Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Du vill inte/kan inte/förstår inte hur stoppsträckan blir väsentligt längre med dubbfria däck på isig vägbana jämfört med torr vägbana oavsett hastigheten?
På torr vägbana i 110 km/tim är stoppsträckan 90 meter, jämfört med 269 meter med dubbfria däck på isigt väglag. Och du menar att stoppsträckan "i slutändan" beror på hastigheten?
Jag måste ha varit otydlig på den punkten, så jag ska försöka förklara det tydligare.
Jag säger inte emot dig om det, väglaget spelar absolut en jättestor roll i hur lång stoppsträckan blir.
Men....
När du som förare är ute och kör, är väglaget inget du kan påverka. Det enda du kan göra, om du känner/ser att väglaget inte är bra, är att
sänka hastigheten. Därmed är det den sänka hastigheten som har förkortat den eventuella stoppsträckan (därav "i slutändan är det hastigheten som bestämmer stoppsträckan"). För i de fallet är det ju inte väglaget i sig som bestämt vad stoppsträckan blev, utan det var bara en förutsättning, liksom däcken och bromsarnas skick. Variabeln som bestämmer hur lång stoppsträckan blir är ju hastigheten, då det oftast är den som skiljer förare åt.
Vad jag säger är alltså att hastigheten är det viktiga i diskussionen,
eftersom det är det enda föraren av ett fordon kan påverka under färd. De andra parametrarna, väglaget, däcken osv är spelregler som redan är satta när man kör ut på vägen, sen får föraren av bilen anpassa sin fart efter de spelreglerna.
Vi har alltså pratat om stoppsträckan från olika infallsvinklar, du har mer i stil redogjort för vad som gör att stoppsträckan blir så och så lång. Medan jag försöker påvisa vad som kan kortar ner körsträckan. Jag må ha formulerat mig klumpigt första gången, men det var mer riktat åt vad Twitch skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand
David86: Du förgiftar alla degar du sätter dina fingrar i. I tråd efter tråd försvarar du de som gör fullständigt livsfarliga manövrar, liksom tvärbromsningen i tråden ovan, och skyller istället på att felet var någon annans. Det är helt okej att tvärbromsa på motorväg, bilen bakom skulle inte ha kört i vänsterfilen, trallalalla, följ inte efter, trallalalla, följ inte efter, trallallalla... Skitsamma vems fel det var.
Defensiv körstil heter det.