Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 04:31
  #3433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag måste erkänna att fast min ambition är att köra lagligt så blir det en omkörning sen en till mens man ändå håller på. Då kan det sticka iväg

Jo, visst - men det är ju ändå inga sträckor av betydelse. När jag skrev "sällan mer än 20 km/h över gränsen" menade jag ju vad man kör "nominellt" - inte vad man råkar toppa på under en omkörning.

Om du observerat tidigare inlägg från Provocative 2.0 så har skrivit att han är "ute och busar på krokiga landsvägar" ibland och att med sina smått motstridiga åsikter beskrivit sig själv som "ett riktigt rövhål i trafiken".
D v s han har då rimligen kört betydande sträckor på kurviga vägar och även sånt som t ex inbromsning från 150 ner 40 (eller ner till 0 ifall man får vänta på en bil) för att svänga i en rondell. Det är ju där det märks hur bra man är som förare.
Citera
2016-12-18, 13:27
  #3434
Medlem
Bilister är inte skyldiga att ge cyklister företräde vid övergångsställen, annat än om cyklisten hoppat av och leder sin cykel över.
Ofta händer det emellertid att bilister stannar och vinkar fram cyklister. som stannat vid övergångsställen. Vilket ibland irriterar andra bilister, som måste bromsa in och stanna.
Som cyklist kör jag alltid tacksamt över och tackar med en vinkning, när en bilist ger mig företräde. Om jag står stilla/stannar och istället vinkar fram bilisten, blir ju stoppet ännu längre och irritationen ännu större hos övriga bilister, som måste stanna. Jag har påpekat detta vid de få tillfällen, då någon av de bilister, som tvingats bromsa in, skällt på mig, cyklisten, istället för på den bilist, som gett mig företräde.
Synpunkter på detta?
Citera
2016-12-18, 13:34
  #3435
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Bilister är inte skyldiga att ge cyklister företräde vid övergångsställen, annat än om cyklisten hoppat av och leder sin cykel över.
Ofta händer det emellertid att bilister stannar och vinkar fram cyklister. som stannat vid övergångsställen. Vilket ibland irriterar andra bilister, som måste bromsa in och stanna.
Som cyklist kör jag alltid tacksamt över och tackar med en vinkning, när en bilist ger mig företräde. Om jag står stilla/stannar och istället vinkar fram bilisten, blir ju stoppet ännu längre och irritationen ännu större hos övriga bilister, som måste stanna. Jag har påpekat detta vid de få tillfällen, då någon av de bilister, som tvingats bromsa in, skällt på mig, cyklisten, istället för på den bilist, som gett mig företräde.
Synpunkter på detta?
Visst.
Jag släpper över cyklister på samma sätt som gående. Inte för att jag måste. Men jag vet att det lik förbannat är jag som får betala för skadorna samt att jag inte vill skada en annan individ.
Kruxet är att JAG inte vet vilken sorts cyklist det är vid övergångsstället. Kan ge sig fan på att det är cyklisten som tror han har företräde den dagen jag inte släpper över o då smäller det.

Men de som är bakom brukar bli sura. Men det blir de om man släpper ut en bil med ut på en huvudled när det är tät o nästan stillastående trafik.
Citera
2016-12-18, 13:57
  #3436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Visst.
Jag släpper över cyklister på samma sätt som gående. Inte för att jag måste. Men jag vet att det lik förbannat är jag som får betala för skadorna samt att jag inte vill skada en annan individ.
Kruxet är att JAG inte vet vilken sorts cyklist det är vid övergångsstället. Kan ge sig fan på att det är cyklisten som tror han har företräde den dagen jag inte släpper över o då smäller det.

Men de som är bakom brukar bli sura. Men det blir de om man släpper ut en bil med ut på en huvudled när det är tät o nästan stillastående trafik.

Problemet syns mig praktiskt olösligt, så länge somliga cyklister uppför sig, som om de har företräde vid övergångsställen, vilket de som sagt inte har.
Som cyklist kör jag alltid tacksamt över, när en snäll bilist stannar och vill släppa fram mig. Men jag propsar aldrig på sådant företräde. Däremot håller jag som cyklist benhårt på högerregeln, både när den gynnar, och när den missgynnar mig i gatukorsningar utan tecken för väjningsplikt. Brukar aldrig vara något problem.
Citera
2016-12-18, 14:17
  #3437
Medlem
De mest irriterande folken i trafik är väl ändå de som inte har någon taktkänsla för trafikrytmen.
Citera
2016-12-18, 14:52
  #3438
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velocity007
De mest irriterande folken i trafik är väl ändå de som inte har någon taktkänsla för trafikrytmen.
Det har du alltså? Bra! Då kanske du skulle kunna förklara vad begreppet "trafikrytm" innebär och hur det fungerar i praktiken.
Citera
2016-12-18, 14:59
  #3439
Medlem
Krullishbg69s avatar
Folk som smyger sig i döda vinkeln konstant utan att varken gasa på eller sakta ner är fett irriterande
Citera
2016-12-18, 15:29
  #3440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det har du alltså? Bra! Då kanske du skulle kunna förklara vad begreppet "trafikrytm" innebär och hur det fungerar i praktiken.

Du behöver inte skriva trafikrytm i citationstecken som att det vore något uttryck jag själv har kommit på ur tomma intet.
Alla med körkort ska ha en viss förståelse om vad trafikrytmen är.

Men jag kan förklara för dig lite lätt för att jag är en sån snäll kille.

Trafikrytm handlar i grund och botten om en planerad körning. Att man är fokuserad 100-200 meter framåt och gör sina beslut långt innan du ens är framme. Detta bidrar till ett fint flyt som även gynnar bränsleförbrukning. Ett bra exempel kan vara att se hur en gångtrafikant är på väg till ett övergångsställe som korsar den vägen du befinner dig på och därför kan man släppa av gasen i god tid så att både du, den som ska gå över och den eventuella bilisten bakom dig är med på att du kommer att stanna vid övergångsstället.

