2010-08-10, 20:11
Medlem
co3ras avatar
ett likvärdigt fenomen som jag råkat ut för ett par gånger är detta:
Man ligger bakom ett led som på en 90-väg ligger i ca 70 för de ligger en bil längst fram och slöar.
Ingen som kör om fast de är "grönt" och då går man om hela ledet i lite halvskaplig fart, heltplötsligt får en av bilarna lite längre fram i ledet för sig att oxå köra om, och går ut precis framför en. De får inte upp någon fart utan man får ställa sig på bromsen. Sen ligger som där å småsmyger om och går in. När man kört om hela och går in framför den bilen oxå får man hellyset i ryggen...
Detta fenomen stör jag mig på ... Snacka om pappskallar!
Citera
2010-08-11, 02:12
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
1. Följ inte efter folk i tighta omkörningar

Det låter som om det var en alldeles normal omkörning, men att bilen framför TS plötsligt bromsar och blockerar den enda öppningen. Normalt sett hade du haft rätt, men du glömmer att det gäller en sammanvävning av två filer. Det är inte möjligt att inte "följa efter".

Citat:
2. Det går avbryta omkörningar, att ens överväga slänga sig in framför en lastbil och sedan tvärnita när det fortfarande finns chans att lägga sig bakom lastbilen övergår mitt förstånd.

Återigen glömmer du att det var en sammanvävning av två filer. Tvärnita får han ju göra hursomhelst, men att slänga sig in framför lastbilen är ett mycket bättre val än att köra rakt in i bergväggen eller vad hindret nu var för något.

Citat:
3. Svara nu inte med en kommentar att bilisten framför gjorde fel bla bla, du skulle aldrig satt dig i den situationen från början! Åter igen, följ ALDRIG efter någon annan i en omkörning med små marginaler. Skitsamma vems fel det är, det slutar iaf sällan illa för den längst fram.

I den situationen hade TS av allt att döma inget val. På en 110-väg bromsar plötsligt en bil ner till ingenting, och det går destsutom inte att väja runt hindret. Frågan, som du verkar ha missuppfattat, är inte om TS körde om någon eller om vem som följde vem. Frågan är varför föraren i den blå bilen, som faktiskt hade ett val, betedde sig på ett sådant sätt att han med stor sannolikhet kunde ha blivit påkörd bakifrån av någon, om inte av TS så av någon annan.

Svara nu inte med en kommentar att TS skulle ha stannat hemma från jobbet den dagen buhu buhu blä blä. Du sitter ju oskadad än så länge. Men att själv befinna sig i en relativt säker position och orsaka livsfara för andra behöver man inte sätta sig i en bil för. Om någon släpper ett stort klippblock på motorvägen från en viadukt under rusningstid tror jag definitivt att han också skulle ha klarat sig utan skador. Men det, som sagt, var inte frågan.

Stackars liten, nu gråter du, vill du ha napp?
Senast redigerad av pausonKhand 2010-08-11 kl. 02:31.
Citera
2010-08-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand
Det låter som om det var en alldeles normal omkörning, men att bilen framför TS plötsligt bromsar och blockerar den enda öppningen. Normalt sett hade du haft rätt, men du glömmer att det gäller en sammanvävning av två filer. Det är inte möjligt att inte "följa efter".

Återigen glömmer du att det var en sammanvävning av två filer. Tvärnita får han ju göra hursomhelst, men att slänga sig in framför lastbilen är ett mycket bättre val än att köra rakt in i bergväggen eller vad hindret nu var för något.
Vad menar du med inte möjligt att följa efter? Det är exakt samma förutsättningar på en 2/1 väg där det övergår till en fil, som under en vanlig omkörning på en mötesväg. I detta fallet är istället de mötande bilarna ett mitträcke som dessutom är avsevärt mycket lättare att upptäcka och anpassa farten efter. Det är dessutom vanligare att 4-5 bilar kommer i ett led efter skylten att det snart går ihop har dykt upp...

Och det är inte ett dugg svårt att lägga sig bakom lastbilen, när han såg att bilen framför gjorde vad han gjorde (för han skrev att han kasta sig in och tvärnita framför lastbilen efter personbilen hade sänkt sin hastighet) kunde han istället bromsat in hårt i vänsterfilen och hamnat bakom lastbilen.
Citera
2010-08-12, 23:49
Medlem
pausonKhands avatar
Skrev TS tidigare fast jag menade acerblazerlol - en salig blanding av sen kväll och en rörig tråd - men jag tror att de flesta förstår vad jag skriver. Dessutom dristar jag mig till att bestämt påstå att jag inte är OT.

Citat:
Vad menar du med inte möjligt att följa efter? Det är exakt samma förutsättningar på en 2/1 väg där det övergår till en fil, som under en vanlig omkörning på en mötesväg.

Du missade det lilla ordet "inte". Vid en sammanvävning tvingas man in i något som kan liknas vid den senare delen av en omkörning. Det är ingen valsituation som du försöker påskina.

Citat:
I detta fallet är istället de mötande bilarna ett mitträcke som dessutom är avsevärt mycket lättare att upptäcka och anpassa farten efter.

Många antaganden utan fakta. En vilseledande jämförelse mellan, som sagt, en frivillig och en påtvingad situation. Hade acerblazerlol a priori följt en långsam bil i en farlig omkörning hade det varit en sak. Nu handlar det om en situation som snabbt blev hotande på grund av omdömeslöst och likgiltigt handlande från föraren i den blå bilen därför att han själv befann sig i relativ säkerhet.

Citat:
Och det är inte ett dugg svårt att lägga sig bakom lastbilen, när han såg att bilen framför gjorde vad han gjorde (för han skrev att han kasta sig in och tvärnita framför lastbilen efter personbilen hade sänkt sin hastighet) kunde han istället bromsat in hårt i vänsterfilen och hamnat bakom lastbilen.

Du överskattar din körskicklighet om du tror att det är en lätt manöver. Vad väljer du, att bromsa hårt framför ett fast hinder till 0 km/h, med bilar bakom dig i 110 km/h, eller att bromsa hårt bakom ett rörligt hinder till 70 km/h?

Citat:
Personbilar håller inte hastigheten. I alla fall inte de jag kört bakom och förbi på motorvägar och dylikt.

TS...
Senast redigerad av pausonKhand 2010-08-13 kl. 00:35.
Citera
2010-08-13, 02:12
Medlem
Citat:
Du missade det lilla ordet "inte". Vid en sammanvävning tvingas man in i något som kan liknas vid den senare delen av en omkörning. Det är ingen valsituation som du försöker påskina.
Man har ett val att köra om lastbilen eller inte i slutet av det tvåfiliga partiet, nu gjorde han det trots att det var en bil framför. Riskfullt just pga det som hände denna gången, det händer ofta av olika anledningar, ibland skäliga, tex en rad med bilar framför lastbilen som bromsar in för en hastighetssänkning. Vet flera sträckor där det tex går ihop från två till en fil precis innan en hastighetssänkning till 80 från 100, blir alltid samma kaos på såna ställen när det är mycket trafik.

Citat:
Många antaganden utan fakta. En vilseledande jämförelse mellan, som sagt, en frivillig och en påtvingad situation. Hade acerblazerlol a priori följt en långsam bil i en farlig omkörning hade det varit en sak. Nu handlar det om en situation som snabbt blev hotande på grund av omdömeslöst och likgiltigt handlande från föraren i den blå bilen därför att han själv befann sig i relativ säkerhet.
Antaganden utan fakta? Vad finns det att ta reda på? Vi vet att där var ett mitträcke, vi vet att de var en 2/1 väg, det skyltas ordentligt om att det ska gå ihop...

Jag lägger mig aldrig bakom en bil i en omkörning där jag kommer vara tvungen att inom kort lägga mig tillbaka i höger körfält (mao alla omkörningar som inte sker på en motorväg/längre tvåfilig väg) just för att det är farligt, jag litar inte på att personen framför kommer agera bra överhuvudtaget, tvärtom räknar jag hellre med att han kommer tvärnita när det är som minst lämpligt och då är valet lätt hurvida jag ska köra om eller inte. Uppenbarligen handlar jag rätt då jag inte hamnar i situationer som denna vi snackar om. Däremot ser jag dagligen folk som hamnar i den situationen då jag kör lastbil och är extra utsatt för såna här omkörningar. Jag får väl acceptera faktumet att jag kommer fram ett par sekunder senare än mina medtrafikanter, men jag riskerar inte få ett 60 tons ekipage upp i bakluckan iaf.

Tycker Du det är lämpligt att "följa efter" någon i såna här tillfällen?

Citat:
Du överskattar din körskicklighet om du tror att det är en lätt manöver. Vad väljer du, att bromsa hårt framför ett fast hinder till 0 km/h, med bilar bakom dig i 110 km/h, eller att bromsa hårt bakom ett rörligt hinder till 70 km/h?
Jag sa inte att något av dem är bra val, men jag vet hur lastbilars bromsar kan vara så jag hade nog hellre tagit chanserna i vänsterfältet och testa min egen bils bromsförmåga, han hade inga bilar bakom sig vad jag kan läsa ur texten, för annars hade dem varit mos i lastbilens grill/sida. Rent spontant känns det dock som det är bättre att stanna helt i slutet av vänsterfilen än köra in framför en lastbil och bromsa in hårt. Det självklara är dock att inte ta risken att hamna i den situationen, vilket faktiskt är väldigt lätt (följ inte efter som sagt...).

