Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-23, 14:04
  #4885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Nej sant men hur ser du på de faror/risker fortkörare kan utsätta andra för ? Eller tror du att det spelar ingen roll för säkerheten hur fort folk kör ?

Hur fort är för fort? Hur är trafikförhållandena? 130 på en 120-sträcka? Då är riskfaktorn noll. 150 på en 70-sträcka? Ja då är riskfaktorn hög.

Sen förstår jag inte varför du drar upp fortkörning när jag pratade om förhindrande av trafik genom att köra under hastighetsbegränsningen trots bra vägunderlag som ett irritationsmoment.
Citera
2021-07-23, 14:13
  #4886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Hur fort är för fort? Hur är trafikförhållandena? 130 på en 120-sträcka? Då är riskfaktorn noll. 150 på en 70-sträcka? Ja då är riskfaktorn hög.

Sen förstår jag inte varför du drar upp fortkörning när jag pratade om förhindrande av trafik genom att köra under hastighetsbegränsningen trots bra vägunderlag som ett irritationsmoment.

Jag drog upp fortkörning eftersom det är olagligt, vilket det inte är att köra för sakta, om det nu inte är överdrivet sakta plus andra grejer man gör som stör trafiken bakom. Klart 130 på en 120-sträcka ökar riskerna, finns en anledning till varför gränsen är satt vid 120..
Citera
2021-07-23, 14:24
  #4887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Blir irriterad när jag kör lagligt men har nån dåre precis i arslet. Måste jag tex bromsa snabbt för en älg eller liknande finns det inte en chans att du tex skulle hinna stanna utan att köra in i mig . Visst kör fort du , men varför inte hålla rimligt avstånd sen köra om när läge ges?

Håller med! Finns en hel hög med folk som av någon förbluffande anledning bara håller en sådan fart att de liksom måste hinna upp någon ganska omgående och sedan när de väl gör de, så ligger de liksom bara där i häcken på en oavsett att det faktiskt många gånger finns rätt bra med chanser att köra om. Är det sällskapssjuka som gör att de gillar att köra alldeles för nära eller är det för gömma sig bakom en?
Förr fanns det sådana där dekaler som man kunde sätta på bakrutan för att upplysa folk om att ifall de kunde läsa texten, så låg de troligen alldeles för nära. Tycker dessa dekalerna känns rätt aktuella idag igen, men har inte sett till någon.
Citera
2021-07-23, 14:33
  #4888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Håller med! Finns en hel hög med folk som av någon förbluffande anledning bara håller en sådan fart att de liksom måste hinna upp någon ganska omgående och sedan när de väl gör de, så ligger de liksom bara där i häcken på en oavsett att det faktiskt många gånger finns rätt bra med chanser att köra om. Är det sällskapssjuka som gör att de gillar att köra alldeles för nära eller är det för gömma sig bakom en?
Förr fanns det sådana där dekaler som man kunde sätta på bakrutan för att upplysa folk om att ifall de kunde läsa texten, så låg de troligen alldeles för nära. Tycker dessa dekalerna känns rätt aktuella idag igen, men har inte sett till någon.

Jo håller med det är helt sjukt och ett stort irritationsmoment. Märkligt när man tagit körkort att man inte förstår att man ska hålla avstånd.
Citera
2021-07-23, 14:33
  #4889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag drog upp fortkörning eftersom det är olagligt, vilket det inte är att köra för sakta, om det nu inte är överdrivet sakta plus andra grejer man gör som stör trafiken bakom. Klart 130 på en 120-sträcka ökar riskerna, finns en anledning till varför gränsen är satt vid 120..

Jag skiter i vad som är lagligt eller ej. Tråden handlar om vad som irriterar folk. Och om jag blir hindrad i trafiken av någon som kör under hastighetsbegränsningen blir jag irriterad. Precis som att man irriteras över att folk ska köra en upp i röven trots att man håller hastigheten eller t.o.m. kör över den.

Sen finns det flera studier på att högre hastigheter i förhållande till väg sällan påverkar antalet olyckor. Endast utfallet av olyckan. Så nej, kör du i 130 på en normaltrafikerad 120-väg med bra vägunderlag är olycksrisken inte högre.
Citera
2021-07-23, 14:37
  #4890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Jag skiter i vad som är lagligt eller ej. Tråden handlar om vad som irriterar folk. Och om jag blir hindrad i trafiken av någon som kör under hastighetsbegränsningen blir jag irriterad. Precis som att man irriteras över att folk ska köra en upp i röven trots att man håller hastigheten eller t.o.m. kör över den.

Sen finns det flera studier på att högre hastigheter sällan påverkar antalet olyckor. Endast utfallet av olyckan. Så nej, kör du i 130 på en normaltrafikerad 120-väg med bra vägunderlag är olycksrisken inte högre.

Du skiter i vad som är lagligt och inte, coolt av dig.. möjligt att du blir irriterad men du ska ju för det första hålla avstånd sen kan du väl bara köra om när du får läge?
Citera
2021-07-23, 14:44
  #4891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Du skiter i vad som är lagligt och inte, coolt av dig.. möjligt att du blir irriterad men du ska ju för det första hålla avstånd sen kan du väl bara köra om när du får läge?

Du kan börja med att läsa om mitt
första inlägg som du svarade på om varför jag irriterar mig på stoppklossar så återkom sen. Det har inget med avstånd att göra.

Orkar inte lägga ner mer tid på dig tills dess.
Citera
2021-07-23, 14:51
  #4892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Du kan börja med att läsa om mitt
första inlägg som du svarade på om varför jag irriterar mig på stoppklossar så återkom sen. Det har inget med avstånd att göra.

Orkar inte lägga ner mer tid på dig tills dess.

Ok har läst. Det kan vara irriterande ja, även om de inte gör nått olagligt.
Citera
2021-07-23, 14:54
  #4893
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Folk som ska in i en rondell precis 2 meter före man kommer in framför dem. Brukar alltid lägga på ett kol då och köra lite fortare så att vi nästan smäller med varandra för att visa missnöjet. Gärna tuta lite också.
Citera
2021-07-23, 14:54
  #4894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ok har läst. Det kan vara irriterande ja, även om de inte gör nått olagligt.

Har jag påstått något annat?
Citera
2021-07-23, 14:56
  #4895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har jag påstått något annat?

Nej men man kan ju ha det i åtanke , tycker det är mer irriterande att så många medvetet bryter mot lagen och utsätter andra för fara..
Citera
2021-07-23, 23:26
  #4896
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Araber i sina jääääävla BMW och Audi. Har du någonsin sett en arab använda blinkers?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback