2020-01-12, 11:51
Medlem
Brunbeverns avatar
Att folk inte blinkar ut ur rondellen även om de "ska" göra det, blir inte jag särskilt störd på. Mer störigt är det när folk som ska svänga höger direkt i rondellen inte blinkar, för det är bara slappt och saboterar bara för andra. Har många gånger fått stanna upp bilen helt i onödan när jag ska in i rondellen på grund av såna människor. Många av er kommer förstås argumentera för att samma effekt blir av att folk inte blinkar ur rondellen, fast om någon inte blinkar höger tar man för givet att de ska rakt fram, vilket man inte gör med folk i rondellen som ska blinka ut.

Angående de som kör för nära en, det jag ogillar med dem förutom att de kör för nära är orsakerna till det, exempelvis:
1. De är ofta inte ens snabba själva, men ska ändå köra överdrivet nära. Varför?

2. Relaterat till punkt 1, när man har folk framför sig är de långsamma som tusan, men så fort de är bakom en så ska de helt plötsligt bli stressade. Jag håller såklart avståndet ändå även om de är långsamma framför, det är mer principen att de bara ska vara så stressade så fort de är bakom.

3. De kommer inte fram snabbare, så vad är meningen. Personen framför kanske inte kan köra fortare heller eller bara inte vill riskera böter.

4. De vägrar köra om när de får stora chanser till det. Om man inte vågar/kan köra om så ska man inte köra för nära heller. Visa hänsyn eller kör om, är inte svårare än så.

5. Det är fundamentalt provocerande att göra det, ingen hade gjort det utanför bilen så varför ska man göra det bara för att man är i bilen? Prova gå 1 dm bakom en annan människa hela tiden och se hur den personen reagerar till slut. Ni hade inte vågat, för då är ni inte skyddade såklart.

6. Man själv som trafikant kan inte göra något för att "korrigera" misstaget av idioten bakom. Om jag ser någon göra något idiotiskt framför mig så kan jag väja eller något annat för att kompensera. Men att någon är bakom och trycker kan man som trafikant framför inte göra något åt.

7. Störningsmoment i trafiken som händer, exempelvis att någon gör något idiotiskt, hindrar trafiken, slänger om ratten så folk får bromsa in och allehanda misstag... Det är saker som får en att konstatera "vad fan gör den där" lite snabbt för att sedan kunna köra vidare. Men när någon idiot trycker bakom en och följer efter en, då blir det en konstant stressor och irritationsobjekt som ligger där en lång stund.

8. En sak hade det varit om man varit en långsam jävel, men även om man håller normal hastighet eller över hastigheten så kör de nära. Varför ska en annan idiot försöka diktera vilken hastighet andra ska ha, om de redan håller normal hastighet?

Skulle kunna säga fler saker om det. Kom ihåg bara att så fort ni kör väldigt nära någon, inte minst helt i onödan, så vill personen framför er antagligen slå ihjäl er. Bara att ni inte ser det och personen kan inte göra något för att ni är i farten.
Citera
2020-01-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Verkligen? Tycker du det inte är något problem att där kommer ett miffo i ytterfilen när han skall svänga vänster? Å andra sidan kanske det inte är ett problem då man ändå inte får lämna rondellen direkt från innerfilen (och så har vi ett practical joke de kör med oss när de har två körfält in till rondellen som bägge har rakt-fram-pilar i asfalten).

Givetvis får man lämna rondellen direkt från innerfilen, det är fullt lovligt, och t o m syftet när man har t ex dubbla filer in, igenom, och ut från rondellerna. För att man då ska kunna ha ett större trafikflöde.

Dock är det såklart ett problem att det är tillåtet att köra yttervarv hela vägen runt utan att det är krav på att ge signal om sina intentioner. Man får, och verkligen bör ge VB i sådana situationer, inte minst för sin egen skull. Därför att det i sådana situationer är mycket lätt att folk i innerfilen som ska ut på nästa inte hinner med att korrigera när de upptäcker att den i yttern utanför dem inte skulle ut där folk vanligen förväntas köra ut.

Där ser vi alltså ett mycket bra exempel på hur viktigt det är att vara köra aktivt, men defensivt i trafiken, och helst vara övertydlig med bilens ”kroppsspråk” och signalgivning. Så att risken för missförstånd blir minst möjlig.
Citera
2020-01-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis får man lämna rondellen direkt från innerfilen, det är fullt lovligt, och t o m syftet när man har t ex dubbla filer in, igenom, och ut från rondellerna. För att man då ska kunna ha ett större trafikflöde.

Dock är det såklart ett problem att det är tillåtet att köra yttervarv hela vägen runt utan att det är krav på att ge signal om sina intentioner. Man får, och verkligen bör ge VB i sådana situationer, inte minst för sin egen skull. Därför att det i sådana situationer är mycket lätt att folk i innerfilen som ska ut på nästa inte hinner med att korrigera när de upptäcker att den i yttern utanför dem inte skulle ut där folk vanligen förväntas köra ut.

