2022-12-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Känner du till Linköping?
Infart mellan Tornby/Skäggetorp?
På en kort sträcka är det tvåfiligt med två riktigt tvära rondeller för långtradare.
Ofta ser jag reptilhjärnor😉 i långtradare i högerfil som blinkar vänster när de ska in i rondellerna. Vissa av dem fortsätter rakt fram i rondellen till råga på allt.
Nu har jag lärt mig utan deras blink att inte lägga mig i vänsterfil oavsett om jag inte med säkerhet vet att jag inte blir klämd.
Tyvärr finns det fortfarande gott om Nobelpristagare som använder tuta om man då råkar lägga sig snett bakom i vänsterfil då de hindras att lägga sig i den där livsviktiga luckan där de sparar tre sekunder av sitt liv genom att hindra långtradaren att köra ut.
Mycket korkat av dessa långtradarchaffisar att blinka vänster där😂

Känner inte till just den platsen du beskriver, många år sedan jag gästade Linköping.
Är inte helt säker på hur jag ska tolka ditt inlägg, som ironiskt om VB just där, eller som en klagan på att de VB där. Men tror du menar att det där finns fog för tradarförarna att varsla om att det är dumt att ta vänsterfilen upp på deras sida då de strax kan behöva det extra utrymmet när de ska böja sig genom den trafikplatsen?
Citera
2022-12-12, 12:35
Avslutad
Citat:
Jag begrep vad du skrev. Jag har även begripit all skit du skrivit och min slutsats är att du tillhör begåvningsreserven då ditt resonemang utgår från att, du sa det först så du är den smarta. Tyvärr för ditt ego så uppvisar du inga tecken på någon vidare intelligens.
Nej du begrep inte. Din synapser fick fnatt i skallen då jag påminde dig om att en väjningspliktsskylt betyer just VÄJNINGSPLIKT och att man inte behöver kommunicera med nån som har väjningsplikt om hur man ska lösa situationen. Det är reglerat i lagtexten och plikt betyder att man är skyldig att se upp och väja.

Du hade aldrig tänkt den tanken utan tror att trafiken generellt flyter för att folk åker runt och "kommunicerar med varandra" och fattar beslut där och då hur en situation ska lösas. DÄrav ditt förvirrade svar.

Tänk va! vi har ett regelverk även i trafiken! fantastiskt än då va. du kan sluta helljusblinka, hytta med näven och tuta för att köra bil.
Citera
2022-12-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Den här diskussionen har vi nog haft till leda i den stora rondelltråden och finner det rätt ointressant att återigen länka till trafikverket skrifter och länkar där man förklarar "körning i cirkulation"

Trafikverket visar endast vad som är minsta krav, inte att man inte får VB för att vara extra tydlig.

Jag kan fråga dig vad du tycker om att en bil framför dig på en smal väg börjar sakta farten och bromsa för att sen bara stanna så du blir stående bakom och undrar vad han framför pysslar med, för inga blinkers användes. Sen öppnas passagerardörren och någon tar god tid på sig att komma ur. Gjorde föraren i bilen framför någon miss när denne stannade utmed trottoar/vägkant? Vad skulle denne ha gjort mer menar du…?
Citera
2022-12-12, 12:38
Medlem
Folk (främst i Norge) som skal "täta luckan" på motorväg när man själv tar höger körfält där det är en lång lucka (för att man inte skal ligga onödigt i vänsterfilen och för att skapa bättre trafikflöde).
När man sen blinkar vänster för att köra om bilen man kommit ikapp i höger körfält så skal idioten i vänsterfältet (som också borde ha lagt sig i höger körfält) gasa för att täta luckan istället för att släppa in mig. I Norge kör 80% på detta vis och det har den effekten att nästan alla ligger i vänsterfältet hela tiden. I Norge har man haft motorvägar i ca 20 år och är helt kassa på motorvägskörning.
Citera
2022-12-12, 12:39
Medlem
systems avatar
Jag låter mig för första gången skriva i denna tråd.

Jag är människa och därmed inte perfekt = jag kan därför också göra misstag.

Men det jag stör mig på mest är när andra trafikanter struntar i att använda sina körriktningsvisare. (”Blinkers”, för er yngre läsaere.)

Hur många gånger har jag inte närmat mig en cirkulationsplats (”rondell”) och stannat - helt i önödan - bara för att en bilist glömt att blinka höger då den ska ut innan mig.

Så.
Jävla.
Störande.

Nu är jag av fredsam natur, men oj vad jag ibland vill sätta efter dessa trafikmarodörer och krossa varenda jävla blinkersljus de har. De använder ju ändå inte dessa.

Detta kan översättas till andra tillfällen då bilister totalt skiter i att använda körriktningsvisare.
Citera
2022-12-12, 13:26
Medlem
Citat:
Nu har du briljerat med reptilhjärna vid flertal tillfällen. Ändå klarar du inte av att kommunicera med andra när du är så fokuserad på din egna körning.

Tror du missade vad ämnet handlar om.

Du har fel. Senast jag gick handledarkurs på en bilskola så lärde de ut att vänsterblink var något vi skulle lära våra elever. I Linköping har vi massor av efterblivna poliser.

Då gissar jag man inte ska välja eran trafikskola 👍
Citera
2022-12-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost

Trafikskolorna är vanligen anslutna till STR och skall därmed följa en bestämd läroplan, där alltså VB i rondell ingår.
Citera
2022-12-12, 14:08
Medlem
Mlyrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag låter mig för första gången skriva i denna tråd.

Jag är människa och därmed inte perfekt = jag kan därför också göra misstag.

Men det jag stör mig på mest är när andra trafikanter struntar i att använda sina körriktningsvisare. (”Blinkers”, för er yngre läsaere.)

Hur många gånger har jag inte närmat mig en cirkulationsplats (”rondell”) och stannat - helt i önödan - bara för att en bilist glömt att blinka höger då den ska ut innan mig.

Så.
Jävla.
Störande.

Nu är jag av fredsam natur, men oj vad jag ibland vill sätta efter dessa trafikmarodörer och krossa varenda jävla blinkersljus de har. De använder ju ändå inte dessa.

Detta kan översättas till andra tillfällen då bilister totalt skiter i att använda körriktningsvisare.

Ja det är störande. Jag själv glömmer aldrig att blinka men har märkt att mina blinkers slås av ibland när jag vrider ratten lite för mycket (eller för lite?) åt ett håll. Oftast märker jag det och slår på dom igen men inte alltid.
Citera
2022-12-12, 14:33
Avslutad
Trafikverket rekommenderar aldrig nån att blinka vänster i en cirkulationsplats för annat än filbyte. Finns ingen logik att blinka vänster om man inte åker gräsklippartraktor och ska upp och klippa gräset i mitten. blinkar du vänster för signalerar du att du antingen är obildad, gräsklippare eller senildement.
Citera
2022-12-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Känner inte till just den platsen du beskriver, många år sedan jag gästade Linköping.
Är inte helt säker på hur jag ska tolka ditt inlägg, som ironiskt om VB just där, eller som en klagan på att de VB där. Men tror du menar att det där finns fog för tradarförarna att varsla om att det är dumt att ta vänsterfilen upp på deras sida då de strax kan behöva det extra utrymmet när de ska böja sig genom den trafikplatsen?
Helt ironiskt.
Jag själv blinkar inte vänster mer än vid några få tillfällen. Men om det hjälper så är det självklart.
Citera
2022-12-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarost
Näe, välj Alibabbas bilskola där de lär ut full stress utan visad hänsyn.
Citat:
Nej du begrep inte. Din synapser fick fnatt i skallen då jag påminde dig om att en väjningspliktsskylt betyer just VÄJNINGSPLIKT och att man inte behöver kommunicera med nån som har väjningsplikt om hur man ska lösa situationen. Det är reglerat i lagtexten och plikt betyder att man är skyldig att se upp och väja.

Du hade aldrig tänkt den tanken utan tror att trafiken generellt flyter för att folk åker runt och "kommunicerar med varandra" och fattar beslut där och då hur en situation ska lösas. DÄrav ditt förvirrade svar.

Tänk va! vi har ett regelverk även i trafiken! fantastiskt än då va. du kan sluta helljusblinka, hytta med näven och tuta för att köra bil.
Jag vet fortfarande precis vad som gäller. Men du har redan visat att det är du, inte jag som behöver stort fokus för att köra rondell då det var just det jag bemötte. Något du ännu inte har klarat att bemöta.
Citat:
Trafikverket rekommenderar aldrig nån att blinka vänster i en cirkulationsplats för annat än filbyte. Finns ingen logik att blinka vänster om man inte åker gräsklippartraktor och ska upp och klippa gräset i mitten. blinkar du vänster för signalerar du att du antingen är obildad, gräsklippare eller senildement.
Ja, och i en tvåfilg rondell så byter man ofta fil när man ska till tredje avfarten.
Citera
2022-12-12, 21:27
Medlem
Citat:
Näe, välj Alibabbas bilskola där de lär ut full stress utan visad hänsyn.

Jag vet fortfarande precis vad som gäller. Men du har redan visat att det är du, inte jag som behöver stort fokus för att köra rondell då det var just det jag bemötte. Något du ännu inte har klarat att bemöta.

Ja, och i en tvåfilg rondell så byter man ofta fil när man ska till tredje avfarten.

Ja de vet iallafall att det heter TRAFIKSKOLA och inte BILSKOLA 😂 Sluta trolla nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in