tillräckligt mycket av/om honom för att uttala mig, men det är en preliminär arbetshypotes att killen var galen.
Citat:
Det hela handlar då om "fel enligt vem?"
Nu är det så att jag anser att det finns något sådant som gott och ond och att rätt och fel är kopplat till dessa två. Moral är alltså, på en nivå, absolut och allt är inte öppet för förhandling. Jag vet att det inte är ett synsätt som passar in i den postmoderna tankekonstruktionen, men det hindrar mig inte nämvärt.
Citat:
Menar du att en hypotetisk satanist kanske vet att något är fel för att majoriteten anser att det är fel och därför försöker rättfärdiga sitt beteende med egoism?
Jag tror att människan har en nedärvd uppfattning om vad som är gott och ont eller rätt och fel och att alla friska människor mår dåligt om de bryter mot sin medfödda rättsuppfattning. Då kan egoismen som norm fungera som en ursäkt för att göra det som är fel med "för att det är bra för mig" som enda motivering. Det handlar inte om ideologi, människor som gör så är inte ideologiska, de flyr bara från sitt eget samvete.
Jag menar inte med detta att så är fallet med alla satanister (eller alla liberaler) men att det för vissa bara är ett sätt att fly undan sitt samvete.
Citat:
Jag tror inte att egoism är något man nyttjar utan något som finns i människan och andra djur i grunden. Försvinner egoismen från en varelse försvinner och varelsen som individ. Både mentalt och kroppsligt. Jag är av åsikten att altruism inte är något verkligt mål som går att uppnå och man kan aldrig se något utifrån ett annat perspektiv än ens eget. Strävan efter dessa saker är strävan efter att tillintetgöra sig själv för att man tror att man uppnår och kan ta del av ett större medvetande tex (som "Gud").
Altruism används ofta som synonym till att offra sig för andra bästa i alla lägen, att förinta det som är en själv och förneka sina egna intressen. I den betydelsen kan jag hålla med dig om att altruism är farlig och skadlig. Att förinta sig själv är ingen ideologi som jag ansluter mig till. Dock så är det snarare så att altruism är ett utslag av empati och medlidande som jag tror att alla människor föds med, men som slipas bort av kontakten med det moderna samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av FlashX
Fel, du har fel...hebefili är inget övergrepp på barn om det sker med samtycke som unga tonåringar mycket väl kan ge om dom får tillfälle till det och inte bli pressade av den vuxne till sex. Och att jag vara satanist som ung har inget med det är här att göra! håll dig tillsakfrågorna nästa gång tack
Du har din åsikt, men det är knappast alla som håller med dig. Tycker dessutom att det finns en intressant koppling i just ditt fall, just därför att du lever ut en sexualitet som många i samhället anser moraliskt förkastlig och samtidigt tilltalas av satanism. Hävdar att det till viss del har med ämnet att göra, men det finns inget syfte att diskutera den saken även här.