2008-01-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
Öhm, vad betyder "lajvare"?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lajv

Det är som en slags (i mina ögon) lek som går ut på att man tar olika roller och spelar dom fullt ut under en viss tidsperiod, allt ifrån bara en kväll till ett par dagar. Ofta konsumeras alkohol under dessa evenemang för att ha lättare att ta sina påhittade karaktärers roll. Många dessa lajvare tar denna syssla på alldeles för stort allvar för deras eget bästa.
Senast redigerad av maghe 2008-01-14 kl. 15:09.
Citera
2008-01-14, 16:27
Medlem
TheInsanes avatar
Waldemar Krabb

Det du citerar är grundläggande för vissa inriktningar av satanismen (och inriktningar i olika former finns det hur många som helst). Det du citerar är i sig inte allt inom den grenen av Satanism. Annat tillkommer och den är betydligt djupare än citatet även om det är en fin liten sammanfattning av en aspekt.

Sedan finns det alltid folk som hävdar att det bara finns en äkta satanism och visst tror man antagligen att det man själv tror på är korrekt (så även jag) men det är mycket nyttigt att studera olika läror. Personligen gör jag detta och finner en hel del paraleller mellan mig själv och grupper som utåt sett ogillar den andres lära. Läs, förstå, dra egna slutsatser utan att förblindas av människor som anser sig ha rätt och att man ska avfärda allt annat. Detta skrivs då det hela tiden kommer upp folk i trådar som denna som ska definiera Satanism oerhört enkelt (oftast någon form av förkortad LaVeysatanism). Det är inget enheteligt begrepp och ska inte behandlas så heller.
Citera
2008-01-14, 21:14
Bannlyst
http://www.xeper.org/pub/xp_main.htm

Jag har tittat lite på Temple of Set. Dessa avvisar uppgående i ett högre helt och vidhåller individualism. Det harmonierar bra med kristendomen.

Det som gör mig misstänksam är att de påstår sig syssla med "svart magi". Jag avvisar magi. Det är vidskepligt, överspänt och osunt.

Till herr Sinnessjuk: jag vore mycket intresserad av att veta vad du själv tycker och tänker!
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-14 kl. 21:16.
Citera
2008-01-15, 19:05
Medlem
TheInsanes avatar
Som jag redan tidigare skrivit har jag inte tid med långtgående debatter för tillfället. Förhoppningsvis till helgen dock.

Personligen tycker jag de flesta av de större seriösa sataniska inriktningarna har bra saker att bidra med men vad jag själv tror och tycker är nog ett ihopkok från diverse källor.

Temple of Set är mycket intressant men jag tror nog att de själva skulle gå mot dina åsikter om att kristendomen har som mål att skapa en totalt autonom människa. Deras takesätt är att kristendomen i mångt och mycket handlar om att harminisera och leva som ett med Gud och att ge upp ditt eget Själv och dina egna begär i förmån för att leva i Guds närvaro. Har gjort en del arbeten om dem på högskolan (håller för närvarande på med en D-uppsats faktiskt). ToS är inga av mina större källor men en organisation jag finner stort intresse i. Jag rekomenderar f.ö. Michael Aquinos (Temple of Sets grundare) bok om Church of Satan. Finns att hitta på hans hemsida (länkad från xeper.org).
Citera
2008-01-15, 20:30
Bannlyst
Skapa en autonom människa sa du! Det är skarpt och förträffligt uppfattat. Bli Guds avbild. Jesus gjorde det på korset. Det där med att "glömma sig själv" får tolkas mycket försiktigt. Lackmustestet för såväl kristen som satanist är förmågan att konfrontera Döden med jämnmod. En god satanist "gör döden till sin rådgivare", som Carlos Castaneda meddelar genom sitt språkrör Don Juan, ja, eller om det nu är tvärtom. Castanedas första bok "Samtalen med Don Juan" vill jag mycket varmt rekommendera.
Citera
2008-01-21, 21:16
Bannlyst
Tycker inte det är så farligt med satanism vet en som välte omkull Jesusstatyeten utanför den katolska kyrkan inget hände efter det.
Citera
2008-01-22, 12:19
Medlem
Pettoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10 J. Cole
Tycker inte det är så farligt med satanism vet en som välte omkull Jesusstatyeten utanför den katolska kyrkan inget hände efter det.

nää det e bara onödigt och aningen töntigt*
Citera
2008-01-22, 20:15
Medlem
Lägg av. Skaffa kunskap innan ni försöker definiera "satanism" och förkasta all form av magi som hokus pokus.
Citera
2008-01-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wamp_Wan_Wett
Lägg av. Skaffa kunskap innan ni försöker definiera "satanism" och förkasta all form av magi som hokus pokus.

Magi är väl hokus pokus?
Citera
2008-01-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Man måste skilja på satanism och djävulsdyrkan, två skilda livsåskådningar som ständigt sammanblandas p.g.a. namnlikhet. Djävulsdyrkarna utgår i princip från den klassiskt kristna världsbilden, men med skillnaden att de inverterar det hela så att fokus läggs på djävulen i stället för Gud, det som ses som synd enligt kristendomen ses som något positivt och man t.o.m. läser den katolska mässan baklänges och vänder symboler upp och ner. Denna livsåskådning är nog mer företrädd bland ofta rätt förvirrade ungdomar och var en viktig beståndsdel i 90-talets norska black metal-våg med kyrkbränningar, bisarra mord och annan skit i kölvattnet.

