Citat:
Ursprungligen postat av
C20
Problemet är ju inte den fart man själv kör, utan hastighetsskillnaden till den bil man kör om. Dom som kör om en lastbil i 115 km/h är inget problem (så länge dom har lite koll bakåt och inte byter fil rakt framför näsan på en, när man kommer).
Däremot att köra om en (eller ännu värre - flera på rad, utan att gå in höger emellan och låta snabbare passera) bilar som håller 110 km/h i 115 km/h är betydligt mer störande eftersom man då ligger jämsides under lång tid.
Det var nog det som menades med att "spela dum allan". Att man lägger sig och segar sig om andra bilar med obetydlig fartskillnad, fast man egentligen inte behöver och skiter i eller rentav t o m tycker det är lite kul att "leka polis" och hindra dom som kör för fort.
Om man då tänker på vad man vinner själv på att göra så - varför är det så viktigt att köra t ex 115 istället för 110? Skulle dom personerna ens känna skillnaden ifall dom körde en bil utan hastighetsmätare? Och där kan man ju verkligen snacka marginell tidsbesparing (1 timmes resa kortas ner till drygt 57 min). Ok att man föredrar att ligga i exakt en viss fart, ifall man kan göra det utan att störa andra - men varför jävlas med andra trafikanter bara för en så marginell vinst på ens egen körning liksom?
Ja, jag är medveten om att det inte finns någon direkt lag som reglerar hur lång tid en omkörning får ta. Men det ändrar inte på det faktumet att detta är ett beteende som är JÄVLIGT irriterande. Det är samma sak som om jag skulle gå över på ett övergångsställe och sen gå i ultrarapid - verkligen skitsakta, så bilen som stannat får stå vänta typ 1 minut. Detta är inte heller olagligt. Likväl är det inte ett beteende som är speciellt schysst mot andra trafikanter.
Man kan ju argumentera för det också: "jag gillar att gå långsamt och njuta av det fina vädret
- bilförarna ska ge fan i att kräva man skyndar sig på över vägen". Det är ju inte så stor skillnad mot argumenten som en del haft här när jag tjafsat om detta i tidigare diskussioner "jag tänker minsann inte sakta ner bakom en långsammare bil eller slå av farthållaren ens 2 sekunder - snabbare ska ge fan i att hindra mig i min omkörning"
Ibland undrar man om du bara har ett intresseämne på FB. För så fort det talas om hastigheter så dyker du upp.
Men en sak du inte vet är vilken hastighet de framförvarande håller på sin mätare samtidigt som din har en felmarginal.
Den som enl dig ligger i 115 kan mkt väl ligga i 110 eller likväl 125.
Ligger den i 110 så kör den lagligt o kör den i 125 på 110-väg så kör den redan som du vill.
Sedan har du tresekundersregeln.
Att slänga sig in mellan bilar innebär att man själv måste ha tre sekunder till framförvarande samt tre sekunder till bakomvarande. Därför måste luckan man går in i har sex sekunders mellanrum om man inte ska STÖRA alla bakomvarande som måste sakta in.
Ok, detta är teoretiskt men lik förbannat något som krävs om man ska köra som du vill.
Nästa problem om man sicksackar mellan filerna är att återigen få komma ut.
För den som ligger bakom just dig lär inte vara gladare än dig om bilen som just släppt förbi dig hävdar SIN rätt att få köra om den den kommer behöva slänga sig ut framför någon annan.
Du skriver konstant hur andra påverkar dig negativt o hur du blir stressad.
Men att du själv stressar alla laglydiga verkar inte vara något du ens vill bry dig om.
Ett tips till dig samt dina gelikar här på forumet.
Skaffa bil med adaptiv farthållare. Då slipper ni det jobbiga momentet att behöva använda era fötter för att anpassa er till de som inte kör som ni vill. Er bil kommer ha bättre förstånd än er o själv anpassa både hastighet o avstånd.
Bäst av allt som jag märkt är att den farthållaren faktiskt gör så man blir mindre stressad har jag märkt.