Där ser vi alltså ett mycket bra exempel på hur viktigt det är att vara köra aktivt, men defensivt i trafiken, och helst vara övertydlig med bilens ”kroppsspråk” och signalgivning. Så att risken för missförstånd blir minst möjlig.

Jag kan hålla med om att syftet med rondeller med flera filer är just de, isht de som jag hänvisade till som har dubbla filer in för rakt-fram-färd och dubbla ut. Hur skulle man annars kunna köra två i bredd som bägge skall rakt fram?

Haken är att trafikförordningen kan tolkas som att detta trots syftet med utformningen av rondellen inte är tillåtet (3kap 25pg: "Där körbanan före en vägkorsning har två eller flera körfält i samma färdriktning skall föraren i god tid placera sitt fordon i körfältet längst till höger om föraren skall svänga till höger, och i körfältet längst till vänster om han eller hon skall svänga till vänster. Vid färd rakt fram skall föraren placera fordonet i det körfält som är lämpligast med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden."). Å andra sidan kan man tolka det som att man skall ligga i ytterfilen om man inte gör en omkörning?!!

Hursomhelst kontentan av det du påstår är att om en bil kommer i innerfilen och blinkar höger kan inte bilisten som skall in i rondellen efter utfarten ta för givet att högerblinket är för att signalera att man skall lämna rondellen. Han kan ENDAST ta det faktum att du styr rakt ut ur rondellen som tecken på att du avser att lämna rondellen.

Alltså ju mer man rotar i vad bestämmelserna för rondeller säger (eller rättare sagt avsaknaden av bestämmelser specifikt för rondeller) så inser man att bestämmelserna är grovt dysfunktionella och rondellerna fungerar inte pga av reglerna utan för att bilisterna faktiskt gör det bästa av situationen. Det tragiska är att man nu slänger in nya "rekommendationer" för hur man skall köra i rondeller och det medför bara mer förvirring.
Citera
2020-01-12, 18:01
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med om att syftet med rondeller med flera filer är just de, isht de som jag hänvisade till som har dubbla filer in för rakt-fram-färd och dubbla ut. Hur skulle man annars kunna köra två i bredd som bägge skall rakt fram?

Haken är att trafikförordningen kan tolkas som att detta trots syftet med utformningen av rondellen inte är tillåtet (3kap 25pg: "Där körbanan före en vägkorsning har två eller flera körfält i samma färdriktning skall föraren i god tid placera sitt fordon i körfältet längst till höger om föraren skall svänga till höger, och i körfältet längst till vänster om han eller hon skall svänga till vänster. Vid färd rakt fram skall föraren placera fordonet i det körfält som är lämpligast med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden."). Å andra sidan kan man tolka det som att man skall ligga i ytterfilen om man inte gör en omkörning?!!

Hursomhelst kontentan av det du påstår är att om en bil kommer i innerfilen och blinkar höger kan inte bilisten som skall in i rondellen efter utfarten ta för givet att högerblinket är för att signalera att man skall lämna rondellen. Han kan ENDAST ta det faktum att du styr rakt ut ur rondellen som tecken på att du avser att lämna rondellen.

Alltså ju mer man rotar i vad bestämmelserna för rondeller säger (eller rättare sagt avsaknaden av bestämmelser specifikt för rondeller) så inser man att bestämmelserna är grovt dysfunktionella och rondellerna fungerar inte pga av reglerna utan för att bilisterna faktiskt gör det bästa av situationen. Det tragiska är att man nu slänger in nya "rekommendationer" för hur man skall köra i rondeller och det medför bara mer förvirring.

Faktum är att du inte får köra in i en rondell om du ser att någon HB ut på utfarten före dig, skulle det då smälla för att denne inte gjorde som du trodde av dennes HB (snackar om både en och tvåfilig rondell nu) så blir det i första hand din skuld.
Du ska bara ta signalgivningen som en indikation, och inte köra in förrän du verkligen vet vad som sker, och att det kan göras utan att skapa hinder eller fara för dig själv eller andra, även fast de andra HB’ade.

Jag kan hålla med om att de kan tyckas finnas brister i reglerna och kraven om teckengivning etc i rondeller. Men personligen ser jag inte det som några stora problem i praktiken, så länge folk förljer de krav och möjligheter på teckengivning etc etc som vi redan har. Men när folk inte kan se längre än sin egen näsa, och hellre väljer att hitta på egna sätt att köra och ge tecken, så blir det ju inte så bra. Vi ser ju detta i princip varenda trafiktråd som finns. Där folk har fått för sig alla möjliga stolligheter, som de absolut inte fick lära sig i körskolan. Och inte sällan säger folk att de skiter i vad körskolan säger och menar att de är korkade och de själva vet bättre....
Citera
2020-01-13, 00:28
Medlem
Citat:
Men notera att i exemplet var faktiskt den som körde i rondellen "tydlig", iaf så som jag tolkar ditt resonemang. Ändå blev det missförstånd.
Ja och anledningen till att det blir så mycket missförstånd är att folk i stort är alldeles för dåliga på att använda körriktningavisare, vilket gör att allt fler förare börjar chansa. Tråkigt men sant. Man kan inte låsa sig på det enskilda fallet likt detta, utan frågan måste ses i ett större perspektiv.
Citera
2020-01-13, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja och anledningen till att det blir så mycket missförstånd är att folk i stort är alldeles för dåliga på att använda körriktningavisare, vilket gör att allt fler förare börjar chansa. Tråkigt men sant. Man kan inte låsa sig på det enskilda fallet likt detta, utan frågan måste ses i ett större perspektiv.

