2019-06-06, 10:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Auto på torkarna är ju bra uppfinning. Nyaste bilen är årsm 68, då var inte intervall torkare uppfunnen "jag skrattar högt" men går torkarna på högsta hastighet om det småregnar?
Det brukar sitta en liten regnsensor ungefär vid backspegeln och när den ser något störande, ex regn, så börjar torkarna veva. Testa att göra ett fett fingeravtryck ovanför en sådan sensor.

En av de mest störande grejerna, till stor del eftersom det är så vanligt, är att mittfilen ofta används som högerfil på trefiliga motorvägar.
Citera
2019-06-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Problemet är ju inte den fart man själv kör, utan hastighetsskillnaden till den bil man kör om. Dom som kör om en lastbil i 115 km/h är inget problem (så länge dom har lite koll bakåt och inte byter fil rakt framför näsan på en, när man kommer).
Däremot att köra om en (eller ännu värre - flera på rad, utan att gå in höger emellan och låta snabbare passera) bilar som håller 110 km/h i 115 km/h är betydligt mer störande eftersom man då ligger jämsides under lång tid.

Det var nog det som menades med att "spela dum allan". Att man lägger sig och segar sig om andra bilar med obetydlig fartskillnad, fast man egentligen inte behöver och skiter i eller rentav t o m tycker det är lite kul att "leka polis" och hindra dom som kör för fort.
Om man då tänker på vad man vinner själv på att göra så - varför är det så viktigt att köra t ex 115 istället för 110? Skulle dom personerna ens känna skillnaden ifall dom körde en bil utan hastighetsmätare? Och där kan man ju verkligen snacka marginell tidsbesparing (1 timmes resa kortas ner till drygt 57 min). Ok att man föredrar att ligga i exakt en viss fart, ifall man kan göra det utan att störa andra - men varför jävlas med andra trafikanter bara för en så marginell vinst på ens egen körning liksom?

Ja, jag är medveten om att det inte finns någon direkt lag som reglerar hur lång tid en omkörning får ta. Men det ändrar inte på det faktumet att detta är ett beteende som är JÄVLIGT irriterande. Det är samma sak som om jag skulle gå över på ett övergångsställe och sen gå i ultrarapid - verkligen skitsakta, så bilen som stannat får stå vänta typ 1 minut. Detta är inte heller olagligt. Likväl är det inte ett beteende som är speciellt schysst mot andra trafikanter.
Man kan ju argumentera för det också: "jag gillar att gå långsamt och njuta av det fina vädret
- bilförarna ska ge fan i att kräva man skyndar sig på över vägen". Det är ju inte så stor skillnad mot argumenten som en del haft här när jag tjafsat om detta i tidigare diskussioner "jag tänker minsann inte sakta ner bakom en långsammare bil eller slå av farthållaren ens 2 sekunder - snabbare ska ge fan i att hindra mig i min omkörning"
Ibland undrar man om du bara har ett intresseämne på FB. För så fort det talas om hastigheter så dyker du upp.
Men en sak du inte vet är vilken hastighet de framförvarande håller på sin mätare samtidigt som din har en felmarginal.
Den som enl dig ligger i 115 kan mkt väl ligga i 110 eller likväl 125.
Ligger den i 110 så kör den lagligt o kör den i 125 på 110-väg så kör den redan som du vill.
Sedan har du tresekundersregeln.
Att slänga sig in mellan bilar innebär att man själv måste ha tre sekunder till framförvarande samt tre sekunder till bakomvarande. Därför måste luckan man går in i har sex sekunders mellanrum om man inte ska STÖRA alla bakomvarande som måste sakta in.
Ok, detta är teoretiskt men lik förbannat något som krävs om man ska köra som du vill.
Nästa problem om man sicksackar mellan filerna är att återigen få komma ut.
För den som ligger bakom just dig lär inte vara gladare än dig om bilen som just släppt förbi dig hävdar SIN rätt att få köra om den den kommer behöva slänga sig ut framför någon annan.

Du skriver konstant hur andra påverkar dig negativt o hur du blir stressad.
Men att du själv stressar alla laglydiga verkar inte vara något du ens vill bry dig om.

Ett tips till dig samt dina gelikar här på forumet.
Skaffa bil med adaptiv farthållare. Då slipper ni det jobbiga momentet att behöva använda era fötter för att anpassa er till de som inte kör som ni vill. Er bil kommer ha bättre förstånd än er o själv anpassa både hastighet o avstånd.
Bäst av allt som jag märkt är att den farthållaren faktiskt gör så man blir mindre stressad har jag märkt.
Citera
2019-06-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ibland undrar man om du bara har ett intresseämne på FB. För så fort det talas om hastigheter så dyker du upp.
Men en sak du inte vet är vilken hastighet de framförvarande håller på sin mätare samtidigt som din har en felmarginal.
Den som enl dig ligger i 115 kan mkt väl ligga i 110 eller likväl 125.
Ligger den i 110 så kör den lagligt o kör den i 125 på 110-väg så kör den redan som du vill.
Sedan har du tresekundersregeln.
Att slänga sig in mellan bilar innebär att man själv måste ha tre sekunder till framförvarande samt tre sekunder till bakomvarande. Därför måste luckan man går in i har sex sekunders mellanrum om man inte ska STÖRA alla bakomvarande som måste sakta in.
Ok, detta är teoretiskt men lik förbannat något som krävs om man ska köra som du vill.
Nästa problem om man sicksackar mellan filerna är att återigen få komma ut.
För den som ligger bakom just dig lär inte vara gladare än dig om bilen som just släppt förbi dig hävdar SIN rätt att få köra om den den kommer behöva slänga sig ut framför någon annan.

Du skriver konstant hur andra påverkar dig negativt o hur du blir stressad.
Men att du själv stressar alla laglydiga verkar inte vara något du ens vill bry dig om.

Ett tips till dig samt dina gelikar här på forumet.
Skaffa bil med adaptiv farthållare. Då slipper ni det jobbiga momentet att behöva använda era fötter för att anpassa er till de som inte kör som ni vill. Er bil kommer ha bättre förstånd än er o själv anpassa både hastighet o avstånd.
Bäst av allt som jag märkt är att den farthållaren faktiskt gör så man blir mindre stressad har jag märkt.

Jag har såklart andra intresseämnen också (och har diskuterat annat också) - men här på FB senaste åren har det mest blivit att man går in lite då då och tjafsar med er "fart-moralkärringar" på trafikforumet
Du tycker jag är tjatig, men vad är ni då som kör med samma argument hela tiden. Alltid när det här med sega omkörningar kommer upp (den här gången var det inte jag som startade det), så kommer ni med samma sak "vad ska dom som kör 115 km/h ta vägen" eller "hur fort måste man köra i vänsterfilen?".
Jag har försökt förklara 100 ggr att det är skillnaden i hastighet vid en omkörning som har betydelse
- inte ens absoluta hastighet.
Det är normalt (förutsatt man har hyfsad koll och inte byter fil rakt framför snabbare trafik) sett helt ok att köra 100 på 120-sträcka i vänsterfilen - ifall man kör om en bil som kör t ex 70. Likväl kan man vara i vägen i 160 ifall man segar sig om en annan bil som ligger i 155 och någon kommer i 200 och vill förbi (antingen får man då dra upp i kanske 170-175 iaf, så man kommer hyfsat fort förbi, sen till höger - eller sänka till 155 några sekunder tills han är förbi).
Det handlar ju inte om absolut fart eller vilken fart som är ok att ligga i, utan om att man inte ska ligga och köra jämsides onödigt länge, ifall bakomvarande kommer och vill förbi.

