2019-06-06, 23:32
Medlem
Prodelins avatar
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares omkörning” 3 Kap 16 §

Så håll till höger om ni inte kan köra om i rimlig tid, hur svårt är det att förstå?
Citera
2019-06-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du kan inte lagen, du ska skyndsamt köra in i högerfilen efter omkörning OCH inte hindra bakomliggande trafik.

Svårt förstå?
Och vad är skyndsamt om max hastighet är 110km/h?
Citera
2019-06-07, 00:54
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den artikel ni länkar till klargör enbart att larmanordning måste bestå av blåljus samt sirén, det var inte det som det gällde nu, det var vad som krävdes för att påkalla fri väg.

Ett klipp från polisens sida:
"När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten."
Notera det som markerats med fet stil.

Mer text från polisen. Polisen i Hudiksvall denna gång:
"Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det"

Hur "underlättar man framkomligheten" på rätt sätt? Är det tillåtet att köra upp på trottoar om ingen fotgängare finns i närheten?
Citera
2019-06-07, 00:58
Medlem
Citat:
Hur funkar det på idioter som aldrig tittar i backspegeln? tex kvinnor som inte kan köra bil tittar oftast bara rakt fram utan ha koll på sin omgivning.

Dom flesta ser en, men skiter i det. Sopiga förare ser en ju kanske inte på en gång ifall man närmar sig snabbt - eller felbedömer hur fort man närmar sig (det är därför kan dom ju byta fil framför en och såna dumheter).
Men har man legat bakom en stund eller närmat sig under en tid, så brukar dom flesta se en. Grejen är att några förare skiter i det och fortsätter att t ex sega om en hel radda bilar i högerfilen några km/h fortare. Med t ex taxibilarna till Arlanda, så är detta väldigt uppenbart.
Då funkar det ofta bra ifall man kan stressa dom och göra det obekvämt att ligga kvar.

Är det såna som inte har koll alls, så är det väl inte mycket man kan göra Men dom är ju ändå inte så vanliga enl min erfarenhet. I dom flesta fall handlar det bara om ren egoism bara (precis som vi ser på många av inläggen här)
Citera
2019-06-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur "underlättar man framkomligheten" på rätt sätt? Är det tillåtet att köra upp på trottoar om ingen fotgängare finns i närheten?
Tveksamt, där skall inga bilar köra. Har inget säkert svar, leta efter rättsfall kring liknande fall är nog bäst.
Citera
2019-06-07, 02:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man använder sund förnuft när man kör bil, hört talas om det?

Du kan väl fan inte ligga sova bredvid en bil du kör om på motorvägen i 5-10 minuter bara för att du ska vara präktig och envis med att hålla 112km/h när den du kör om håller 110km/h

Snälla, var inte på vägen, har du körkort överhuvudtaget?
Du bara gnäller.
Det du vill är att ha fri väg så du kan köra med önskad hög hastighet.
Citera
2019-06-07, 03:04
Medlem
sanchoos avatar
Stör mig på folk som ligger väldigt nära bakom och de ser att det är bilar framför så det spelar ingen jävla roll att ligga så nära. Psykisk sjuka människor med små kukar
Citera
2019-06-07, 08:13
Medlem
Citat:
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares omkörning” 3 Kap 16 §

Så håll till höger om ni inte kan köra om i rimlig tid, hur svårt är det att förstå?

Som jag skrev tidigare, jag skulle föreslå att herr Prodelin går tillbaka till körskolan.
Att hålla sig i överkant av maximal hastighet för vägen kan per definition inte hänföras till det stycke du hänvisar till.
Jag brukar försöka genomföra mina omkörningar så snabbt det går innom lagens råmärken: Dock så kan jag väl ligga kvar i vänsterfil en längre tid om jag t.ex kör om en längre kö bilar som kör i 80 och jag ligger innom lagstadgade 110.
Senast redigerad av SkogsSaab 2019-06-07 kl. 08:22.
Citera
2019-06-07, 08:36
Bannlyst
Det är underbart att ligga i 115 med farthållaren och köra om på motorvägen. Man har ett öga i backspegeln och hoppas att det kommer nån stressad jävel bakom så man kan dra ut extra länge på omkörningen. Håller han inte 3 sekunders avstånd bakom så kommer han få vänta läääänge innan jag svänger in. Kanske ligger jag kvar och kör om andra bilar längre fram också. Jag bestämmer när min omkörning är klar - in bilen bakom. Kommer helljuset på - ja då blir det bromsljus och vinkla bort backspegeln.

Rövslickare förtjänar all skit de kan få.
Citera
2019-06-07, 10:35
Medlem
folk som inte blinkar eller folk som inte vet hur man kör i en rondell. finns fan inget värre
Citera
2019-06-07, 10:44
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Stör mig på folk som ligger väldigt nära bakom och de ser att det är bilar framför så det spelar ingen jävla roll att ligga så nära. Psykisk sjuka människor med små kukar

Du kanske ska följa lagen och lägga dig i högerfil efter omkörning, har du körkort överhuvudtaget?
Citera
2019-06-07, 10:45
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Och vad är skyndsamt om max hastighet är 110km/h?

C20 har redan svarat dig på det, du får väl gasa upp till 120-130 för att undvika större väntetider bakom dig, vänsterfilen är ingen fil du och andra tycker är lyxigt åka i för ni tror ni spelar med dom stora pojkarna, omoget beteende kallar jag det du håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in