Hur i h*ete får du det till att anledningen till att någon som använder körriktningsvisaren lockar folk till att orsaka en olycka beror på att folk inte använder körriktningsvisare? Orsaken i exemplet är ju bland annat att personen i rondellen faktiskt använder körriktningsvisare. Problemet är att körriktningsvisaren i sig inte är speciellt säker indikation på förarens avsikt, det finns en tvetydighet som kan orsaka missförstånd. Du menar kanske att eftersom folk använder körriktningsvisare för sällan för att folk skall lära sig att det inte är något att lita på eller?
Citera
2020-01-13, 05:07
Medlem
Många saker irriterar mig i trafiken men en sak som stör mig särskilt är sådana som gör obehagligt tighta omkörningar och sprayar ner hela min bil med is/saltsörja så jag måste panikbromsa och våldsspola vindrutan för att därefter bevittna hur de svänger av motorvägen 500m senare. De sparade alltså kanske 10 sekunder på detta? Sådant är inte bra för mitt blodtryck.

Sedan stör jag mig på folk som kör med dimljus (för att det är häftigt?) men det är kanske mer biltillverkarens fel antar jag. Visst är det på väg att försvinna/integreras i den övriga belysningen? Hoppas det. Jag testade en Audi e-tron och den hade iaf automatiskt helljus som bländade av partiellt mot mötande bilar. Otroligt smart system. Ser fram emot när det blivit standard på alla bilar jag möter (om sisådär 20-30 år, haha).
Citera
2020-01-13, 06:57
Medlem
Citat:
Hur i h*ete får du det till att anledningen till att någon som använder körriktningsvisaren lockar folk till att orsaka en olycka beror på att folk inte använder körriktningsvisare? Orsaken i exemplet är ju bland annat att personen i rondellen faktiskt använder körriktningsvisare. Problemet är att körriktningsvisaren i sig inte är speciellt säker indikation på förarens avsikt, det finns en tvetydighet som kan orsaka missförstånd. Du menar kanske att eftersom folk använder körriktningsvisare för sällan för att folk skall lära sig att det inte är något att lita på eller?
Det sa jag inte. Jag sa att du måste se frågan i ett större sammanhang, vilket du med all tydlighet inte fixar.
Citera
2020-01-13, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det sa jag inte. Jag sa att du måste se frågan i ett större sammanhang, vilket du med all tydlighet inte fixar.

Eh? Jag tycker nog det är DU som inte kan se saker i sitt sammanhang. Du tycks ha en osund fixering vid utblinkande i rondell trots att jag visat på att det är vanskligt att lita på att högerblink betyder att bilen avser att lämna rondellen när du tror att han skall lämna rondellen, som i exemplet jag gav då någon som misstolkar ett faktiskt korrekt användande av blinkersen.

Blinkers kanske kan vara en DEL av att visa sina avsikter i trafiken, men som jag visar så är det inte möjligt att dra några tillförlitliga slutsatser enbart av blinkers. Man måste komplettera med andra ledtrådar, bland annat bilens placering på körbanan vilket du tidigare inte ansett vara viktigt att vara tydlig med.
Citera
2020-03-22, 19:29
Medlem
kl4sseKocks avatar
Har sett mer och mer de senaste åren folk som övningskör har satt skylten innanför en tonad bakruta eller så sitter den helt jävla snett och ser ut att kunna lossna när som helst, hur tänker man där, är det så jävla lata och inte kan ta två tejpremsor och göra de ordentligt.

Har även sett andra stolpskott som övningskör och ska träna på att starta i backe, då väljer de givetvis den mest trafikerade vägen i stan!
Citera
2020-04-03, 22:09
Medlem
Tomatpures avatar
När man blir långsamt omkörd när jag hamnar bakom en långtradare, ligger jag 105 så ligger jag ju helst gärna 90 bskom en långtradare om chansen dyker upp.
Citera
2020-04-03, 22:16
Medlem
StraightShooters avatar
Folk som gör en omkörning på motorväg eller 2+1 väg och sedan går in direkt framför en utan att hålla avstånd och riskerar både säkerhet och ger mig stenskott borde hängas i närmaste träd.

Lastbilar som kör om andra lastbilar är självklart en annan sak på den här listan, de borde bli ifråntagna sina körkort och på sin höjd få framföra en flakmoped.

Och det värsta av alla, idioternas mästare i trafikdjungeln är dessa jävla lastbilar med grus och sten som inte har något kapell och blästrar andra bilister utan att bry sig.... Ett nackskott och näringsförbud vore det enda rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in