2010-10-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Att stoppsträckan blir tre gånger längre med dubbfria däck på isig vägbana jämfört med torr vägbana beror på hastigheten, menar du? Jag tror det till stor del beror på friktionen.
Kan jag påverka vilka däck jag har på bilen under tiden jag kör? Nej. Då är
däckfrågan tämligen ointressant ute i "verkligheten". Kan jag påverka vilket väglag det är ute på vägen jag för tillfället kör på? Nej, knappast. Det jag däremot väldigt enkelt kan påverka kan du nog gissa. Och det bestämmer om stoppsträckan blir 1 meter eller 100+ meter...
Citera
2010-10-28, 21:38
Medlem
basti_85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu får du vara god och förklara.

Påverkas inte reaktionsträckan av hastigheten?

Både reaktionssträckan och bromssträckan har självklart med hastigheten att göra.
(tydligen lite småseg igårkväll)

Men ska du räkna ut stoppsträckan så är den bra att ha
Citera
2010-10-28, 21:51
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan jag påverka vilka däck jag har på bilen under tiden jag kör? Nej. Då är
däckfrågan tämligen ointressant ute i "verkligheten". Kan jag påverka vilket väglag det är ute på vägen jag för tillfället kör på? Nej, knappast. Det jag däremot väldigt enkelt kan påverka kan du nog gissa. Och det bestämmer om stoppsträckan blir 1 meter eller 100+ meter...

Du vill inte/kan inte/förstår inte hur stoppsträckan blir väsentligt längre med dubbfria däck på isig vägbana jämfört med torr vägbana oavsett hastigheten?

På torr vägbana i 110 km/tim är stoppsträckan 90 meter, jämfört med 269 meter med dubbfria däck på isigt väglag. Och du menar att stoppsträckan "i slutändan" beror på hastigheten?
Citera
2010-10-28, 23:19
Medlem
pausonKhands avatar
Fickludd: Du kan inte resonera med honom. Jag har försökt i denna tråd (https://www.flashback.org/p24763373#p24763373, men gav upp då det inte tillförde något. David86 påstår på fullt allvar att det är helt okej att tvärbromsa pǻ motorväg, därför att man "ska skita i vem som har fel".

David86: Du förgiftar alla degar du sätter dina fingrar i. I tråd efter tråd försvarar du de som gör fullständigt livsfarliga manövrar, liksom tvärbromsningen i tråden ovan, och skyller istället på att felet var någon annans. Det är helt okej att tvärbromsa på motorväg, bilen bakom skulle inte ha kört i vänsterfilen, trallalalla, följ inte efter, trallalalla, följ inte efter, trallallalla... Skitsamma vems fel det var.
Citera
2010-10-29, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Du vill inte/kan inte/förstår inte hur stoppsträckan blir väsentligt längre med dubbfria däck på isig vägbana jämfört med torr vägbana oavsett hastigheten?

På torr vägbana i 110 km/tim är stoppsträckan 90 meter, jämfört med 269 meter med dubbfria däck på isigt väglag. Och du menar att stoppsträckan "i slutändan" beror på hastigheten?
Jag måste ha varit otydlig på den punkten, så jag ska försöka förklara det tydligare.

Jag säger inte emot dig om det, väglaget spelar absolut en jättestor roll i hur lång stoppsträckan blir.

Men....

När du som förare är ute och kör, är väglaget inget du kan påverka. Det enda du kan göra, om du känner/ser att väglaget inte är bra, är att sänka hastigheten. Därmed är det den sänka hastigheten som har förkortat den eventuella stoppsträckan (därav "i slutändan är det hastigheten som bestämmer stoppsträckan"). För i de fallet är det ju inte väglaget i sig som bestämt vad stoppsträckan blev, utan det var bara en förutsättning, liksom däcken och bromsarnas skick. Variabeln som bestämmer hur lång stoppsträckan blir är ju hastigheten, då det oftast är den som skiljer förare åt.

Vad jag säger är alltså att hastigheten är det viktiga i diskussionen, eftersom det är det enda föraren av ett fordon kan påverka under färd. De andra parametrarna, väglaget, däcken osv är spelregler som redan är satta när man kör ut på vägen, sen får föraren av bilen anpassa sin fart efter de spelreglerna.