Citat:
TS...
?
Citera
2010-08-13, 22:17
Medlem
pausonKhands avatar
Du flyttar på målstolparna. Situationen, och tråden, utgår från det tillfälle då den blå bilen bromsar från 110 till 70 i en sammanvävning med tung trafik bakom. TS frågar varför det finns bilister som beter sig på detta viset. Du försöker istället förskjuta referensramarna till den tidpunkt flera kilometer tidigare då acerblazerlol påbörjade en fullkomligt säker och normal omkörning på en 110-väg av en lastbil som körde i 90. Varför inte hårddra och säga att TS skulle ha valt en annan väg? Inte stigit upp ur sängen den morgonen? Inte flyttat till det ställe där han bor? Som du märker blir diskussionen fullständigt meningslös och löjlig när du inte håller dig till ämnet.

Dessutom vägrar du att inse det rätta valet trots att du har klara siffror framför dig. Det du skriver om "tagit chanserna i vänsterfältet" är inget annat än en eufemism för en osäker och farlig inbromsning. Det hade varit ännu bättre om en helikopter plockat upp hela bilen direkt i farten. Tyvärr inte vidare realistiskt.

Det du gör, genom att säga "Skitsamma vems fel det är", är att bidra till en destruktiv trafikmiljö där ingen bryr sig om rätt och fel. Där det är helt okej att köra lite som man vill. Där det är helt accepterat att utsätta andra för livsfara bara för att man själv inte riskerar att drabbas.

Citat:
följ inte efter som sagt

Högre nivå är det alltså inte. Det alltid är någon annan som bär skulden till följderna av ditt farliga beteende, bara för att du sitter säker.
Citera
2010-08-14, 15:47
Medlem
Citat:
Du flyttar på målstolparna. Situationen, och tråden, utgår från det tillfälle då den blå bilen bromsar från 110 till 70 i en sammanvävning med tung trafik bakom. TS frågar varför det finns bilister som beter sig på detta viset. Du försöker istället förskjuta referensramarna till den tidpunkt flera kilometer tidigare då acerblazerlol påbörjade en fullkomligt säker och normal omkörning på en 110-väg av en lastbil som körde i 90. Varför inte hårddra och säga att TS skulle ha valt en annan väg? Inte stigit upp ur sängen den morgonen? Inte flyttat till det ställe där han bor? Som du märker blir diskussionen fullständigt meningslös och löjlig när du inte håller dig till ämnet.
För det första talar vi om acerblazerlols situation här. Han påbörjade inte en säker omkörning det redan var även trångt innan den blåa bilen började bromsa in då han var tvungen att precis innan det gick ihop slänga sig framför lastbilen (den blåa bilens närvaro ändrade inte farten på lastbilen till en högre). En säker omkörning ska inte innefatta att man ska slänga sig in nån meter framför lastbilen precis innan det går ihop från två filer till en fil.

Citat:
Dessutom vägrar du att inse det rätta valet trots att du har klara siffror framför dig. Det du skriver om "tagit chanserna i vänsterfältet" är inget annat än en eufemism för en osäker och farlig inbromsning. Det hade varit ännu bättre om en helikopter plockat upp hela bilen direkt i farten. Tyvärr inte vidare realistiskt.
Hade denna situationen uppstått om han hade avstått från att köra om då en annan bil redan var på väg om och vägens två filiga sträcka började ta slut? Observera att denna fråga bara kan svaras med antingen Ja eller Nej Hur du än vrider och vänder på det tog han en risk.

Citat:
Det du gör, genom att säga "Skitsamma vems fel det är", är att bidra till en destruktiv trafikmiljö där ingen bryr sig om rätt och fel. Där det är helt okej att köra lite som man vill. Där det är helt accepterat att utsätta andra för livsfara bara för att man själv inte riskerar att drabbas.

Högre nivå är det alltså inte. Det alltid är någon annan som bär skulden till följderna av ditt farliga beteende, bara för att du sitter säker.
Väljer du att medvetet misstolka vad jag skriver? Skitsamma vems fel det är, för det gör ändå ont att krocka. Detta framgår tydligt ur det jag skrev om man inte medvetet väljer att misstolka det. Jag börjar tro att du helt enkelt trollar här. Av nån anledning citerar du mig från andra trådar också, så antagligen verkar jag ha gjort dig lite sur nån gång och nu är detta något sätt att jävlas? Vad du än försöker göra funkar det iaf inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in