2019-05-11, 01:03
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Har all förståelse för blåljuspersonal men två gånger, idag och igår kommer blåljusambulans i hög hastighet men utan ljudsirener.

Kan också vara att de har en utryckning, som gäller en hjärtpatient. Då använder de inte ljudsirener, eftersom folk med hjärtproblem kan bli stressade av det. Vilket innebär att det kan ge mer negativa effekter för hjärtat.
Citera
2019-05-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Med det så vill jag påstå att problemet är att du inte har uppmärksamhet av vad som händer runt dig.

Var inte ensam dock. Runt kl 16.30 på väg hem från jobbet, stark köbildning och flera lastbilar bakom mig. Därför extremt svårt att se blåsljusen i backspegeln, den bara dök upp från ingenstans. Den var så nära att ramma in och skapa en kedjekrock.

Ca 10 min senare nån km bort eller så ser jag ambulansen igen som fastnat längre fram, då förstår jag inte varför den inte bara använda sirenerna på en gång. Om det nu stod ett liv på spel så att säga...
Senast redigerad av fonzen 2019-05-11 kl. 14:05.
Citera
2019-05-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Var inte ensam dock. Runt kl 16.30 på väg hem från jobbet, stark köbildning och flera lastbilar bakom mig. Därför extremt svårt att se blåsljusen i backspegeln, den bara dök upp från ingenstans. Den var så nära att ramma in och skapa en kedjekrock.

Ca 10 min senare nån km bort eller så ser jag ambulansen igen som fastnat längre fram, då förstår jag inte varför den inte bara använda sirenerna på en gång. Om det nu stod ett liv på spel så att säga...
Keyrå. Inte ens jag kan se genom lastbilar.
Men eftersom den var fast så handlade det inte om liv eller död. För då blåser de på med vad de har om de hindras.
Vi kan bara spekulera i vad som hände. Kan vara så enkelt att det var en patient i bilen som fick tillräcklig vård.
Citera
2019-05-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att påkalla fri väg kan ske med ljus och eventuellt ljud, ingen skillnad regelmässigt om de har blåljus utan sirén eller om det är komplett larmanordning som aktiverats. Även om övriga trafikanter är skyldiga att ge fri väg till fordon under utryckning så är förare av dessa ansvariga om de vållar en olycka.

Ajaj!

Enligt Fordosförordningen och Trafikförordningen skall förare lämna fri väg för ett fordon som använder larmanordning. Enligt båda förordningarna är en larmanordning både ljud och lykta. Blåljuspersonal skall påkalla fri väg med både ljud och lykta.

Trf 2kap

5 § En trafikant skall lämna fri väg för

utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning

Det finns hur många domar som helst som behandlar vad en föreskriven larmanordning är. Definitionen fanns förr i Fordonsförordningen, men den verkar vara ändra? (23kap finns ej längre).

Du har ett fall här:
https://www.s112.se/2013/01/12/httpwww-dagensmedicin-senyheterkrislage-efter-stromavbrott/
Senast redigerad av Methos 2019-05-11 kl. 17:47.
Citera
2019-05-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ajaj!

Enligt Fordosförordningen och Trafikförordningen skall förare lämna fri väg för ett fordon som använder larmanordning. Enligt båda förordningarna är en larmanordning både ljud och lykta. Blåljuspersonal skall påkalla fri väg med både ljud och lykta.

Trf 2kap

Det finns hur många domar som helst som behandlar vad en föreskriven larmanordning är. Definitionen fanns förr i Fordonsförordningen, men den verkar vara ändra? (23kap finns ej längre).

Du har ett fall här:
https://www.s112.se/2013/01/12/httpwww-dagensmedicin-senyheterkrislage-efter-stromavbrott/

Den artikel ni länkar till klargör enbart att larmanordning måste bestå av blåljus samt sirén, det var inte det som det gällde nu, det var vad som krävdes för att påkalla fri väg.

Ett klipp från polisens sida:
"När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten."
Notera det som markerats med fet stil.

Mer text från polisen. Polisen i Hudiksvall denna gång:
"Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det"
Senast redigerad av Nordiad 2019-05-11 kl. 19:05.
Citera
2019-05-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ajaj!

Trf 2kap

Du har ett fall här:
Läser man lagen som den är skriven så har man inte förstått.
Blåljuspersonal är fortfarande ansvarig om de orsakar en olycka.
Din skyldighet att lämna fri väg handlar om möjligheten. Kan du inte utan står i vägen så har de ingen rätt att köra på dig.
Eller för att göra så även FB-eliten förstår (Inte riktat mot dig), om stendöva Agda 90 är på väg över ett övergångsställe med blicken riktad ner i marken så kommer blåljuspersonalen ligga en aning risigt till om de manglar henne.
Citera
2019-05-11, 19:34
Medlem
Citat:
Den artikel ni länkar till klargör enbart att larmanordning måste bestå av blåljus samt sirén, det var inte det som det gällde nu, det var vad som krävdes för att påkalla fri väg.

