2008-11-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
Det är alltid en Audi. Audiförare är generellt ena j-vla svin i trafiken. På en 110-väg har jag en laglig rätt att i 110 km/h använda vänsterfilen till att köra om någon som ligger i 90 km/h i högerfilen. Jag har däremot inte en laglig rätt att göra den omkörningen i 130 eller 140. Därför gör jag den i 110. Och varje jävla gång kommer en Audi upp bakifrån och lägger sig två meter ifrån min kofångare, blinkar med helljus, svänger ännu mer ut åt vänster etc, och försöker på alla vis få mig att flytta mig. Trots att det inte är möjligt, jag har ju en bil i högerfilen som jag håller på att köra om. Och jag tänker absolut inte köra 111 km/h eller fortare eftersom det är mot lagen.
Vad är det som gör Audiägare så j-vla blåsta?
Och varför tar polisen aldrig folk för att de ligger för nära bakom? Det är också olagligt (vårdslöshet i trafik).
Men samtidigt ska du visa väjningsplikt mot trafiken som redan är i vänsterfilen (läs audin), även om han håller 150 knyck. Så är ju inte fallet om han kommer ifatt dig...
Citera
2008-11-04, 21:16
Medlem
Bad_ass_Saints avatar
Citat:
Nej det är det inte. Det är bättre om de som kör för fort slutar med det och håller sig inom gränserna. Det är inte jag som gör fel här. Det är de som kör för fort som gör fel. Man kan tycka vad man vill om hastighetsbegränsningarna men så länge de är vad de är så gör man fel om man kör för fort. Då är det inte den som kör lagligt som ska anpassa sig. Det är de som kör olagligt som ska anpassa sig. Bara för att flera begår samma lagbrott betyder det inte att det är mindre olagligt. Det betyder bara att det är fler som begår brott. Om de slutar begå brott och håller sig till hastighetsbegränsningen kommer trafiken att flyta alldeles utmärkt.

Låt mig gissa, du har aldrig kört bil i Stockholm.

Mer nitisk kärring har fan aldrig hört talas om. Har du lagboken som huvudkudde?
Citera
2008-11-04, 21:28
Medlem
Citat:
Rätt men fel. I trafiken ska man anpassa sig efter rådande trafiksituation, väglag etc. Men INTE i strid med gällande lagstiftning. Dvs, kör folk för fort så är det de som ska anpassa sig. Inte de som håller laglig fart. Det är inget konstigare än om folk skulle börja köra mot rött i en korsning. Det är de som kör mot rött som ska ge fan i det och anpassa sig till trafiksignalen istället för rätta sig efter sitt dåliga tålamod, det är inte de som kör på grönt tvärs över gatan som ska anpassa sig.

Men om nån dundrar på för fullt och kör mot rött så stannar du väl och släpper fram honom för att undvika en krock? Också en anpassning även om det inte är i riktigt samma liga. Finns även massor av korsningar där högerregeln gäller, men där en väg har blivit inoficiell huvudled. Hävdar man sin rätt där kan det leda till att den som egentligen gör fel måste tvärnita och kanske kör på dig eller blir påkörd bakifrån. Där får man också läsa av situationen och vänta även om man har lagen på sin sida om man kör.
Att gasa på under en omkörning så att man hamnar över hastighetsbegränsningen kan vara bra för trafiksäkerheten även om det är mot lagen. Det finns många som vill köra fortare än skyltad hastighet och det hjälper alla i trafiken om du underlättar för dom att ta sig fram. Kör med huvudet istället för att slaviskt följa lagparagraferna.
Citera
2008-11-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men samtidigt ska du visa väjningsplikt mot trafiken som redan är i vänsterfilen (läs audin), även om han håller 150 knyck. Så är ju inte fallet om han kommer ifatt dig...

Man har INTE väjningsplikt gentemot någon som kommer BAKIFRÅN. Det är i själva verket HAN som har väjningsplikt gentemot mig i det fallet. Gör om, gör rätt.
Citera
2008-11-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
Men om nån dundrar på för fullt och kör mot rött så stannar du väl och släpper fram honom för att undvika en krock? Också en anpassning även om det inte är i riktigt samma liga. Finns även massor av korsningar där högerregeln gäller, men där en väg har blivit inoficiell huvudled. Hävdar man sin rätt där kan det leda till att den som egentligen gör fel måste tvärnita och kanske kör på dig eller blir påkörd bakifrån. Där får man också läsa av situationen och vänta även om man har lagen på sin sida om man kör.
Att gasa på under en omkörning så att man hamnar över hastighetsbegränsningen kan vara bra för trafiksäkerheten även om det är mot lagen. Det finns många som vill köra fortare än skyltad hastighet och det hjälper alla i trafiken om du underlättar för dom att ta sig fram. Kör med huvudet istället för att slaviskt följa lagparagraferna.

Gör man det och det smäller, gissa vem som får stå med röda öron framför domaren då. Den som gjort rätt enligt lagboken eller den som brutit mot trafikreglerna från början?
Citera
2008-11-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
Det finns många som vill köra fortare än skyltad hastighet och det hjälper alla i trafiken om du underlättar för dom att ta sig fram. Kör med huvudet istället för att slaviskt följa lagparagraferna.

