Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Alltså avser citatet inte att grymheten _alltid_ är dålig. Om du läst resten av The Satanic Bible ser du också att LaVey inte var mot att visa grymhet eller omtänksamhet, våld eller ömhet. Det är lite det som är grejen med LaVeys satanism att man ska bejaka alla sidor av sig själv men givetvis inte på ett självdestruktivt sätt.
Jag tolkade det som att han menade att grymhet på det stora hela är dålig, då han uttryckte sig värdeladdat i den där meningen, genom att påstå att människan oftast är värre p.g.a. våldet den använder sig av.
Och nej, jag har inte läst boken. Men det skulle vara en intressant läsning och jag skulle gärna läsa den. Finns den i bibliotek, eller måste man införskaffa den privat?
Citat:
Ursprungligen postat av Sauron_
Okej, där fick du mig. Men vi gör det i en större utsträckning?
Det finns knappast någon statistik om ämnet, och för att ett rovdjur dödar sitt byte under jakt p.g.a. mat utesluter ju inte att rovdjuret njuter av att döda sitt byte. Så vi får nöja oss med att man inte kan veta det till 100%.
Jag kan dock dra slutsatsen att rovdjur har det lättare för brutala handlingar; de blir trots allt inte matade av regeln att man aldrig ska döda sedan barnsben likt människor, och är inte kapabla till en lika avancerad kommunikation för den delen.
/Teutonic Warrior