Satanismen däremot förkastar tanken på såväl Gud som djävul och liknar mer filosofi än religion om än det får sägas vara lite oklart hur det egentligen ligger till. Satanismen betonar egot och livskraften och hyllar starka individer som vet att ta för sig och njuta av livet. Dock finns här till skillnad från djävulsdyrkarna en etik som sätter upp vissa gränser för vad man får göra och det är, åtminstone hos Church of Satan, strängt förbjudet att begå övergrepp mot såväl barn som djur. Satanismen lär att man skall behandla andra med respekt så länge dessa visar respekt tillbaka, men också slå tillbaka med dubbel kraft om någon vill en ont, och man förkastar därmed den kristna tanken på att älska sina fiender och vända andra kinden till då detta är en svaghetens moral.

"Gör mot andra som de gör mot dig", dvs. den s.k. lex talionis, vedergällningens lag, summerar denna hållning. Bland satanisterna finns nog betydligt fler typer av människor representerade, både vad gäller åldrar och sysselsättning.
Avslutningsvis skall sägas att det av TS citerade är typisk satanism, men inte djävulsdyrkan.

Tillbaka till skolbänken, unge man. Det går inte att skilja på satanism och sk. djävulsdyrkan. Djävulsdyrkan är dessutom ett felaktigt begrepp och existerar endast pga fördomar och kunskapsbrist när det gäller teistisk satanism. Det du beskriver är pinsamt nog den typiska bilden som CoS har försök övertyga vilsna ungdomar med i ett par årtionden. Faktum är att den "satanism" som CoS och Belial.org/fd. svenska satanistkyrkan företräder inte är mer än ett sämre hopkok av idéplagiat. Det har inget med satan att göra, deras arketyp har inte heller något med det att göra och skulle lika passande kunnat ha kallats för "Tomten".
Citera
2008-01-31, 19:21
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiant
Tillbaka till skolbänken, unge man. Det går inte att skilja på satanism och sk. djävulsdyrkan. Djävulsdyrkan är dessutom ett felaktigt begrepp och existerar endast pga fördomar och kunskapsbrist när det gäller teistisk satanism. Det du beskriver är pinsamt nog den typiska bilden som CoS har försök övertyga vilsna ungdomar med i ett par årtionden. Faktum är att den "satanism" som CoS och Belial.org/fd. svenska satanistkyrkan företräder inte är mer än ett sämre hopkok av idéplagiat. Det har inget med satan att göra, deras arketyp har inte heller något med det att göra och skulle lika passande kunnat ha kallats för "Tomten".

Även du måste läsa på. Både du och Dangerous_Mind försöker legitimera olika del ar av satanismen som den enda sanna. Så lätt är det givetvis inte. CoS har visst massor att göra med Satan (som jag skrivit om tidigare här se nedan) och det har också teistiska inriktningar. Om man själv är en del av någon gruppering tror man förståss på deras läror och anser dem då för sanna. För alla andra finns det massvis av inriktningar som alla legitimt kan gå under namnet Satanism precis som att alla religioner har flertalet inriktningar och tankeströmningar. Ofta kan de existera samtidigt, använda samma etikett men gå emot varandra totalt när det gäller läror. Detta gäller såväl kristendom och judendom som satanism och andra former av "ockulta religioner".

Satanismen har ingen historisk basis. Dvs det är inte som kristendomen som har en historisk bas och en text som beskriver påstådda händelser i historien. Kristendomen har sin grund, som en egen religion, i att jesus fanns, att han var/är Guds son, att han dog för människans synder osv. Detta är grunden i kristendomen och deras heliga bok beskriver, enligt de kristna själva, historiska händelser. Trots detta förekommer miljontals tolkningar om vad som är rätt och riktigt och hur man ska tolka bibeln.

Om vi går över till Satanismen så har den INGEN historisk bakgrund liknande den kristendomen har. Ordet Satanism har funnits i hundratals år men organiserad satanism verkar vara ovanlig ändå in på 1900-talet. Satanismen utvecklades dock och idag ser vi också hur andra kulturers kulter och liknande har eller fortfarande inspirerar sataniska strömningar. Men dessa kan vi inte med rätta kalla satanism (även om man som jag och andra tror att de kan ha samma källa). Att då uttala sig om vad som är äkta satanism eller ej blir praktiskt taget omöjligt. Om kristna har problem trots en skrift som faktiskt gäller alla kristna vad har då Satanismen? Satanismen har ingen gemensam grund alls och att därför tala om vilken gren som är mer eller mindre äkta ter sig väldigt idiotiskt.

Nu riktar jag kritiken mot dig som påstår att tesitisk satanism skulle vara mer sann eller korrekt gentemot CoS men betänk att jag fört debatt med CoS-anhängare som även de har försökt monopolisera Satanismen som begrepp.

