2008-11-04, 23:04
Medlem
Bad_ass_Saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
Aldrig någonsin gjort och kommer aldrig att göra. Försök inte skylla problemet på mig. Jag ligger inte i vänsterfilen. Det är nämligen inte ett bra trafikbeteende att ligga där. Jag använder vänsterfilen till att köra om, vilket är ett korrekt beteende. Dessvärre spenderar en genomsnittlig audi 95% av sin tid i den filen. Vilket också är fel men ett mindre fel än att köra för fort så jag koncentrerar mig på den biten. Men helt klart är ju att hade de hållit sig till hastighetsbegränsningarna så hade de inte behövt ligga i vänsterfilen lika mycket som de gör. Och trafiken hade flytit på bra.

Snälla lilla tanten. Det är ok att du kör bil och känner dig som laglydig och god medborgare i landsbygden. Men snälla kör för fasen inte bil i en storstad. Du är en större trafikfara än vad många fartsyndare är.
Citera
2008-11-05, 00:26
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, är mer rädd för bilister än cyklister faktiskt. Speciellt när man är ute och tränar med cykel. Finns inget värre än folk som passerar på 70 eller 90-väg 20-30 cm ifrån mig. Visst finns det rötägg bland cyklister, men knappast fler än vad det finns i fordon.
Knappast!

Bland bilisterna är faktiskt, om man ska vara ärlig, idioterna ganska få, men det är dem man lägger märke till.
Hos cyklisterna däremot, så är fetthjärnorna i klar majoritet - i varje fall i Stockholm
Skillnaden ligger väl i att bilister har gått igenom körkortsteorin - cyklister nödvändigtvis inte.

Det är ett mysterium att inte fler cyklister omkommer och lämnar plats för evolutionärt mer livsdugliga individer.

Ett annat släkte är fotgängare utan reflexer.
Jääävligt irriterande.
Borde vara bötesfritt att köra över, både på och utanför övergångsställe.
Citera
2008-11-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ja, jag har väjningsplikt för trafik som kommer i den filen så långt bakåt som är rimligt att anta krävs för att jag ska kunna köra om i lagstadgad hastighet om bilarna i den filen håller lagstadgad hastighet. Jag har absolut inte väjningsplikt gentemot bilar som befinner sig en kilometer bakåt men som kommer i 150 knyck och därför kommer ikapp mig medan jag i 110 kör om en långtradare som håller 100. Hade audin som håller 150 hållit 110 hade det inte varit något problem. Men eftersom han alltid håller 150 så uppstår ett problem, inte pga mig utan pga att han håller för hög hastighet. Jag beaktar min väjningsplikt men han beaktar inte sin plikt att hålla hastighet, hålla avstånd och inte utsätta sina medtrafikanter för fara. Vad hände med trafiksyndarens plikter?

herregud vad du snackar bort allt och slingrar dig. en bil som är 1km bakom dig som ligger i 150 km/h är inte framme på 2 röda om du tror det.
Citera
2008-11-05, 09:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Knappast!

Bland bilisterna är faktiskt, om man ska vara ärlig, idioterna ganska få, men det är dem man lägger märke till.
Hos cyklisterna däremot, så är fetthjärnorna i klar majoritet - i varje fall i Stockholm
Skillnaden ligger väl i att bilister har gått igenom körkortsteorin - cyklister nödvändigtvis inte.

Det är ett mysterium att inte fler cyklister omkommer och lämnar plats för evolutionärt mer livsdugliga individer.

Ett annat släkte är fotgängare utan reflexer.
Jääävligt irriterande.
Borde vara bötesfritt att köra över, både på och utanför övergångsställe.
Ett kul exempel:landsbygd,kväll(väldigt mörkt,ingen belysning) vid en hållplats står en stolle i svarta kläder helt still.Jag har inga andra passagerare i bussen,så jag nitar när jag ser honom(ca:12-15 m innan).
Talar vänligt om för han att han hade tur att jag var tom,annars hade jag åkt förbi han(med folk i bussen kan man inte nita för en påse som står svart klädd i dikeskanten). Idioten svararu MÅSTE stanna för mig!
Mmm..lite svårt att stanna för någon/något man inte SER öht!
Citera
2008-11-05, 10:32
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ett kul exempel:landsbygd,kväll(väldigt mörkt,ingen belysning) vid en hållplats står en stolle i svarta kläder helt still.Jag har inga andra passagerare i bussen,så jag nitar när jag ser honom(ca:12-15 m innan).
Talar vänligt om för han att han hade tur att jag var tom,annars hade jag åkt förbi han(med folk i bussen kan man inte nita för en påse som står svart klädd i dikeskanten). Idioten svararu MÅSTE stanna för mig!
Mmm..lite svårt att stanna för någon/något man inte SER öht!