Sen som jag säkert skrivit också 100 ggr här - jag kör aldrig efter bilens hastighetsmätare. Jag använder GPS som hastighetsmätare (har nu en mottagare som mäter 5 ggr/sekund - reagerar typ lika snabbt som bilens mätare på hastighetsförändringar också, men visar korrekt hastighet). Eller så räknar man bort felet. Vill man hålla t ex 160 så kanske man siktar på t ex 167 på mätaren, för då vet man det i realiteten går 160.
Citera
2019-06-06, 15:32
Medlem
Citat:
Jag har såklart andra intresseämnen också (och har diskuterat annat också) - men här på FB senaste åren har det mest blivit att man går in lite då då och tjafsar med er "fart-moralkärringar" på trafikforumet
Du tycker jag är tjatig, men vad är ni då som kör med samma argument hela tiden. Alltid när det här med sega omkörningar kommer upp (den här gången var det inte jag som startade det), så kommer ni med samma sak "vad ska dom som kör 115 km/h ta vägen" eller "hur fort måste man köra i vänsterfilen?".
Jag har försökt förklara 100 ggr att det är skillnaden i hastighet vid en omkörning som har betydelse
- inte ens absoluta hastighet.
Det är normalt (förutsatt man har hyfsad koll och inte byter fil rakt framför snabbare trafik) sett helt ok att köra 100 på 120-sträcka i vänsterfilen - ifall man kör om en bil som kör t ex 70. Likväl kan man vara i vägen i 160 ifall man segar sig om en annan bil som ligger i 155 och någon kommer i 200 och vill förbi (antingen får man då dra upp i kanske 170-175 iaf, så man kommer hyfsat fort förbi, sen till höger - eller sänka till 155 några sekunder tills han är förbi).
Det handlar ju inte om absolut fart eller vilken fart som är ok att ligga i, utan om att man inte ska ligga och köra jämsides onödigt länge, ifall bakomvarande kommer och vill förbi.

Sen som jag säkert skrivit också 100 ggr här - jag kör aldrig efter bilens hastighetsmätare. Jag använder GPS som hastighetsmätare (har nu en mottagare som mäter 5 ggr/sekund - reagerar typ lika snabbt som bilens mätare på hastighetsförändringar också, men visar korrekt hastighet). Eller så räknar man bort felet. Vill man hålla t ex 160 så kanske man siktar på t ex 167 på mätaren, för då vet man det i realiteten går 160.
Exakt. DU kör efter en GPS. Tror du det är vanligt?
Ja, jag hugger på dig o din hastighet. Men det är inte hastigheten i sig jag opponerar mig emot då jag inte är ett dugg bättre.
Det jag opponerar mig emot är dina kognitiva förvrägningar samt bristen på ömsesidig respekt i trafiken.
Jag själv kör för fort o bryter mot flertalet trafikregler när jag kör bil. Även jag gillar att leka bakom ratten. Men aldrig att jag tänker hävda min rätt att andra ska ta hänsyn till mig.
Detta beror på att det bara är jag som är ansvarig för mina handlingar o med det så ska inte andra lida av min körning.
Jag ser dagligen människor som dig då jag kör mkt motorväg. Jag ser er när ni försöker kroka fast er i min dragkrok när jag ligger i skyltad hastighet i vänsterfil med avstånd till framförvarande.
Jo, det är här jag ser er o ni ser mig. Men ni verkar inte se bilen framför mig eftersom jag ger den utrymme till sin manöver.
Ofta så brukar ni sedan försvinna ur min backspegel när bilen framför mig är färdig med sin manöver även om jag betvivlar att just du skulle försvinna. Du är nog en av dem som försvinner i fjärran.

O detta är nog det som irriterar mig mest i trafiken. Dvs, människor som har rättigheter utan att ens vilja samspela med de som väljer att köra som lagen föreskriver.
Citera
2019-06-06, 16:45
Medlem
Citat:
Exakt. DU kör efter en GPS. Tror du det är vanligt?
Ja, jag hugger på dig o din hastighet. Men det är inte hastigheten i sig jag opponerar mig emot då jag inte är ett dugg bättre.
Det jag opponerar mig emot är dina kognitiva förvrägningar samt bristen på ömsesidig respekt i trafiken.
Jag själv kör för fort o bryter mot flertalet trafikregler när jag kör bil. Även jag gillar att leka bakom ratten. Men aldrig att jag tänker hävda min rätt att andra ska ta hänsyn till mig.
Detta beror på att det bara är jag som är ansvarig för mina handlingar o med det så ska inte andra lida av min körning.
Jag ser dagligen människor som dig då jag kör mkt motorväg. Jag ser er när ni försöker kroka fast er i min dragkrok när jag ligger i skyltad hastighet i vänsterfil med avstånd till framförvarande.
Jo, det är här jag ser er o ni ser mig. Men ni verkar inte se bilen framför mig eftersom jag ger den utrymme till sin manöver.
Ofta så brukar ni sedan försvinna ur min backspegel när bilen framför mig är färdig med sin manöver även om jag betvivlar att just du skulle försvinna. Du är nog en av dem som försvinner i fjärran.