Ett klipp från polisens sida:
"När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten."
Notera det som markerats med fet stil.

Mer text från polisen. Polisen i Hudiksvall denna gång:
"Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det"

I Trafikförordningen står det fortfarande föreskriven larmanordning, vilket är både lykta och ljud enligt diverse domar och föreskrifter. Ett utr-fordon blir inte godkänt utan både sirén och lykta.
Citera
2019-05-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Läser man lagen som den är skriven så har man inte förstått.
Blåljuspersonal är fortfarande ansvarig om de orsakar en olycka.
Din skyldighet att lämna fri väg handlar om möjligheten. Kan du inte utan står i vägen så har de ingen rätt att köra på dig.
Eller för att göra så även FB-eliten förstår (Inte riktat mot dig), om stendöva Agda 90 är på väg över ett övergångsställe med blicken riktad ner i marken så kommer blåljuspersonalen ligga en aning risigt till om de manglar henne.

Givetvis är det så! Du kan bara lämna fri väg om du har någon fri väg att lämna. Det finns situationer för förare av tyngre fordon där det helt enkelt inte går att lämna fri väg utan att först ägna fem minuter åt att backa eller vända.

Men fortfarande gäller föreskriven larmanordning! Kan inte utr-förare hitta knappen för denna föreskrivna larmanordning så får denne inte prio av mig.
Citera
2019-05-11, 19:39
Medlem
Citat:
I Trafikförordningen står det fortfarande föreskriven larmanordning, vilket är både lykta och ljud enligt diverse domar och föreskrifter. Ett utr-fordon blir inte godkänt utan både sirén och lykta.
Ser gärna något rättsfall där detta varit aktuellt! Vidgår givetvis att båda dessa delar erfordras för att ett fordon skall klassas som utryckningsfordon, men inte att båda städse måste nyttjas för att påkalla fri väg. Båda de utdrag jag klippte in bekräftar detta.
Citera
2019-05-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ser gärna något rättsfall där detta varit aktuellt! Vidgår givetvis att båda dessa delar erfordras för att ett fordon skall klassas som utryckningsfordon, men inte att båda städse måste nyttjas för att påkalla fri väg. Båda de utdrag jag klippte in bekräftar detta.

Du är trafikjurist Nordiad, du bör veta att Polismyndigheten knappast har rätt i ens 90% av fallen, eller hur?

Du har redan en länk med domar som friar folk från att ha använd föreskriven larmanordning på fordon som inte har varit registrerade som utr. Därav har du redan fått det bekräftat att det finns domar på vad föreskriven larmanordning är. En gång i tiden hittade jag föreskriften som reglerar besiktningen, men den hittar jag inte nu.

Dock skall det vara lämpligt genom grundregeln i Trf att man släpper förbi blåblink när det t.ex. är nattetid. Men att försöka tränga sig förbi bilar utan att använda larmanordning är no-go.
Citera
2019-05-11, 20:12
Medlem
Citat:
Du är trafikjurist Nordiad, du bör veta att Polismyndigheten knappast har rätt i ens 90% av fallen, eller hur?

Du har redan en länk med domar som friar folk från att ha använd föreskriven larmanordning på fordon som inte har varit registrerade som utr. Därav har du redan fått det bekräftat att det finns domar på vad föreskriven larmanordning är. En gång i tiden hittade jag föreskriften som reglerar besiktningen, men den hittar jag inte nu.

Dock skall det vara lämpligt genom grundregeln i Trf att man släpper förbi blåblink när det t.ex. är nattetid. Men att försöka tränga sig förbi bilar utan att använda larmanordning är no-go.

Den artikeln rör enbart utrustningen på fordonet vilket jag redan besvarat.
Vill ni hävda att polisen har fel i sina skrivningar förutsätts att något annat presenteras till stöd för detta.
Citera
2019-05-11, 20:35
Medlem
Citat:
Den artikeln rör enbart utrustningen på fordonet vilket jag redan besvarat.
Vill ni hävda att polisen har fel i sina skrivningar förutsätts att något annat presenteras till stöd för detta.

Utrustningen på fordonet är i sig själv föreskriven larmanordning. Det är just det som är poängen. För att bli fälld för att ha användt föreskriven larmanordning på ett fordon utan utr-reg skall fordonet ha varit utrustat med både ljus och ljud. Alltså vet vi vad lagen menar med föreskriven larmanordning och vi vet då vad Trf vill med att man ska lämna fri väg för forodn med föreskriven larmanordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in