Men så finns det mycket folk ute som har tankar på annat vid körning och ser därmed bara 10-20 meter fram. Dessa folk kanske sitter och sms:ar, eller fifflar med musiken i bilen, eller pratar för mycket med sina vänner eller kanske har mer fokus på att hitta någon gata den skulle till.

Och för dessa folk dyker saker helt plötsligt upp i trafiken, saker som för en person med planering kan se långt innan det händer.
Citera
2016-12-18, 15:45
  #3441
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velocity007
Du behöver inte skriva trafikrytm i citationstecken som att det vore något uttryck jag själv har kommit på ur tomma intet.
Alla med körkort ska ha en viss förståelse om vad trafikrytmen är.

Men jag kan förklara för dig lite lätt för att jag är en sån snäll kille.

Trafikrytm handlar i grund och botten om en planerad körning. Att man är fokuserad 100-200 meter framåt och gör sina beslut långt innan du ens är framme. Detta bidrar till ett fint flyt som även gynnar bränsleförbrukning. Ett bra exempel kan vara att se hur en gångtrafikant är på väg till ett övergångsställe som korsar den vägen du befinner dig på och därför kan man släppa av gasen i god tid så att både du, den som ska gå över och den eventuella bilisten bakom dig är med på att du kommer att stanna vid övergångsstället.

Men så finns det mycket folk ute som har tankar på annat vid körning och ser därmed bara 10-20 meter fram. Dessa folk kanske sitter och sms:ar, eller fifflar med musiken i bilen, eller pratar för mycket med sina vänner eller kanske har mer fokus på att hitta någon gata den skulle till.

Och för dessa folk dyker saker helt plötsligt upp i trafiken, saker som för en person med planering kan se långt innan det händer.
Bra, då verkar det som att du har en sund uppfattning om begreppet trafikrytm. Tyvärr så är det många som anser att "trafikrytm" är detsamma som "högt tempo", dvs. att den som inte håller minst skyltad hastighet bryter trafikrytmen.
Citera
2016-12-18, 19:27
  #3442
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jo, visst - men det är ju ändå inga sträckor av betydelse. När jag skrev "sällan mer än 20 km/h över gränsen" menade jag ju vad man kör "nominellt" - inte vad man råkar toppa på under en omkörning.

Om du observerat tidigare inlägg från Provocative 2.0 så har skrivit att han är "ute och busar på krokiga landsvägar" ibland och att med sina smått motstridiga åsikter beskrivit sig själv som "ett riktigt rövhål i trafiken".
D v s han har då rimligen kört betydande sträckor på kurviga vägar och även sånt som t ex inbromsning från 150 ner 40 (eller ner till 0 ifall man får vänta på en bil) för att svänga i en rondell. Det är ju där det märks hur bra man är som förare.
Bra förare, ja vad är det.
En bra förare kör fortast på racerbanan.
Men på landsvägen?
En bra förare behöver aldrig göra en plötslig inbromsning.

Två panikbromsningar har jag gjort under min körkarriär, vara en borde jag förutsatt, en buss stannade vid vägkanten och folk bara klev ut i mörkret.
Citera
2016-12-18, 19:30
  #3443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nåt jag irriterar mig hejdlöst på är när äldre kärringar
(det är alltid dom som gör det) slår upp sin bildörr på
trånga parkeringar, och låter sin dj-vla dörr träffa en
bredvidstående bil. Råkade ut för det häromveckan,
fanskapet fick en avhyvling så jag trodde att jag
framkallade hjärtattack på tanten. Som givetvis
var iförd kappa och hatt (=borde inte ha körkort).

Nå, vilket är värst?

I Malmö ser man ofta att muslimerna "övningskör" utan skyltar. Att de inte kan körreglerna och tror att de befinner sig i Irak, Iran, Syrien eller Kabul. det märker man också när man åker buss och det är en muslim som kör och när man ska över övergångsställena. Man undrar hur man kan få ett körkort om man inte ens klarar av att snacka svenska. Finns det inga svenska ungdomar som kan ta de jobben? Behöver vi fler muslimer här?
Citera
2016-12-18, 21:27
  #3444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Bra förare, ja vad är det.
En bra förare kör fortast på racerbanan.
Men på landsvägen?
En bra förare behöver aldrig göra en plötslig inbromsning.

Två panikbromsningar har jag gjort under min körkarriär, vara en borde jag förutsatt, en buss stannade vid vägkanten och folk bara klev ut i mörkret.

Nej - en bra förare håller bra flyt och kör med bra framförhållning. Oplanerade kraftiga bromsningar är ju något man undviker. Jag har också bara behövt göra det vid 2-3 tillfällen och paradoxalt nog aldrig från hög fart, utan bara situationer som t ex när man åkt i nån bilkö som stannar upp hastigt och man råkat vara lite för nära bilen framför.

Men vem som helst kan ju köra bra, om det bara går tillräckligt sakta. Det blir ju liksom ingen diskussion eftersom dom farter som står på skyltarna är alldeles för låga.
Det går ju att skilja skitdålig förare från halvdålig - men knappast halvdålig från bra, så att säga. Därav tycker jag det är så fånigt med dom som skryter om att dom kör bra - sen samtidigt att dom kör laglig hastighet och gnäller på fortkörare. Det går liksom inte ihop.
Vänjer man sig dessutom vid att alltid ligga och lalla runt i dessa hastigheter så blir ju ens skicklighet så småningom därefter också - oavsett om man var "ung och dum" (som ni uttrycker det) för 20 år sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback