2023-02-03, 10:29
Medlem
Skönt att höra att folk håller hastighetsbegränsningen och kör säkert istället för som idioter. Hellre 5 km/h under gränsen än över.
Citera
2023-02-03, 10:36
Medlem
Freebops avatar
Tumregeln är att alltid köra 20-30km/h över hastighetsgränsen. Men de förstår inte idioterna som kör bil i det här landet
Citera
2023-02-03, 10:39
Medlem
Har inga problem med att folk håller hastigheten(även om det inte är ovanligt att jag kör lite fortare själv) däremot folk som ligger i vänsterfiler trots att där inte är några bilar i höger bara för att blockera, dom är #¤"¤34

Och även folk som trots bra väglag ligger 15-20 km/h under hastighetsgränsen. Ibland i vänsterfilen dessutom. Dom är irriterande. Men vafan. Mycket är irriterande i livet, det får man tåla. Du får stå ut med nötterna ett litet tag medans du ligger bakom dom. Dom måste stå ut med att vara ett pucko hela livet, det måste ju vara det bästa straffet för dom.
Citera
2023-02-03, 10:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är TS inställning som är fel. Något när man sitter i en bil gör att man ser alla andra bilister som fiender, en känsla jag också har men som jag aldrig förstått, och den gör att man ignorerar de 100 olika anledningar som andra har att köra långsamt. T.ex att de har hundar eller barn i bilen, att man är vilse, att man har nytt körkort, att sikten är dålig pga smutsig ruta, inte vet jag. Dessutom är det väl 2000 kr i böter om man tas av polisen 10 km för fort, och en del vägrar därför av vettig anledning att bryta mot lagen. Att köra snabbare än skylten visar är ett lagbrott.
Citera
2023-02-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jag irriterar mig på alla väglusar ute i trafiken. Paragrafryttare som alltid måste hålla exakt den skyltade hastigheten även fast väglaget och vädret tillåter mer. Varför måste ni köra så jävla sävligt? Man blir galen på alla dessa förbannade 60 och 80 sträckor där man lätt kan köra 20-30 fortare men hamnar bakom nån jävla väglus som absolut måste hålla exakt skyltad hastighet. Ni måste ha ett jävligt dåligt sexliv!

För jag inte vill ha böter och bli av med körkortet, jävla pajas.
Citera
2023-02-03, 10:48
Medlem
Jag kör nästan alltid precis på hastighetsgränsen.

Enda gångerna man kör lite fortare är när man kanske är ensam på nån 30 km/h grusväg mitt i skogen som man känner väl till, och på kvällen och ingen trafik finns. Eller om trafiken är tät och trafikrytmen är 5 km/h över hastighetsgränsen, händer nån gång ibland. Bättre att följa trafik-harmonin än att bli nån vägpropp i tät trafik.

Tycker hastighetsgränserna är nästan alltid rätt satta. Ibland är man på vissa humör, och annars inte, och kör man efter humöret och känslan är det lätt att man drar iväg åt h-e för fort utan att tankarna på konsekvenser infinner sig, bara för 'det känns rätt i ögonblicket'. Eller kör onödigt sakta, eller så. Samma som fartblindhet, man tror sig köra på ett visst sätt, fastän man inte gör det.

Kollar jag på hastigheten och mätaren och ligger rätt, då vet jag att jag ligger rätt i förhållande till alla omgivande faktorer. Och jag vet att jag inte är offer för en missvisande känsla, här och nu. Det går fort nog för att inte slösa tid, man irriterar inga andra trafikanter, samtidigt som man har framförsikt, hinner reagera för det mesta oförutsett som kan hända, man behöver inte sitta och vara hetsig eller 'reaktionssnabb' och på spänn för oförutsedda saker, behöver inte ens fundera på fartkameror eller byling, man vet att man kör bilen på ett sätt bilen mår okej av i långa loppet, man kan bara slappna av och känna att allt är lugnt och bra, lyssna på musik, och då tänker man rationellt och logiskt med.

Då finns det utrymme att fundera på vad man ska göra- och gå igenom vad som händer när man kommer fram, om man är på väg till möte eller ska hålla föredrag eller nåt sånt.

Kör man så, då vet även att trafiken man behöver reagera på (fart-dårar) kommer enbart bakifrån. Kör man däremot själv fortare än trafikrytmen eller alla andra, då måste man åka slalom hela förbannade tiden, fastnar alltid bakom nån lastbil/tankbil och blir ännu mer stressad, PLUS hålla koll bakåt med, ifall någon ännu värre fart-idiot kommer farandes mot en, eller bylingen ligger efter osv. Kör man fort kan man även riskera att någon person ger sig på att 'brake-checka' en, eller svänga ut häftigt framför en, för att markera osv. Då känns det ju ännu mindre bra, blir bara arg och mer stressad.

All statistik visar ju att hög hastighet är nästan alltid största anledningen för olyckor och tillbud samt obalanserade förare.
Senast redigerad av Robbinist 2023-02-03 kl. 10:54.
Citera
2023-02-03, 10:55
Avslutad
Citat:
Och alla sitter som hjärndöda zombies och stirrar in i mobilen. Du får inte tänka eller fatta beslut själv - det gör staten åt dig! 1984 i ett nötskal.
Man är rätt jävla hjärnbegränsad om man tror att alla som ser fordon som ren transport och inte har lust att riskera böter inte kan tänka själv.

Hur kom du fram till denna geniala tanke? Tänkte du att om de klarade av att tänka själva så skulle de naturligtvis resonera exakt som du i alla frågor?
Citera
2023-02-03, 11:06
Medlem
tegelpanna123s avatar
För mig är det en fråga om böter och på sikt körkortsåterkallelse. Utan körkort är jag rökt i och med jobbet. Dessutom har jag i princip aldrig bråttom. 40-sträckorna suger men det är rätt mycket som suger i livet bl.a. sällskapssjuka bil”förare” som ligger dikt an i arslet på en, jag gissar att ts tillhör den kategorin..
Citera
2023-02-03, 11:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Brutalt glad att jag höll hastigheten på först en 50 sträcka där ett barn snubblade ut i vägen och precis lyckades veja och stanna på ett säkert sätt.
Samma på en 70 sträcka där det kom en elg upp på vägbanan. Hade jag kört 10 km snabbar hade jag haft den på huven. 20 km snabbqr genom vindrutan förmodar jag.
Jag har stor respekt för hastighetsgränser förutom möjligen på motorväg där risken för barn, vilt och korsande trafik är minimal.
Böter är tirst, någon annas död ännu tristare, min egen död förmodligen tirstast av allt jag kan tänka mig. Därav paragrafryttare i trafiken.
Citera
2023-02-03, 11:08
Medlem
kevinhoflands avatar
Lär dig köra om så slipper du detta.
Citera
2023-02-03, 11:14
Medlem
Ser ut att vara en hejadunks tråd för sådana som antingen kör; vita skåpbilar, audi eller bmw.
Senast redigerad av Bosun 2023-02-03 kl. 11:21.
Citera
2023-02-03, 11:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag irriterar mig på alla väglusar ute i trafiken. Paragrafryttare som alltid måste hålla exakt den skyltade hastigheten även fast väglaget och vädret tillåter mer. Varför måste ni köra så jävla sävligt? Man blir galen på alla dessa förbannade 60 och 80 sträckor där man lätt kan köra 20-30 fortare men hamnar bakom nån jävla väglus som absolut måste hålla exakt skyltad hastighet. Ni måste ha ett jävligt dåligt sexliv!

Så länge det finns stressade idioter som du kommer jag ligga strax under tillåten hastighet på alla vägar och njuta av att ha er i arslet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in