O detta är nog det som irriterar mig mest i trafiken. Dvs, människor som har rättigheter utan att ens vilja samspela med de som väljer att köra som lagen föreskriver.

Det kanske inte är så vanligt - men det är ju ändå ganska många som har koll på att mätaren visar fel och "plussar på" lite på sin fart. Dock finns det ju såklart en del som tror mätaren visar rätt också
- och det är nog till stor del dom vi sett i andra tjafs-trådar om bilar som ligger 5-10 under gränsen och "hindrar trafiken".

I situationen som du beskriver där man är bil nr 2 i en kö efter någon som blockerar, så brukar jag inte lägga mig nära bilen framför. Det för att jag tycker det är oschysst mot den bilisten. Det är ju inte dennes fel. Han kanske också är irriterad - men bara inte vill/vågar svina sig tillbaka mot den som svinar sig med att ligga och blockera.
Däremot om jag ligger som första bil direkt efter den som blockerar, så är det lite annat. En sak som brukar funka ännu bättre än att bara ligga nära, är att rulla upp bakom med lite fart och sen dutta till på bromsen när man är nästan uppe i arslet, och låta avståndet öka lite igen, sen ev gasa upp igen och göra om samma sak. Dom blir typ skraja man ska köra in i arslet.
Funkade t o m på en taxi mot Arlanda nyligen (dom jag skrivit om innan, som fan aldrig flyttar sig) - han låg envist kvar i förd med att köra om flera bilar på rad typ 2 km/h fortare. Men när man gjort ett par såna när-rusningar, så började han vingla lite (han vart nog stressad), sen gasade på iaf 5-10 fortare än bilarna i högerfilen och gick sen höger framför raddan
Citera
2019-06-06, 18:23
Medlem
Citat:
Det kanske inte är så vanligt - men det är ju ändå ganska många som har koll på att mätaren visar fel och "plussar på" lite på sin fart. Dock finns det ju såklart en del som tror mätaren visar rätt också
- och det är nog till stor del dom vi sett i andra tjafs-trådar om bilar som ligger 5-10 under gränsen och "hindrar trafiken".

I situationen som du beskriver där man är bil nr 2 i en kö efter någon som blockerar, så brukar jag inte lägga mig nära bilen framför. Det för att jag tycker det är oschysst mot den bilisten. Det är ju inte dennes fel. Han kanske också är irriterad - men bara inte vill/vågar svina sig tillbaka mot den som svinar sig med att ligga och blockera.
Däremot om jag ligger som första bil direkt efter den som blockerar, så är det lite annat. En sak som brukar funka ännu bättre än att bara ligga nära, är att rulla upp bakom med lite fart och sen dutta till på bromsen när man är nästan uppe i arslet, och låta avståndet öka lite igen, sen ev gasa upp igen och göra om samma sak. Dom blir typ skraja man ska köra in i arslet.
Funkade t o m på en taxi mot Arlanda nyligen (dom jag skrivit om innan, som fan aldrig flyttar sig) - han låg envist kvar i förd med att köra om flera bilar på rad typ 2 km/h fortare. Men när man gjort ett par såna när-rusningar, så började han vingla lite (han vart nog stressad), sen gasade på iaf 5-10 fortare än bilarna i högerfilen och gick sen höger framför raddan
Du lär dig.
Då tar vi en lärdom till.
Nej, de blir inte skraja utan undrar mest vad som är fel på dig.
Citera
2019-06-06, 19:18
Medlem
Citat:
Du lär dig.
Då tar vi en lärdom till.
Nej, de blir inte skraja utan undrar mest vad som är fel på dig.

Så kan det ju va. Men dom flyttar sig ju iallafall. Det är det viktiga...

Men oavsett - du beskrev ju problematiken rätt bra när du skrev "...människor som har rättigheter utan att ens vilja samspela med de som väljer att köra som lagen föreskriver..."