Det finns många som vill tränga sig i köer också. Släpper du förbi dem bara för att de vill förbi och tror du att samhället blir bättre om folk anpassar sig efter det beteendet och skiter i köer och annan ordning bara för att enstaka vill det? Det är INTE de som håller hastighetsbegränsningarna som förstör trafikrytmen, det är de som bryter mot trafikreglerna och kör för fort som förstör trafikrytmen för alla andra. På samma vis som det är de som snattar som gör att priserna går upp för alla andra och på samma vis som det är de som tränger sig i köers fel att det blir kaos framme i kassan. Inte de som betalar för sina varor eller står i kö enligt konstens alla regler. Fatta någon gång.
Citera
2008-11-04, 22:09
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Man har INTE väjningsplikt gentemot någon som kommer BAKIFRÅN. Det är i själva verket HAN som har väjningsplikt gentemot mig i det fallet. Gör om, gör rätt.
Om det är fråga om att du gör ett filbyte så har du absolut väjningsplikt inför trafik som kommer i den filen, jo.
Citera
2008-11-04, 22:11
Medlem
Citat:
Om du flyttar dig från högerfilen till vänsterfilen för att göra en omkörning ska du först kolla så att det inte kommer någon i vänsterfilen redan, även om det är en audi i 150 knyck så ska du släppa förbi han först.

Du ska inte ligga i vänsterfilen om det är ledigt i högerfilen.

Så jag förstår inte hur du kan få så jäkla många bilar bakom dig om du följer de reglerna.

jag misstänker helt enkelt att du leker polis och lägger dig i vänsterfilen på 110 prick bara för att stoppa trafiken, trots att det är ledigt i högerfilen.
Citera
2008-11-04, 22:20
Medlem
Chippen85s avatar
Citat:
Om du flyttar dig från högerfilen till vänsterfilen för att göra en omkörning ska du först kolla så att det inte kommer någon i vänsterfilen redan, även om det är en audi i 150 knyck så ska du släppa förbi han först.

Du ska inte ligga i vänsterfilen om det är ledigt i högerfilen.

Så jag förstår inte hur du kan få så jäkla många bilar bakom dig om du följer de reglerna.

jag misstänker helt enkelt att du leker polis och lägger dig i vänsterfilen på 110 prick bara för att stoppa trafiken, trots att det är ledigt i högerfilen.

fyfan för såna.
det är tre filer .. vänster o mitten är full höger är tom. vafan är folk rädda för att köra på höger fil. alltid samma sak fan. jag har nu börjat köra om i högerfil orkar inte slicka arslen med bilen.

håll er till höger förfan.

ps jag äger audi ha ha ha ses i trafiken
Citera
2008-11-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om det är fråga om att du gör ett filbyte så har du absolut väjningsplikt inför trafik som kommer i den filen, jo.

Ja, jag har väjningsplikt för trafik som kommer i den filen så långt bakåt som är rimligt att anta krävs för att jag ska kunna köra om i lagstadgad hastighet om bilarna i den filen håller lagstadgad hastighet. Jag har absolut inte väjningsplikt gentemot bilar som befinner sig en kilometer bakåt men som kommer i 150 knyck och därför kommer ikapp mig medan jag i 110 kör om en långtradare som håller 100. Hade audin som håller 150 hållit 110 hade det inte varit något problem. Men eftersom han alltid håller 150 så uppstår ett problem, inte pga mig utan pga att han håller för hög hastighet. Jag beaktar min väjningsplikt men han beaktar inte sin plikt att hålla hastighet, hålla avstånd och inte utsätta sina medtrafikanter för fara. Vad hände med trafiksyndarens plikter?
Citera
2008-11-04, 22:35
Medlem
Citat:

Aldrig någonsin gjort och kommer aldrig att göra. Försök inte skylla problemet på mig. Jag ligger inte i vänsterfilen. Det är nämligen inte ett bra trafikbeteende att ligga där. Jag använder vänsterfilen till att köra om, vilket är ett korrekt beteende. Dessvärre spenderar en genomsnittlig audi 95% av sin tid i den filen. Vilket också är fel men ett mindre fel än att köra för fort så jag koncentrerar mig på den biten. Men helt klart är ju att hade de hållit sig till hastighetsbegränsningarna så hade de inte behövt ligga i vänsterfilen lika mycket som de gör. Och trafiken hade flytit på bra.
Citera
2008-11-04, 22:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Aldrig någonsin gjort och kommer aldrig att göra. Försök inte skylla problemet på mig. Jag ligger inte i vänsterfilen. Det är nämligen inte ett bra trafikbeteende att ligga där. Jag använder vänsterfilen till att köra om, vilket är ett korrekt beteende. Dessvärre spenderar en genomsnittlig audi 95% av sin tid i den filen. Vilket också är fel men ett mindre fel än att köra för fort så jag koncentrerar mig på den biten. Men helt klart är ju att hade de hållit sig till hastighetsbegränsningarna så hade de inte behövt ligga i vänsterfilen lika mycket som de gör. Och trafiken hade flytit på bra.
Varför mår du så påtagligt dåligt över att folk överskrider hastighetsbegränsningarna? Är det något i din barndom? Du verkar inte vara i balans.
Vilka fasansfulla följder anser du att det får om vissa kör 10-15 km/h för fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in