Mest irriterande i trafiken i dag måste ha varit jag.
Lyckades vid tre tillfällen irritera andra. Sista gången kan ha varit befogat.
Först skulle jag till hospitalet. Hospitalet har ett P-hus där men får en biljett vid infarten. På så sätt håller systemet koll på antal bilar.
När jag kom fram så blev det fullt. Så jag väntade då det är rotation på platserna.
Så kommer en bil som ska ut o självklart ska det strula. Efter några min går jag ut för att bara kolla om han förstått att han skulle betala innan bommen. Men det visade sig vara fel på systemet.
Både bakom mig o innifrån P-huset hördes en symfoni av biltutor
Det hela slutade med att det kom en kille o fixade problemet, manuellt.
Så här måste jag konstatera att människor i allmänhet måste tro att andra människor, helt frivilligt ställer sig vid en bom för att medvetet hindra övrig trafik.
Lite senare var jag på väg ur en rondell o ca 300m längre fram är det en stor korsning. Redan här ser jag att det just slår om till rött. I stället för att hålla den lagstadgade hastigheten på 70 km/h så väljer jag bara att slå av på gasen. Under hela vägen ner till det röda ljuset har jag en vit, tysk kvalitetsbil i röven. När jag väl stannar för det röda ljuset så hör jag, självklart irritationen genom denna bils biltuta.
Där lärde jag mig ännu en sak. Äger man en BMW så föredrar man att stå still än att sakta glida fram. Är de verkligen så tråkiga att köra?
Väl på väg hem från den stora staden så kommer jag ifatt en bilkö, bestående av en lastbil samt tre personbilar bakom. För en gångs skull var det rejäla luckor.
Ja, eftersom ingen annan körde om så gjorde jag det. Gick in mellan de två sista för att få bättre sikt innan jag körde om en till. Jahopp, en bror duktig, tydligen. Här var det helljusblink som gällde.
Nu han jag se att det var en Saab Aero, som är vassare än min bil om han nu kände att jag snodde hans omkörning.
Väl på nästa raka körde jag om den sista bilen o lastbilen o självklart var han i Saaben tvungen att återigen visa sitt missnöje när jag började omkörningen.
Till viss del kan jag förstå hans irritation. Men jag ville inte ligga i en bilkö i två mil.
Vad jag inte förstår är hur man kan vara en duktig bilförare o köra med pekpinnar medan man själv inte ens kan stanna vid en bensinmack o byta den trasiga lampan till halvljuset
Men nu kan alla Östgötar vara lugna. Jag är hemma nu o ska inte ut o irritera fler i dag.