2013-11-23, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnxietyBom
Jag menar inte satan som en gestalt utan satanism som ett särskilt sätt att leva och förhålla sig till sig själv och andra. Stark individualism osv.

Det verkar tämligen långsökt att Satan skulle göras till ett symbol för individualism. Satan är en beteckning för en byråkrat i den himmelska administrationen, och är inte särskild förknippat med det anti-fascistiska upproret som mest omfattade Ormen, A&E och Lucifer.
Citera
2013-11-23, 16:34
Medlem
.
Senast redigerad av AnxietyBom 2013-11-23 kl. 16:37.
Citera
2013-11-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det verkar tämligen långsökt att Satan skulle göras till ett symbol för individualism. Satan är en beteckning för en byråkrat i den himmelska administrationen, och är inte särskild förknippat med det anti-fascistiska upproret som mest omfattade Ormen, A&E och Lucifer.

Berätta mer om dessa. Och skulle inte det gå att kombinera med empati?

Empatisk luciferianism och liknande. A&E vet jag inte vad det syftar på
Citera
2013-11-23, 16:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Berätta mer om dessa. Och skulle inte det gå att kombinera med empati?

Förmodentligen, men jag är inte i religions-skapare branchen, så jag har inte funderat så mycket över om hur empati kreativt kan inkluderas i en ny religion.

Citat:
A&E vet jag inte vad det syftar på

Adam och Eva.
Citera
2013-11-23, 16:48
Medlem
Citat:
Förmodentligen, men jag är inte i religions-skapare branchen, så jag har inte funderat så mycket över om hur empati kreativt kan inkluderas i en ny religion.

Adam och Eva.

Eller hur empati kan inkluderas i befintlig religion? Exempelvis om det skulle vara luciferianism som styr. Eller kanske saturnusdyrkan eller satanism. Jag vet inte vad det är som främst styr, men något i den stilen.
Citera
2013-11-23, 17:04
Medlem
Citat:
Problemet är att du tar den sagan i Bibeln för bokstavligt, och det är egentligen helt tvärtom, att satan och Gud handlar om kampen mellan människans egoism och altruism, som symboliseras med satan och Gud (som i psykologi är detet och överjaget). Universalgeniet Emanuel Swedenborg fick en gudomlig uppenbarelse som förklarar allt det där lite tydligare.
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-23 kl. 17:10.
Citera
2013-11-23, 17:10
Medlem
Citat:
Varför inte empatisk satanism? Då har man olika positiva saker från olika håll. Satanismens del med individen och att tro på sig själv m.m., samtidigt som det empatiska fungerar som en säkerhetsspärr för att individer inte ska gå för långt och inverka för mycket negativt på andra individer.
Fast satanism handlar ju om egoism... det handlar inte om att bry sig om andra människor, förutom om dessa andra människor är värda att bry sig om för satanisten/egoisten.
Citera
2013-11-23, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Problemet är att du tar den sagan i Bibeln för bokstavligt, och det är egentligen helt tvärtom, att satan och Gud handlar om kampen mellan människans egoism och altruism, som symboliseras med satan och Gud (som i psykologi är detet och överjaget).

Lyckligvis är specifik bibel-tolkning inte mitt bord. Jag nogar mig med att påpeka att inte bara är den rörig på detalj-nivån (~quotemining, cherrypicking), men också på nivån av VILKEN tolknings-metodologi som är 'bäst' finns det inga klara kriterier.

Och du läggar ännu nån hemmasnickrat tolknings-metodologi utan legitimitet på toppen av dom befintliga ledar ingenvart.

Citat:
Universalgeniet Emanuel Swedenborg fick en gudomlig uppenbarelse som förklarar allt det där lite tydligare.

Jag har bekantat mig med Swedenborg's system i min ungdom, och ser inte att han skulle vara någon universalgenialsk auktoritet.
Citera
2013-11-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Fast satanism handlar ju om egoism... det handlar inte om att bry sig om andra människor, förutom om dessa andra människor är värda att bry sig om för satanisten/egoisten.

Men även om man sätter sig själv främst kanske empati går att ha med?
Citera
2013-11-23, 18:45
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Jag tänkte att vi tillsammans skulle kunna utveckla en ny sorts santanism. En satanism som behåller vissa delar av vanlig satanism men som kompletteras med empati och sunt förnuft i bredare perspektiv.

Empatitillägget gör förstås att vissa saker behöver omvärderas och det sunda förnuftet i bredare perspektiv gör att viss hänsyn behöver tas till saker utanför den egna individen.

Men hur skulle en sådan satanism kunna se ut? Alla idéer är välkomna.
Kolla in dom långa intervjuerna med C Manson på youtube.
Den satanism han och hans polare praktiserar kan inte vara mer motsatt den satanism norska svartrockare håller på med.
Mansons förhållade till "sagoboken" skulle jag närmast kalla ateism.

Han kan vara lite långrandig att höra på men bakom det och mellan raderna gömmer sig en riktigt intelligent man faktiskt.

OT
Annars är santanism (sic), som du skriver i trådstarten, en väldigt empatisk rörelse.
Julklappar, glögg och pepparkakor.
Citera
2013-11-23, 20:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tänkte att vi tillsammans skulle kunna utveckla en ny sorts santanism. En satanism som behåller vissa delar av vanlig satanism men som kompletteras med empati och sunt förnuft i bredare perspektiv.

Empatitillägget gör förstås att vissa saker behöver omvärderas och det sunda förnuftet i bredare perspektiv gör att viss hänsyn behöver tas till saker utanför den egna individen.

Men hur skulle en sådan satanism kunna se ut? Alla idéer är välkomna.
Citat:
Inget av dem. Men den vanliga satanismen ligger nog närmast LaVey-grejen och alltså inte djävulsdyrkan
Citat:
Jag menar inte satan som en gestalt utan satanism som ett särskilt sätt att leva och förhålla sig till sig själv och andra. Stark individualism osv.

Till denna vanliga satanism skulle det behövas ett tillskott av empati och sunt förnuft i bredare perspektiv. Jag tror inte det egentligen måste vara så att t.ex. empati inte får finnas med i den vanliga satanismen.
Citat:
Varför inte empatisk satanism? Då har man olika positiva saker från olika håll. Satanismens del med individen och att tro på sig själv m.m., samtidigt som det empatiska fungerar som en säkerhetsspärr för att individer inte ska gå för långt och inverka för mycket negativt på andra individer.
Citat:
Eller hur empati kan inkluderas i befintlig religion? Exempelvis om det skulle vara luciferianism som styr. Eller kanske saturnusdyrkan eller satanism. Jag vet inte vad det är som främst styr, men något i den stilen.
Menar du något i stil med "älska dig själv, men skit inte i andra"? Alltså en lite tuffare variant av "Älska din nästa så som dig själv"?

Måste man vara så tuff? Vad är det för fel på ödmjukhet?
Citera
2013-11-25, 00:55
Medlem
obotlig_realists avatar
Individualismen är dömd att misslyckas. Individualismen som idé är ett söndrande av helheten för att man en och en ska kunna äta av helheten. Men vad händer då det inte längre finns något att äta av? Hungersnöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in