Finns fickor till buskorten som har reflex som passageraren kan vifta lite med när man ser bussen på håll. Men folk är bra dum i huvudet att förstå, se bara ditt exempel. Personen tror att du ska se allt, veta allt och kunna allt. Annars är du ingen service människa? :P
Citera
2008-11-05, 10:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Finns fickor till buskorten som har reflex som passageraren kan vifta lite med när man ser bussen på håll. Men folk är bra dum i huvudet att förstå, se bara ditt exempel. Personen tror att du ska se allt, veta allt och kunna allt. Annars är du ingen service människa? :P
Precis!

MEN det finns de som har lampa med sig(mobilen funkar också bra!)!
Citera
2008-11-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ja, jag har väjningsplikt för trafik som kommer i den filen så långt bakåt som är rimligt att anta krävs för att jag ska kunna köra om i lagstadgad hastighet om bilarna i den filen håller lagstadgad hastighet. Jag har absolut inte väjningsplikt gentemot bilar som befinner sig en kilometer bakåt men som kommer i 150 knyck och därför kommer ikapp mig medan jag i 110 kör om en långtradare som håller 100. Hade audin som håller 150 hållit 110 hade det inte varit något problem. Men eftersom han alltid håller 150 så uppstår ett problem, inte pga mig utan pga att han håller för hög hastighet. Jag beaktar min väjningsplikt men han beaktar inte sin plikt att hålla hastighet, hålla avstånd och inte utsätta sina medtrafikanter för fara. Vad hände med trafiksyndarens plikter?

Hans fru kanske ska föda? Hans föräldrar kanske ligger på dödsbädden? Det kanske var kungen?

Jag tycker inte att jag kör vådslöst, men såna som dig kör jag om i högerfilen i kanske 120, men vet du vad? oftast så felar hastighetesmätaren 5-10% så det är nog mer du som ligger i 100km/h. Vf kan du bara inte hålla dig till höger? om du ser att det kommer ngn i bilen bakom, se min första mening.
Citera
2008-11-05, 11:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Om lastbilen du ska köra om håller 90 och du 110 så kör du 20 km/h snabbare än lastbilen. Det bör alltså ta dig under tio sekunder att köra om lastbilen. Om Audin i sin tur kör i 150 så kör den 40 km/h snabbare än du. Det innebär alltså att om det är mer än 3-4 lastbilslängder mellan dig och den där Audin så finns inte ens problemet. Vi pratar alltså inte om några kilometer utan under 100 meter. Är avståndet kortare än så så har du fortfarande väjningsplikt oavsett vad du tycker om saken. Det är inte din sak att göra polisens jobb och straffa.
Citat:
Man har INTE väjningsplikt gentemot någon som kommer BAKIFRÅN. Det är i själva verket HAN som har väjningsplikt gentemot mig i det fallet. Gör om, gör rätt
Det där är direkt felaktigt och det vet du själv. Kan du inte bara erkänna det utan att försöka komma med en massa 'om'?
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-11-05 kl. 11:25.
Citera
2008-11-05, 11:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Saken är den att alla hinner inte alltid om. Om folk bara hade en gnutta tålamod skulle det inte vara något problem. Problemet uppstår när folk fortsätter att försöka köra om även när de passerat andra skylten som indikerar att två körfält blir ett. Redan vid första skylten ska folk ge fan och försöka rätta in sig i ledet snarast möjligt. De som inte gör det är de som ligger bakom de farliga situationerna. Inte de som håller hastighetsbegränsningen.
Har du en lastbil bredvid sig finns det ingen plats att rätta sig i något led. Att bromsa in och försöka få stopp på alla bilar bakom är ingen god idé. Om bara den främsta bilen ser till att göra en snabb och säker omkörning så blir riskerna betydligt mindre. Alternativt så kan man om man vet att man inte tycker om att köra snabbt strunta i att påbörja sin omkörning av lastbilen tills de som har mer bråttom hunnit förbi.
Citera
2008-11-05, 11:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Gör man det och det smäller, gissa vem som får stå med röda öron framför domaren då. Den som gjort rätt enligt lagboken eller den som brutit mot trafikreglerna från början?
Och det viktigaste är att man inte får stå där med röda öron, inte att se till att folk inte bli invalidiserade efter en krock.
Citera
2008-11-05, 13:12
Medlem
Ziarros avatar
Har följt tråden ett litet tag nu, sen stjärnan Gunilla dök upp ungefär, och därmed kommit fram till två saker.

1. Kvinnor kan inte köra bil
2. Det mest irriterande i trafiken är dem som inte tar hänsyn till andra. Typ ligger 110 i ytterfilen och stoppar upp all trafik bara för att det "står så i lagboken"...
Citera
2008-11-05, 13:23
Medlem
Siberia2s avatar
Idioter som inte blinkar ut ur Rondeller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in