2013-08-21, 22:40
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJoker92
Är själv en Lavey Satanist och stolt över det.
Har dock aldrig fattat den andra typen av Satanism med att bränna ner kyrkor, offra människor osv. Tycker mer att man ska, som Anton Lavey sa, se satan som en inre symbol för sig själv och att helt enkelt dyrka sig själv. Se sig själv som en Gud för det är man.

Alla människor har makten att förändra världen. Ta en pistol och skjut någon.. Du ändrar folks liv, du ändrar historien osv.
Hail Satan!

Hej!

Du beskriver satan som en symbol. Tror du att satan är en verklig varelse som valt att gå en annan väg än den väg som Gud vill att man ska gå på?
Citera
2013-08-22, 07:24
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Du beskriver satan som en symbol. Tror du att satan är en verklig varelse som valt att gå en annan väg än den väg som Gud vill att man ska gå på?
Nej LaVey-satanister är ateister. De tror inte på Gudar eller demoner av något slag. De är socialdarwinistiska i sin grund. LaVey skrev innan sin död att för att få samma uppmärksamhet och skräckkänsla från allmänheten idag (år 1995/96) som han fick på 60-talet med satanismen borde man kalla sig nazist istället. Värt att nämna är att satanism inte var hans plan innan frikyrkliga anklagade honom för att vara just det ovh senare kom på idén att faktiskt skriva ned sin filosofi som just satanism pga det.
Citera
2013-08-22, 07:28
Medlem
Är ni satanister för att ni tror att det ger er största möjliga lycka här i världen? Eller för att ni har resignerat över det faktum att människan drivs av primitiva impulser? Eller någon annan anledning?
Citera
2013-08-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoSerious
Det finns ingenting som säger hur jag ska agera. Jag agerar endast på hur Satan Lucifer driver mig. I allt jag gör skall jag hedra Satan Lucifers namn. Iden är att följa Satan Lucifer och att tjäna honom.

Mer kan komma...
Yeah, I'm a free spirit! Du lurar dig själv och andra med ett genomfalskt resonemang.

Det är bäst att du låter bli.
Citera
2013-11-23, 15:32
Medlem
En ny satanism!

Jag tänkte att vi tillsammans skulle kunna utveckla en ny sorts santanism. En satanism som behåller vissa delar av vanlig satanism men som kompletteras med empati och sunt förnuft i bredare perspektiv.

Empatitillägget gör förstås att vissa saker behöver omvärderas och det sunda förnuftet i bredare perspektiv gör att viss hänsyn behöver tas till saker utanför den egna individen.

Men hur skulle en sådan satanism kunna se ut? Alla idéer är välkomna.
Citera
2013-11-23, 15:36
Medlem
Adversariuss avatar
Med "vanlig" satanism, menar du då teistisk djävulsdyrkan eller LaVey/Church of Satan-bullshit?
Citera
2013-11-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Med "vanlig" satanism, menar du då teistisk djävulsdyrkan eller LaVey/Church of Satan-bullshit?

Inget av dem. Men den vanliga satanismen ligger nog närmast LaVey-grejen och alltså inte djävulsdyrkan
Citera
2013-11-23, 15:46
Medlem
Golachabs avatar
Varför ens dra in begreppet "satanism" i det hela? Vad har Satan för grund i filosofin menar du? Gällande LaVey så var det kristna som hävdade att hans filosofi var satanism och därför tog han senare begreppet och sammanfattade allt i Den Sataniska Bibeln och grundade Church of Satan. Han gjorde en mytologisk bild av sig själv och började kränga böcker och bli rikskändis ett tag. En ego-boost i sann satanisk anda. Tyvärr såg och ser folk inte hans utspels syfte. Vilket var hans poäng.
Citera
2013-11-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varför ens dra in begreppet "satanism" i det hela? Vad har Satan för grund i filosofin menar du?
Precis vad jag tänkte. Många är redan tveksamma om LaVey satanism har något med satan att göra, så om man tar bort ännu mer av satanismen från religionen, vad blir då kvar av satan? Det är ju nästan som ingen religion längre, utan bara ett vardagligt sätt att leva...
Citera
2013-11-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Precis vad jag tänkte. Många är redan tveksamma om LaVey satanism har något med satan att göra, så om man tar bort ännu mer av satanismen från religionen, vad blir då kvar av satan? Det är ju nästan som ingen religion längre, utan bara ett vardagligt sätt att leva...

Jag menar inte satan som en gestalt utan satanism som ett särskilt sätt att leva och förhålla sig till sig själv och andra. Stark individualism osv.

Till denna vanliga satanism skulle det behövas ett tillskott av empati och sunt förnuft i bredare perspektiv. Jag tror inte det egentligen måste vara så att t.ex. empati inte får finnas med i den vanliga satanismen.
Citera
2013-11-23, 16:27
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnxietyBom
Jag menar inte satan som en gestalt utan satanism som ett särskilt sätt att leva och förhålla sig till sig själv och andra. Stark individualism osv.

Till denna vanliga satanism skulle det behövas ett tillskott av empati och sunt förnuft i bredare perspektiv. Jag tror inte det egentligen måste vara så att t.ex. empati inte får finnas med i den vanliga satanismen.
Verkar onödigt att dra in Satan i det hela. Vad vill du uppnå med det, mer än att bli avskydd och missförstådd av samhället i övrigt?

Empatisk satanism. Mycket ska man höra i livet...
Citera
2013-11-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Verkar onödigt att dra in Satan i det hela. Vad vill du uppnå med det, mer än att bli avskydd och missförstådd av samhället i övrigt?

Empatisk satanism. Mycket ska man höra i livet...

Varför inte empatisk satanism? Då har man olika positiva saker från olika håll. Satanismens del med individen och att tro på sig själv m.m., samtidigt som det empatiska fungerar som en säkerhetsspärr för att individer inte ska gå för långt och inverka för mycket negativt på andra individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in