Vidare är LaVeys satanism kraftigt inspirerad av vissa tidigare tänkare. Men helt ärligt, vem är inte det? Kan du säga något som verkligen är orginellt av de filosofier eller religioner som finns idag? Skillnaden är nog att CoS är ganska öppna med att de lånat väldigt mycket av sin filosofi från annat håll medan andra religioner håller tyst om det (så har det dock inte alltid varit angående CoS och deras öppenhet angående plagiat).

Vidare visar du på enorm okunskap när du påstår att "Det har inget med satan att göra, deras arketyp har inte heller något med det att göra och skulle lika passande kunnat ha kallats för "Tomten"". Det visar på en enorm brist på kunskap både vad Satan kan symbolisera och hur CoS använder arketypen Satan. Jag citerar mig själv från en annan tråd där jag skrev ett inlägg riktat till en person som i mångt och mycket verkade ha gått med på CoS's historiebeskrivning:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=599262&page=2

Citat:
Jag har studerat Satanism på universitetsnivå och har varit delaktig och figurerat i dessa sammanhang sedan 1997. Jag är väl medveten om vad Satan står för inom LaVeys Satanism. Den har klara paraleller med den kristna Satan. Om du inte själv kan se det rekomenderar jag dig att läsa både bibeln och den sataniska bibeln.

Jag påpekade även förut att Satan inte ses som en entitet av den moderna satanismen men trots detta är deras SYMBOLISKA tolkning av Satan som "en avspegling av de mänskliga" (som du uttrycker det) starkt influerad av den kristna Satan. Varför skulle namnet annars användas?

Låt mig förklara närmare så att du kanske förstår. "Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit" för inte detta tankarna till ormen i edens lustgård som bjuder människan på kunskapens frukt? Och ordet satans egentliga betydelse - "motståndare". Satan representerar Guds motståndare i kristendomen och Satan i Satanismen representerar i mångt och mycket motstånd mot det kristna tankesättet. Kristendomen förespråkar att man ska älska sin nästa och vända den andra kinden till. CoS Satanismen anser att man enbart ska älska de som förtjänar ens kärlek och att man ska slå tillbaka om man själv blir slagen. Sedan har vi dualismen där vissa drifter ska arbetas bort enligt kristendomen. Satansimen är dock accepterande av människans natur och förstår nödvändigheten av även destruktivitet (men absolut inte enbart detta). Utan mörker ingen ljus. Min tolkning liksom många andras är att kristen människosyn är dualistisk på flera plan medan Satanismen är icke-dualistisk då den accpterar alla våra driften och kans e värde i dem alla.

Sedan har vi de starka paralellerna att Satan kan tolkas som extremt individualistisk i Bibeln liksom i CoS's Satanism. I Bibeln vill Satan frigöra sig Guds lagar och regler och skapa egna regler för sig själv. Satanismen har samma strävan att göra sig fri från skadlig flockmentalitet och att skapa en egen sfär. Oftast enbart moraliskt och etiskt men inom CoS finns/fanns det också tankar om arificiell intelligens och "custom made enviroments" (se dokumentet "pentagnal revisionism" på CoS's hemsida).

Vidare finns det i Bibeln ett stycke där någon, i äldre tolkningar ofta Lucifer, förklarar att hans mål är att höja sin tron över Guds stjärnor. Även om sektionen i fråga antagligen handlar om kejsare Nero har den under lång tid fått symbolisera Satans och/eller Lucifers mål att själv härska. Detta är precis vad CoS också förespråkar. En ständig strävan efter att höja upp sig själv och bli sin egen Gud. Att höja sig så pass att man blir så autonom som man kan bli - precis som Satan i Bibeln.

Vidare finns en karaktär i bibeln som kopplas samman med Satan, åklagaren, som visserligen agerar å Guds vägnar men vars uppgift är att ifrågasätta människors tro. CoS förespråkar att man ifrågasätter alla ting och LaVey hyllar tvivlet i sin sataniska bibel.

Även tanken om att Satan är "denna världs prins" finns i CoS där Satan står för vital existens här och nu utan tankar på ett möjligt spirituellt liv efter detta.

I vissa något mer progressiva grenar av modern satanism är det också viktigt att Satan står för det rörliga, fria, kreativa, kaotiska etc precis som tt den bibliska kan tolkas Satan stå för det rörliga och dynamiska i kontrast till Gud - den statiska.

Jag hoppas att du förstår mer vad jag menar. Satan för CoS är starkt infuerad av kristendom men precis som du säger är det inte som en entitet. Men symbolen är laddad med kopplingar till den kristna Satan. Annars skulle LaVey aldrig ha valt Satan i första taget. Och om du fortfarande inte är övertygad kan jag gå in ännu djupare på ämnet.
Citera
2008-02-01, 10:32
Medlem
__carls avatar
Jag har läst delar av "the satanic bible", och jag måste säga att jag inte alls kan applicera Laveys tänkande på modern, svensk, kristendom.

Jag läste delar av boken för mamma. Hon höll med om det mesta och hon är kyrkoherde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in