2009-01-07, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Haha, ja Cathedral of the Black Goat verkar vara lite efter. "Our Lord Satan teaches us through pain". Hallelujah!

Det verkar vara öppna med sin masochism till skillnad från kristna. Lustigt, hehe.
Citera
2009-01-07, 20:47
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Min recension på några av punkterna:

Citat:
3. Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit!

Låter bra.

Citat:
4. Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!

Låter även rätt så bra.

Citat:
5. Satan represents vengeance instead of turning the other cheek!

Fullt riktigt.

Citat:
7. Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!

Jag förstår mig inte på den här skiten. Om något så är rovdjuren mer beundransvärda på det sättet att de inte är lika veka som människan.

På det stora hela skulle jag aldrig kalla mig själv för satanist dock. Bilden jag får av satanister är att de är fjollor klädda i svart som leker hårda medan de lyssnar på någon kass skrikmusik, men på samma gång gnäller om hur hemska korstågen var.

/Teutonic Warrior
Citera
2009-01-07, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Jag förstår mig inte på den här skiten. Om något så är rovdjuren mer beundransvärda på det sättet att de inte är lika veka som människan.

Jag förstår inte vad det är du inte förstår.

Citat:
På det stora hela skulle jag aldrig kalla mig själv för satanist dock. Bilden jag får av satanister är att de är fjollor klädda i svart som leker hårda medan de lyssnar på någon kass skrikmusik, men på samma gång gnäller om hur hemska korstågen var.

/Teutonic Warrior

Det är knappast ett krav för att kalla sig satanist. Du kan ha vilka kläder du vill och lyssna på vilken musik du vill. Kristendomen skapades ursprungligen för slavar, Satanism skapades för eliten. Vi har inget emot kristna eller kristendomen så länge de lämnar oss ifred.
Citera
2009-01-08, 01:14
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Haha, ja Cathedral of the Black Goat verkar vara lite efter. "Our Lord Satan teaches us through pain". Hallelujah!
Deras ledare är nån armékille som lägger upp videor på YouTube där vartannat ord är "fuck", och han bara snackar om hur andra som kallar sig satanister är idioter och att "Al-jilwa" (The Black Book of Satan) absolut är en del av den satanistiska traditionen (trots att yezidéerna inte lär ut något av den till utomstående, och trots att det i boken även står att man INTE skall följa någon bok ).

Här är hans profil: http://www.youtube.com/user/MYRMYDON666
Citera
2009-01-08, 15:44
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauron_
Jag förstår inte vad det är du inte förstår.

För att vara mer specifik så förstod jag det, men jag tycker att det är löjligt att säga att det skulle vara något dåligt i brutalitet, och dessutom påstå att människan är mer brutal än de andra djuren, vilket knappast är fallet om man ser till rovdjuren.

Citat:
Det är knappast ett krav för att kalla sig satanist. Du kan ha vilka kläder du vill och lyssna på vilken musik du vill. Kristendomen skapades ursprungligen för slavar, Satanism skapades för eliten. Vi har inget emot kristna eller kristendomen så länge de lämnar oss ifred.

Jag håller med om att kristendomen är en svag religion ("öga för öga, tand för tand" är en av de enda bra delarna i den), men vad jag skrev är intrycket jag får av satanister som sagt. Och sen kanske det inte stämmer så bra, haha.

/Teutonic Warrior
Citera
2009-01-08, 16:26
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
För att vara mer specifik så förstod jag det, men jag tycker att det är löjligt att säga att det skulle vara något dåligt i brutalitet, och dessutom påstå att människan är mer brutal än de andra djuren, vilket knappast är fallet om man ser till rovdjuren.

Läs om citatet. LaVey hävdar att människan är ett djur som alla andra och kanske det grymmaste av dem alla pga sin "gudomliga, spirituella och intellektuella utveckling". Han sa aldrig att brutalitet är dåligt. Och om vi se till mänsklighetens historia tror jag att vi är bra mycket mer brutala än de flesta andra djuren som trots allt generellt dödar för föda, alltså för överlevnad.
Citera
2009-01-08, 20:07
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Läs om citatet. LaVey hävdar att människan är ett djur som alla andra och kanske det grymmaste av dem alla pga sin "gudomliga, spirituella och intellektuella utveckling". Han sa aldrig att brutalitet är dåligt. Och om vi se till mänsklighetens historia tror jag att vi är bra mycket mer brutala än de flesta andra djuren som trots allt generellt dödar för föda, alltså för överlevnad.

"7. Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!"

Jag tolkar delen "more often worse" som att han menar att brutalitet ska vara någonting dåligt. Det är också rätt så lamt att "skylla" grymheten på religion, med tanke på att grymheten är någonting naturligt, och om något så har religionen försvagat människan och dess kapacitet att använda våld när det väl är nödvändigt.

