Jag kör nästan alltid precis på hastighetsgränsen.
Enda gångerna man kör lite fortare är när man kanske är ensam på nån 30 km/h grusväg mitt i skogen som man känner väl till, och på kvällen och ingen trafik finns. Eller om trafiken är tät och trafikrytmen är 5 km/h över hastighetsgränsen, händer nån gång ibland. Bättre att följa trafik-harmonin än att bli nån vägpropp i tät trafik.
Tycker hastighetsgränserna är nästan alltid rätt satta. Ibland är man på vissa humör, och annars inte, och kör man efter humöret och känslan är det lätt att man drar iväg åt h-e för fort utan att tankarna på konsekvenser infinner sig, bara för 'det känns rätt i ögonblicket'. Eller kör onödigt sakta, eller så. Samma som fartblindhet, man tror sig köra på ett visst sätt, fastän man inte gör det.
Kollar jag på hastigheten och mätaren och ligger rätt, då vet jag att jag ligger rätt i förhållande till alla omgivande faktorer. Och jag vet att jag inte är offer för en missvisande känsla, här och nu. Det går fort nog för att inte slösa tid, man irriterar inga andra trafikanter, samtidigt som man har framförsikt, hinner reagera för det mesta oförutsett som kan hända, man behöver inte sitta och vara hetsig eller 'reaktionssnabb' och på spänn för oförutsedda saker, behöver inte ens fundera på fartkameror eller byling, man vet att man kör bilen på ett sätt bilen mår okej av i långa loppet, man kan bara slappna av och känna att allt är lugnt och bra, lyssna på musik, och då tänker man rationellt och logiskt med.
Då finns det utrymme att fundera på vad man ska göra- och gå igenom vad som händer när man kommer fram, om man är på väg till möte eller ska hålla föredrag eller nåt sånt.
Kör man så, då vet även att trafiken man behöver reagera på (fart-dårar) kommer enbart bakifrån. Kör man däremot själv fortare än trafikrytmen eller alla andra, då måste man åka slalom hela förbannade tiden, fastnar alltid bakom nån lastbil/tankbil och blir ännu mer stressad, PLUS hålla koll bakåt med, ifall någon ännu värre fart-idiot kommer farandes mot en, eller bylingen ligger efter osv. Kör man fort kan man även riskera att någon person ger sig på att 'brake-checka' en, eller svänga ut häftigt framför en, för att markera osv. Då känns det ju ännu mindre bra, blir bara arg och mer stressad.
All statistik visar ju att hög hastighet är nästan alltid största anledningen för olyckor och tillbud samt obalanserade förare.
Senast redigerad av Robbinist 2023-02-03 kl. 10:54.