2002-05-21, 09:03
grupper-satanism+frågor

Har några frågor kring satanism...

1)Hur mycket kan jag tycka om Manowar(ett band) utan att det slutar att vara sataniskt?Ja känner att de är ALLT för mej!

2)Har läst om ritualer på nätet...Varför inte leva i VERKLIGHETEN istället för massa trams som att "manipulera psyket"???Lev här och nu sägs det ju!

Citera
2002-05-28, 16:03
Satanism & droger

Här är ett försök till ett seriöst debattämne dårå. Hej förresten. Jag är nyregistrerad här, sen ett par dagar. Satanist. Brukar (tja, brukade) frekventera amerikanska och brittiska forum. Nån som känner till ett bra svenskt satanistforum förutom detta? (Säg inte Lunarstorm!)

Droger alltså. Hur står svenska satanister i frågan? Amerikanska satanister är i allmänhet ytterst drogliberala, men de är ju amerikaner som sagt... ;)

Själv har jag inte haft annat än dåliga erfarenheter av droger. Två människor i min bekantskapskrets har mist livet pga. överdos resp. självmord relaterat till drogrus. Även alkohol och rökning har inverkat menligt på livet hos vissa släktingar och vänner. Själv har jag aldrig använt tyngre droger än alkohol, men inte pga. politiskt korrekt snicksnack utan pga. att jag sett vad det kan göra med människor som trots starka personligheter "trillat dit".

Det verkar helt enkelt inte särskilt smart att bränna hål i sin hjärna med tyngre berusningsmedel. Därmed inte sataniskt. Så varför är satanister (i USA förvisso) så positiva till det? Inbillar de sig att de kan hantera det? Det inbillade sig mina framlidna vänner också.

Jag förstår "shaman"-argumentet att andliga ledare osv. använder droger för att flytta medvetandet till en högre nivå. Men är risken godtagbar? Och är inte förhöjt medvetande genom berusning ändå bara kemisk inducerade hallucinationer?
Citera
2002-05-30, 15:20
äldre konto (old)
Ej medlem
grupper-satanism+frågor

Suck... Om Manowar av alla band verkligen är "allt" för dig, så borde du nog försöka leta dig tillbaka till verkligheten istället. OK - det där var mest ett skämt från min sida.

Men hela det här ritualer=trams-snacket har man fan i mig hört till leda. Vill du inte syssla med sådant, så skit i det. Och du har förstås patent på att definiera vad verkligheten är? Visst finns det en massa dåligt underbyggt hokus pokus inom diverse kretsar, men om du inte ens begriper att ett psyke faktiskt kan manipuleras borde du nog tänka efter betydligt djupare. "Läst om ritualer på nätet" är dessutom typiskt. Sätt dig in bättre i ämnet först, innan du kastar ur dig ogrundade proklamationer.
Citera
2002-05-30, 15:32
Satanism & droger

Mja... Hade de individer du exemplifierar med verkligen haft tillräckligt "starka personligheter" skulle de förmodligen inte ha "trillat dit". Det satanistiska perspektivet på allehanda droger är enligt min mening enkelt - så länge man har kontroll över sin livssituation är allt OK, men varje typ av beroende är skadlig förslavning. Det gäller att veta var man står och vad man gör. Att skylla på någon/något annat duger inte. Det är människan som tar drogerna, inte tvärtom (såvida inte man tvingats till det, förstås). Det existerar förresten individer som bevisligen KAN hantera tyngre droger - det vet jag av egen erfarenhet.

Ungefär samma princip gäller för droganvändning i rituella kontexter. Men de används mig veterligen mera sällan i seriösare satanistiska kretsar. Skulle detta ske lär man nog heller inte inbilla sig att man verkligen uppnår en "högre medvetandenivå" enbart genom drogintag. Snarare fungerar det senare som förstärkande faktor, men det gäller förstås att i för- och efterhand inse att drogen i sig inte skapar något konkret.
Citera
2002-06-04, 13:51
äldre konto (old)
Ej medlem
grupper-satanism+frågor

1. Du kan lyssna så mycket du vill på Manowar utan att det slutar vara satanistiskt, så länge det inte avhåller dig från annat som DU tycker är viktigt.

2. Jag måste hålla med Havohej här... Jag reagerade nog som du när jag först hörde talas om "magi". Och visst finns det en hel del trams-och-flum-kretsar som går under benämningen "satanistisk". Men jag föreslår att du läser på lite mer innan du förkastar det helt. Mer 'mundana' definitioner av magibegreppet hittar du hos Crowley. Även Carl Jung - en psykolog - var inne på det övernaturliga och hur "det kollektiva undermedvetna" påverkar oss på sätt vi egentligen inte förstår.
Citera
2002-06-18, 21:52
Medlem
Apfhelsins avatar
Ny Satanism

Borde inte vi alla gå över till den äkta satanismen? Alltså inte den som bränner kyrkor och välter gravstenar utan den som älskar den mänskliga naturen.
Inom kristendomen ska man helst undertrycka de drifter man har, allt det där om sex inom äktenskapet mm.
Så är det väl inte inom satanismen. Varför säger vi nej till kroppsliga njutningar?

Är det förresten någon som vet var man kan få tag på den svenska översättningen av satanisternas bibel?
Citera
2002-06-19, 15:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Bok

Vet inte riktigt var du kan finna den. Men jag har hört att den skulle ut i nytryck nyligen så det borde väl finnas. Själv har jag ett ex från första omgången, både engelsk o svensk. =)
Citera
2002-06-22, 00:31
äldre konto (old)
Ej medlem
Information om satanism

:twisted: Alla som är intresserade av (modern, ateistisk) satanism, skaffa Satanistens Bibel
av Anton Szander LaVey (grundaren av modern satanism). Den är riktigt bra,
även för icke-satanisten: den kan läsas framför brasan som för att det är skoj.

Andra böcker av Anton Szander LaVey är förutom Satanic Bible:
The Satanic Rituals, The Satanic Witch, The Devil's Notebook m.m.

Värt att läsa. Satanism rules.
Citera
2002-06-23, 11:24
Medlem
Tiwazs avatar
Satanism är för töntar, åtmindstonde LaVeys.
Citera
2002-06-24, 21:57
Medlem
Apfhelsins avatar
Är det inte någon som vet?
Citera
2002-06-26, 13:09
Medlem
Apfhelsins avatar
Var hittar man i såna fall dessa böcker?
Citera
2002-06-26, 19:32
Medlem
Apfhelsins avatar
FFF

Det är det väl visst det FFF, kyrkor är en del av vårt kulturarv och ska inte förstöras. Det var en träkyrka från 1300-talet men helt unika väggmålningar som brändes ner av ett gäng fejk-satanister förra året, tycker inte du att det är fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in