/Teutonic Warrior
Citera
2009-01-08, 20:55
Bannlyst
Citat:

Det beror väl på hur man ser på det. Jag tycker människan är mycket mer brutal än andra djur. Vi dödar ju för skojs skull till skillnad från djur som gör det för att kunna överleva. Vi bygger stora auschwitz-anläggningar där djur systematiskt slaktas (hade vi gjort det samma med människor så hade folk börjat protestera). Personligen lägger jag inte någon värdering om brutalitet är bra eller dåligt, det ligger bara i vår natur att vara så helt enkelt.

Citat:
Jag håller med om att kristendomen är en svag religion ("öga för öga, tand för tand" är en av de enda bra delarna i den),

Svag och svag, de har trots allt lyckats förstöra människans potential i över 2000 år. Jag skulle snarare säga att det är en religion för de svaga. Men även dem kan vara farliga i stora nummer.

Citat:
men vad jag skrev är intrycket jag får av satanister som sagt. Och sen kanske det inte stämmer så bra, haha.

/Teutonic Warrior

Citat:
Ursprungligen postat av Church of Satan
Over the past 43 years, we have learned a striking truth: Satanists are amazingly diverse individuals and they may share very little in common beyond the fact that their approach to living leads them all to adopt the label “Satanist.” This is the reason why we do not have large gatherings of Church of Satan members, nor do we have conventions of any sort, as this group of individuals would never get along with one another en masse. Look at the evidence for this in the ghetto of online Satanism, which is a very small subset of people who call themselves Satanists.
Citera
2009-01-08, 21:12
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Det beror väl på hur man ser på det. Jag tycker människan är mycket mer brutal än andra djur. Vi dödar ju för skojs skull till skillnad från djur som gör det för att kunna överleva. Vi bygger stora auschwitz-anläggningar där djur systematiskt slaktas (hade vi gjort det samma med människor så hade folk börjat protestera). Personligen lägger jag inte någon värdering om brutalitet är bra eller dåligt, det ligger bara i vår natur att vara så helt enkelt.

Människan är inte den enda som dödar för nöjes skull. Kattdjur gör även det, och antagligen även andra typer av rovdjur.

/Teutonic Warrior
Citera
2009-01-08, 21:16
Bannlyst
Citat:
Människan är inte den enda som dödar för nöjes skull. Kattdjur gör även det, och antagligen även andra typer av rovdjur.

/Teutonic Warrior

Okej, där fick du mig. Men vi gör det i en större utsträckning?
Citera
2009-01-08, 21:34
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
"7. Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!"

Jag tolkar delen "more often worse" som att han menar att brutalitet ska vara någonting dåligt. Det är också rätt så lamt att "skylla" grymheten på religion, med tanke på att grymheten är någonting naturligt, och om något så har religionen försvagat människan och dess kapacitet att använda våld när det väl är nödvändigt.

/Teutonic Warrior

Satan representerar människan som ett djur bland andra, ibland bättre, mer ofta värre än de som går på alla fyra, som, pga sin "gudomligt spirituella och intellektuella utveckling", har blivit det mest grymma djuret av dem alla.

Alltså avser citatet inte att grymheten _alltid_ är dålig. Om du läst resten av The Satanic Bible ser du också att LaVey inte var mot att visa grymhet eller omtänksamhet, våld eller ömhet. Det är lite det som är grejen med LaVeys satanism att man ska bejaka alla sidor av sig själv men givetvis inte på ett självdestruktivt sätt.
Citera
2009-01-08, 22:08
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Alltså avser citatet inte att grymheten _alltid_ är dålig. Om du läst resten av The Satanic Bible ser du också att LaVey inte var mot att visa grymhet eller omtänksamhet, våld eller ömhet. Det är lite det som är grejen med LaVeys satanism att man ska bejaka alla sidor av sig själv men givetvis inte på ett självdestruktivt sätt.

Jag tolkade det som att han menade att grymhet på det stora hela är dålig, då han uttryckte sig värdeladdat i den där meningen, genom att påstå att människan oftast är värre p.g.a. våldet den använder sig av.

Och nej, jag har inte läst boken. Men det skulle vara en intressant läsning och jag skulle gärna läsa den. Finns den i bibliotek, eller måste man införskaffa den privat?

Citat:
Okej, där fick du mig. Men vi gör det i en större utsträckning?

Det finns knappast någon statistik om ämnet, och för att ett rovdjur dödar sitt byte under jakt p.g.a. mat utesluter ju inte att rovdjuret njuter av att döda sitt byte. Så vi får nöja oss med att man inte kan veta det till 100%.

Jag kan dock dra slutsatsen att rovdjur har det lättare för brutala handlingar; de blir trots allt inte matade av regeln att man aldrig ska döda sedan barnsben likt människor, och är inte kapabla till en lika avancerad kommunikation för den delen.

/Teutonic Warrior
Senast redigerad av TeutonicWarrior 2009-01-08 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in