Vi har alltså pratat om stoppsträckan från olika infallsvinklar, du har mer i stil redogjort för vad som gör att stoppsträckan blir så och så lång. Medan jag försöker påvisa vad som kan kortar ner körsträckan. Jag må ha formulerat mig klumpigt första gången, men det var mer riktat åt vad Twitch skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand
David86: Du förgiftar alla degar du sätter dina fingrar i. I tråd efter tråd försvarar du de som gör fullständigt livsfarliga manövrar, liksom tvärbromsningen i tråden ovan, och skyller istället på att felet var någon annans. Det är helt okej att tvärbromsa på motorväg, bilen bakom skulle inte ha kört i vänsterfilen, trallalalla, följ inte efter, trallalalla, följ inte efter, trallallalla... Skitsamma vems fel det var.
Defensiv körstil heter det.
Citera
2010-10-30, 22:13
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Folk som inte vet hur blinkers fungerar. Eller självklart vet alla det, men många som inte orkar flytta sitt lilla finger och dra på blinkersen. Hur svårt kan det vara? Sen undrar jag varför vissa envisas med att blinka vänster när de skall ut från en rondell/cp(välj själv) bara för att de ska ta vänstra filen när de kommer ut?

Ja och en till sak, taxichaffisar, dessa idioter som tror att de är kung över vägarna bara för att de är taxichaffisar. De får stå vart de vill, parkera hur de vill, köra hur fort de vill. Finns vissa bra taxichaffisar, men de flesta är idioter.
Citera
2010-12-31, 00:36
Medlem
kan väll lägga upp min egen lista;

folk som segkör i vänsterfilen
cyklister inne i stan som inte kan hålla sig i cykelfilen
cyklister under vinterhalvåret som vinglar fram och tillbaka
"tävlingscyklister" på landsvägar
taxichaffisar
folk som bara kastar upp dörren utan att kolla backspegeln när dom fickparkerat
folk som inte kan prata i telefon och köra bil samtidigt
nervösa jävlar inne i stan
körskoleelever/bilar
folk som inte kan läsa filskyltar
folk som inte fattar vad högerregeln innebär
Citera
2010-12-31, 12:45
Medlem
Slapsticks avatar
De jävla förbannade AS som kör om på motorvägen och sedan viker in 2m framför motorhuven så att ens nytvättade bil blir helt nedslaskad med saltsörja. Fyfan.

Varför gör man ens så? När jag kör och de har fördärvat vägarna med salt och jag kör om någon, väntar jag alltid extra länge med att gå in i högerfilen igen för att inte söla ned den andres bil. Hur fan tänker de som viker in precis framför?

Jävla förbannade kukfittor.
Citera
2010-12-31, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slapstick
De jävla förbannade AS som kör om på motorvägen och sedan viker in 2m framför motorhuven så att ens nytvättade bil blir helt nedslaskad med saltsörja. Fyfan.

Varför gör man ens så? När jag kör och de har fördärvat vägarna med salt och jag kör om någon, väntar jag alltid extra länge med att gå in i högerfilen igen för att inte söla ned den andres bil. Hur fan tänker de som viker in precis framför?

Jävla förbannade kukfittor.

Det är ingen som tänker på andra, därför kör man som en jävla fittneger själv helt enkelt...
Citera
2011-01-01, 15:21
Medlem
Gothenburgers avatar
Sånt här kan vara FETT irriterande

http://www.youtube.com/watch?v=mGB-YcQC3as
Citera
2011-01-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger

Fy fan vid irriterande, hon borde ta bussen istället.
Citera
2011-01-01, 23:13
Medlem
Slapsticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger

Fyfan... Känner mig lite småskyldig när jag ser filmen faktiskt, fast inte riktigt samma situation. Satt och körde i vänsterfilen efter en omkörning i ca 120km/h på väg hem efter jul och såg en bil hyfsat långt framför som åkte märkbart långsammare. Kollade backspegeln och tyckte det såg tomt ut bakåt, så jag låg kvar i vänsterfilen. Tänkte att jag ändå snart skulle göra ännu en omkörning och iddes inte byta fil.

Hade legat i vänsterfilen i någon minut när jag plötsligt hör ett ilsket bröööl från högerfilen när en sänkt 740, antingen bonnatrimmad eller med trasigt avgassystem, vrålade förbi. Hade på nåt sätt missat honom helt och han såg inte speciellt imponerad ut av min körning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in