Problemet är ju bara att du (och en del andra) tycker att bara för att man håller max laglig hastighet, så upphör ens skyldigheter gentemot bakomvarande trafik. Jag har inget problem att samspela inom rimliga gränser. Jag ligger exempelvis inte heller nära bilen framför, ifall det bara finns 1 fil i vardera riktningen. Men finns det 2 filer, så har långsamma förare en egen fil där dom kan ligga, medan snabbare enkelt kan passera. Då ska dom ju inte ligga och köra jämsides med minimala fartskillnader. Det tar ju liksom bort en stor del av fördelen med att ha fler än 1 fil i vardera riktning.
Just det att man orsakar en massa besvär för andra (oavsett om dom bryter mot lagen eller inte), bara för att få en sån minimal vinst själv, är det jag har så svårt att förstå. Då är det ju bara ren egoism - inget annat.
Senast redigerad av C20 2019-06-06 kl. 19:20.
Citera
2019-06-06, 20:04
Medlem
Citat:

Men oavsett - du beskrev ju problematiken rätt bra när du skrev "...människor som har rättigheter utan att ens vilja samspela med de som väljer att köra som lagen föreskriver..."

Problemet är ju bara att du (och en del andra) tycker att bara för att man håller max laglig hastighet, så upphör ens skyldigheter gentemot bakomvarande trafik. Jag har inget problem att samspela inom rimliga gränser. Jag ligger exempelvis inte heller nära bilen framför, ifall det bara finns 1 fil i vardera riktningen. Men finns det 2 filer, så har långsamma förare en egen fil där dom kan ligga, medan snabbare enkelt kan passera. Då ska dom ju inte ligga och köra jämsides med minimala fartskillnader. Det tar ju liksom bort en stor del av fördelen med att ha fler än 1 fil i vardera riktning.
Just det att man orsakar en massa besvär för andra (oavsett om dom bryter mot lagen eller inte), bara för att få en sån minimal vinst själv, är det jag har så svårt att förstå. Då är det ju bara ren egoism - inget annat.
För att avsluta detta för denna gång.
Min kritik mot dig gäller inte bara det du skrivit nu utan allt du skrivit tidigare.
Citera
2019-06-06, 21:13
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ja, men du får ändå inte överskrida lagstadgad hastighet vid en omkörning heller. Så redan där föll ditt resonemang då en lastbil inte får köra i 110 vilket gör att de som är i vägen för dig är de du är för korkad för att kunna respektera.
På motorväg är det de som kör som dig som är det stora problemet.

Du kan inte lagen, du ska skyndsamt köra in i högerfilen efter omkörning OCH inte hindra bakomliggande trafik.

Svårt förstå?
Citera
2019-06-06, 21:17
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Detta är ett beteende som kommit senaste säg 5-6 åren i Sverige, förklara för mig var alla idioter kommer från? Körde senaste idag på motorvägen och folk verkar inte veta sina skyldigheter längre, de ligger knappt i lagförd hastighet och de som kör i högerfilen kör om för idioterna i vänsterfilen inte fattar att det är en omkörningsfil de ligger i.

Hade jag varit trafikpolis hade jag tagit kortet på varenda jävel som inte har i vänsterfilen att göra, det är ingen fil man ska sova i, vissa verkar tro det, eller idioter som envisas med att ligga i mittenfilen när dom ska ligga i filen längst till höger.
Senast redigerad av Prodelin 2019-06-06 kl. 21:20.
Citera
2019-06-06, 21:23
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
En sak som brukar funka ännu bättre än att bara ligga nära, är att rulla upp bakom med lite fart och sen dutta till på bromsen när man är nästan uppe i arslet, och låta avståndet öka lite igen, sen ev gasa upp igen och göra om samma sak. Dom blir typ skraja man ska köra in i arslet.

Hur funkar det på idioter som aldrig tittar i backspegeln? tex kvinnor som inte kan köra bil tittar oftast bara rakt fram utan ha koll på sin omgivning.
Citera
2019-06-06, 21:29
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur fort ska man köra för att inte vara dumma allan?

Man använder sund förnuft när man kör bil, hört talas om det?

Du kan väl fan inte ligga sova bredvid en bil du kör om på motorvägen i 5-10 minuter bara för att du ska vara präktig och envis med att hålla 112km/h när den du kör om håller 110km/h

Snälla, var inte på vägen, har du körkort överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in